اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت  :
آیا، اروپا برای نجات برجام، از ظرفیت های قانونی و اجرایی بهره می برد.!؟

دقیقا، این همان سوالی است که در ذهن اغلب کارشناسان روابط بین اللمل بعد از صدور  بیانیه ی  شورای عالی امنیت ملی ایران"به کشورهای باقی مانده مبنی بر تعیین تکلیف تعهدات خود در  برجام، در قالب مهلت 60 روزه به ویژه در حوزه های عملیاتی نمودن آن در بخش های بانکی و نفتی نقش بسته است.

با این توصیف، همه ی ناظران عرصه ی بین المللی منتظر واکنش اروپایی ها هستند تا چنان چه در مهلت مقرر ببیند که چگونه آنها قادر خواهند بود در برابر خواسته ی جدید ایران پاسخگو باشند.

حالیه، با اعلام مواضع جدید ایران در قبال برجام، آیا دولت ایران نسبت به رعایت محدودیت‌های مربوط به، سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک، طبق بیانیه ی شورای امنیت ملی در برنامه خروج تدریجی خود از برجام  عمل می کند.!؟ یا با مشاهده ی چراغ سبز اتحادیه اروپا، جزئیات گام دوم خود را به صورت محرمانه به آنها ابلاغ می کند.!؟ یا این که با علنی کردن آن مواضع عملا خود را در راهی قرار می دهد که انتهایش پس از دو ماه می تواند  موجبات خروج کامل خود را از برجام میسر سازد.!؟

با توجه به بزرگ ترین حساسیت و دغدغه ی ۱ + ۵ در حین مذاکرات گذشته که نخست افزایش میزان درصد غنی سازی 20 درصدی ایران در آن زمان و سپس راه اندازی راکتور آب سنگین اراک با تولید پلوتونیم مورد اختلاف بوده و اکنون با این رویکرد جدید از سوی ایران، آیا ریشه های تشکیک 5+1 در خصوص دستیابی ایران به  بمب اتمی در اذهان آنها جوانه نمی زند!؟ به نوعی که تکلیف برجام را برای همیشه روشن خواهد کرد، هرچند ایران به کرر اعلام کرده  که قصد ساخت سلاح هسته ای  ندارد، اما، با وجود یک چنین توان بالقوه برای دستیابی به بمب اتمی، این نگرانی باقی  خواهد ماند، بخصوص برای آمریکا، اروپا، عربستان و اسرائیل، که همواره آن بیمناکی ها را بارها، با صدای رسا اعلام نمودند .
 
به هر طریق کشور های نگران از این موضوع، بالاجبار برای رهایی خود از این کابوس، آیا خواهند پذیرفت که در قالب تعهدات خود در برجام، با توجه به عدم موفقیت سناریوی نخ نماشده ی آمریکا چماق، اروپا هویج و نیز وجود نقشه راه نه مذاکره و نه جنگ ایران دستی بجنبانند تا مطالبات حداقلی ایران که مطابق با توافق چند جانبه بین المللی است در ظرف  این مهلت ۶۰ روز برآورده شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار