اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
شوشان - حسین سعده :
 در میان مردم عرب خوزستان رسمی ماندگار وجود دارد که بعد از گذشت دهه ها و قرن ها هنوز هم در اغلب مناطق بخصوص در مناطق با بافت اصیل  عربی  خوزستان انجام می شود . این مراسم گرگیعان نام دارد و در شب های منتهی به ولادت امام حسن(ع)  انجام می‌شود.

شب 13 الی 15 ماه رمضان بچه های کوچک عرب خوزستان بعد از افطار به کوچه و پس کوچه‌های اهواز، ویس، آبادان، خرمشهر، شادگان و سوسنگرد ،ماهشهر ، سربندر ، رامشیر ،هویزه ، حمیدیه ، کوت عبدالله و دیگر شهرهای خوزستان و روستاهای توابع آنها می‌روند تا آئین سنتی را که ریشه در حب اهل بیت علیه السلام و ولایتمداری موروثی از  اجدادشان  را در جشنواره ایی از اصالت ،فرهنگ ، تاریخ ، معصومیت کودکانه و سیلی از محبت  بجا می‌آوردند را برپا کنند، بچه ها با شور و شعف به کوچه ها روانه می شوند، دختر و پسر با بر گردن انداختن کیسه هایی رنگارنگ و خوش دوختی که مادران به ذوق دورانی که خود همچنین کیسه هایی بر گردن می انداخته و با نخ هایی از مهر ، محبت و انتقال میراثی زیبا و ماندگار  از  روزهای قبل برای خلق گرگیعانی دلنشین برای فرزندان تهیه شده است . 

جمع آوری عیدی و شیرینی و پوشیدن لباسهای فاخر محلی خود که پسران با پوشیدن دشداشه و دختران با پوشش عبا (چادر عربی) بر سر به درب خانه ها برای دریافت شیرینی و عیدی ماه مبارک می روند.

اجرای مراسم گرگیعان با اشعاری گوش نواز و دلنشین که خروج آن از دهان کودکانی معصوم شنونده را با خود به رویایی شیرین به عمق تاریخ این خاک پاک می برد... هر منطقه و شهری  شعرها و ترانه های کودکانه مختص خود را خلق نموده که این حکایت از غنی فرهنگی عرب های خوزستان که تاریخی هم اندازه این دیار از روزگار نخستین دارند. در این میان بچه های عرب خوزستانی پشت درب خانه ها شعر می خوانند:
«ماجینه یا ما جینه؛ حل الکیس و انطینا» (آمدیم و آمدیم؛ در کیسه را باز کن و به ما عیدی و شیرینی بده) اگر اهالی خانه مثلا در پشت بام باشند خطاب به آنها می گویند: «یا اهل سطوح تنطونه لو نروح» (ای افرادی که بالای پشت بام ایستاده اید به ما عیدی می دهید یا برویم؟) همچنین ممکن است بچه هایی که دست جمعی برای گرفتن عیدی به کوچه ها می روند، دو گروه شوند و گروه نخست بگوید: «گرگیعان و گرگیعان» و گروه دوم جواب دهد: « الله یعطیکم الرضعان» (خدا به شما بچه دهد) یا اینکه " گرگیعان و گرگیعان - الله ایخلی اولیدکم ( خدا پسر کوچولوی شما را نگه دارد) این دو گروه ممکن است به دو گروه دختر و پسر نیز تقسیم شود.
در این مراسم، اهالی خانه ها به بچه ها که هر یک سبدی را در دست دارد ، باسورک (بادام)، شیرینی و عیدی می‌دهند این مراسم تا پاسی از شب نیمه ماه رمضان ادامه می‌یابد.            
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار