اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تحریم‌های دولت‌های غربی موجب ایجاد اخلال در روند انجام پروژه انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان شده است.
کیامرث حاجی‌زاده با بیان اینکه برای انتقال آب شرب به ایذه 2 طرح در نظر گرفته شده بود بیان کرد: طرح نخست، پروژه بزرگ انتقال آب به شمال شرق خوزستان است که مصوبه دولت بود و مقرر شده بود با همکاری سرمایه‌گذار چینی به انجام برسد که به دلیل تحریم‌ها، این شرکت پای کار نیامد و مشکلاتی برای این پروژه پیش آمد.
وی با بیان اینکه آب شرب ایذه فعلا از طریق چاه ها تامین می شود افزود: این تصمیم سرمایه‌گذار چینی، نتیجه همان شعارهای دروغین مدعیان دروغین حقوق بشر است که حتی در بحث‌های مربوط به آب شرب و نیازهای ضروری مردم نیز ورود کرده و این حق طبیعی را از مردم سلب می‌کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: با وجود این مشکلات، این طرح به طور کلی از دستورکار خارج نشده و دولت و مقامات استانی پیگیرند که سرمایه گذار چینی این پروژه را انجام دهد اما اگر این سرمایه گذار از انجام این پروژه سر باز زند، سرمایه گذار داخلی برای طرح تعیین می‌شود.
پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان از دریاچه سد کارون سه در بالادست شهر ایذه، با احداث آبگیر و احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 11.1 مترمکعب در ثانیه و نیز احداث سه تونل به قطر 3.7 متر درمجموع به طول پنج هزار و 700 متر و ساخت یک باب تصفیه خانه، نیاز آب شرب 735 هزار نفر مردم هفت شهر و 689 روستای ایذه، باغملک، هفتکل، رامهرمز، صیدون، قلعه تل و میداوود در شرق و شمال شرق خوزستان برای مدت 30 سال تامین شود.
قرارداد این پروژه آبرسانی تیر سال 97 در استانداری خوزستان امضا شد و مقرر شد به صورت کنسرسیوم بین شرکت های ایرانی و شرکت چینی انجام شود.
به گفته مسئولان محلی، مردم این مناطق به دلیل مشکلات کم آبی درحال مهاجرت از این منطقه بوده اما اجرای آن مانع مهاجرت جمعیت حدود 500 هزار نفری مردم به سایر نقاط می شود.

** 2 طرح کوتاه مدت برای معضل بی آبی در ایذه
حاجی زاده در ادامه با اشاره به پیشنهاد 2 طرح کوتاه مدت برای برون رفت از معضل آب برای ایذه و دهدز افزود: این طرح‌ها از طرف سازمان آب و برق پیشنهاد شده و مطالعات طرح انتقال آب به دهدز از روستای رکعت به شهر دهدز انجام، و مقدمات کار مانند فراخوان و تعیین پیمانکار در حال انجام است.
وی گفت: در نشست‌ مدیریت بحران آب ایذه که مرداد پارسال در این شهر برگزار شد، پروژه کوتاه ‌مدت آب‌رسانی به ایذه مصوب شده بود ، اما به دلیل نزدیکی هزینه انجام آن به هزینه طرح آرسانی شمال شرق خوزستان، مقرر شد در یک طرح ضربتی جدید، چاه‌های جدید حفر، و چاه‌های قدیمی نیز کف شکن شوند.
وی ادامه داد: 700 میلیارد ریال برای این طرح در نظر گرفته شد و آبفای خوزستان در حال انجام آن است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین از کلنگ زنی تصفیه خانه ایذه در خرداد امسال خبر داد و افزود: با پیگیری استاندار خوزستان 900 میلیارد ریال برای تصفیه خانه ایذه در نظر گرفته شده و با انجام آن، فاضلاب شهری ایذه تصفیه شده و به تالاب میانگران ریخته خواهد شد تا این تالاب نیز با بی آبی روبه رو نشود.
به گزارش ایرنا در چند سال اخیر، قطعی و کمبود آب و محدودیت‌های ناشی از آن از مشکلات اصلی مردم ایذه به ویژه در فصول بهار و تابستان بوده است. 
این مشکلات در حالی رخ می‌دهد که سه دریاچه سدهای شهید عباسپور، کارون سه و کارون چهار ایذه را احاطه کرده و زمزه هایی برای شروع عملیات ساخت سد کارون2 نیز به گوش می‌رسد.
سطح سفره‌های آب زیرزمینی ایذه و حومه، به طرز چشمگیری کاهش یافته و آخرین چاه‌های آب حفر شده در ایذه با حفاری 350 متری به آب رسیده اند. 
شهر ایذه 40 هزار مشترک آب شرب دارد، میزان تولید آب از چاه‌های ایذه حدود 27 هزار متر مکعب در یک شبانه روز است. 

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار