اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
شوشان - نوید قائدی :
 طبق اعلام کارشناسان حدود سوم مجموع انواع کاغذ مصرفی در داخل کشور تولید و بقیه وارداتی است. متأسفانه بعد از شرایط تحریم و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار و عدم برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه، میزان کاغذ در بازار کاهش و قیمت افزایش یافت.
از نقاط ضعف اساسی کشور در سال‌های گذشته عدم توجه ویژه به بازیافت کاغذهای باطله و وارد نمودن دوباره آن‌ به چرخ تولید و مصرف بوده است. درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته طبق آمارها تا حدود 60 درصد از کاغذهای مصرفی دوباره به چرخه تولید و مصرف وارد می‌شوند اما این رقم در کشور ما بسیار پایین است، گرچه طی سال‌های گذشته در تعدادی از شهرهای کشور اقدام هایی انجام‌شده و شهرداری‌ها و بخش خصوصی در این زمینه فعالیت داشته‌اند اما برای رونق این بخش مهم و حیاتی یعنی بازیافت انواع کاغذ لازم است برنامه‌ریزی‌های دقیق و اجرایی و مدونی انجام پذیرد.
 فرهنگ‌سازی جهت ترویج این رویه که کاغذ باطله پسماند دورریختنی نیست و در صورت جداسازی و استفاده مجدد می‌تواند مزایای فراوان زیست محیطی و اقتصادی و تولیدی به همراه داشته باشد و موجب اشتغال و کاهش خروج ارز از کشور می شود، از نکات اساسی موفقیت در این زمینه است. قابل‌ذکر است بازیافت هر تن کاغذ از قطع ۱۷ درخت، مصرف ۱۴۵۰ لیتر نفت، ۷ هزار کیلوژول انرژی، ۲۷ مترمکعب آب و اشغال دو مترمکعب زمین برای دفن زباله جلوگیری می‌کند و این به این معنی است که ۲۸ درصد صرفه‌جویی انرژی و ۵۸ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب و آلودگی هوای کمتر می‌شود.
نیاز است در این مورد خاص و حساس که گروه‌های هدف مانند جراید و اهل قلم و نوشتن و خواندن که خود از عمده مصرف‌کنندگان این کالا هستند در این زمینه بیشتر احساس دین و تکلیف نمایند و برای فرهنگ‌سازی با همفکری و مشاورت اهل‌فن آستین‌ها را بالا بزنند تا در این زمینه گشایشی حاصل شود و در این زمینهٔ اقتصادی پیشرفت‌ها و گام‌هایی در جهت خودکفایی و مصرف بهینه کاغذ و بازیافت و استفاده مجدد، برداشته شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار