اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
شوشان : هفته اخیر شاهد تنش ها و تهدید ها بسیار شدید میان ایران و ایالات متحده آمریکا بودیم و بسیاری باور داشتند که بزودی یک جنگ تمام عیار میان دو کشور راه خواهد افتاد، اما نکته قابل تامل این بود که در داخل ایران آرامشی غیر قابل تصور بر جامعه حکم فرما بود که تعجب بسیاری از ناظران را به خود جلب کرد.
هفته گذشته با تعداد زیادی دیپلمات ها و خبرنگاران خارجی در تهران گفتگو داشتیم و حتی برخی آنقدر جو گیر شده بودند که به فکر خارج کردن زن و بچه هایشان از ایران بودند و جالب اینکه حتی برخی بستگان از خارج کشور تماس می گرفتند و اظهار می داشتند دلواپس هستند که جنگ شود و نتوانیم از ایران فرار کنیم!

اما حد اقل می توانم بگویم در تهران هیچ خبری نبود و مردم بیش از اینکه ماجرا را جدی بگیرند تهدید های آمریکا را به سخره گرفته بودند.شاید واکنش خبرنگار سی ان ان در تهران در مورد ارسال تلفن ترامپ برای ایرانی ها را بتوان نمونه ای از این واکنش ها دانست، وی در کوچه خیابان های تهران از مردم در مورد اینکه ترامپ تلفن مستقیمی برای گفتگو با ایرانی ها در اختیار سفارت سوئیس قرار داده بود پرس و جو کرده بود و از برخی سوال کرده بود که اگر شما جای آقای روحانی بودید چه کار می کردید و برخی در کوچه خیابان در پاسخ به او گفته بودند که هرگز به ترامپ زنگ نمی زنند اما اگر تلفن ملانیا را در اختیارشان قرار دهد ممکن است زنگ بزنند.
نکته قابل تامل این است که چرا علیرغم همه این هجمه های رسانه ای مردم ایران هیچ واکنشی نشان نداده اند؟

آیا به خاطر این نیست که به قدرت کشور خود اطمینان دارند و باور دارند که این شاخ و شانه کشیدن های آمریکا طبل تو خالی است؟

شاید اگر این اتفاق برای هر کشور دیگری پیش آمده بود شاهد سقوط شدید بورس و به هم خوردن بازارها و حمله مردم به بانک ها جهت خارج کردن سرمایه هایشان وفرار از کشور و هرج و مرج و… می بودیم اما در ایران چنین نبود.می توان گفت شوک اصلی بازار طی یک سال اخیر وارد شده بود و سیاست های تیم اقتصادی دولت ایران بر اساس مهار هرگونه شوک که بتواند مملکت را در این شرایط به هم بریزد طی یکسال اخیر به جامعه وارد شده بود و دیگر شرایطی وجود ندارد که سیاست های آمریکا بتواند شوک جدیدی به اقتصاد ایران وارد کند.
از سوی دیگر ایرانی ها بخوبی متوجه هستند که علیرغم همه توانمندی های نظامی ایالات متحده ولی ایران سالهاست خود را برای چنین روزی آماده می کند و نیروهای مسلح ایران و متحدین ایران در منطقه می توانند هزینه هرگونه ماجراجویی و یا حمله به ایران را برای آمریکا و متحدین آن آنقدر بالا ببرند که حمله به ایران حتی موجب فروپاشی و یا سقوط آنها نیز گردد.

علیرغم اینکه ایالات متحده ناوهای جنگی خود را به منطقه اعزام کرده و در حال خارج کردن اتباع خود از عراق می باشد تا فضای روحی روانی پیش از جنگ را القا کند اما مشخص است که داخل ایران مردم بسیار مطمئن هستند که خبری نیست.می توان گفت همین رفتار مردم ایران هم منجر شده که آمریکایی ها به فکر تجدید نظر در سیاست خود نسبت به ایران بیافتند.
مشخص است که آمریکایی ها به دنبال جنگ با ایران نبودند و نیستند، البته هیچ وقت نمی توان بصورت قاطع در این مورد نظر داد ولی باید توجه داشت که شواهد و سخنان مقامات طرفین چنین نشان می دهد.

پس هدف از این های و هوی چه بود.

در واقع همانگونه که شواهد و قرائن نشان می دهد که آمریکایی ها به دنبال حمله به ایران نبودند همین شواهد نشان می دهد که ظاهرا برخی مشاوران تصور داشتند که شرایط داخلی ایران بگونه ای است که با کوچکترین تحرک آمریکایی ها ممکن است فضای داخلی ملتهب گردد و مملکت به هم بریزد.آنها تصور می کردند که همزمانی این ماجرا با اعلام لغو معافیت واردات نفت ایران منجر به آن می شود که ترس در دل مردم ایران رخنه کند و خوب طبیعتا آنهایی که مدت ها است اجیر شده اند در چنین شرایطی جو جامعه را به هم بزنند می توانند دست به کار شوند و با فضا سازی خود مملکت را از درون به هم بریزند.
شاید برای برخی جالب است که بدانند حدود پنج هزار نفر فقط در کشور آلبانی به کار گرفته شده اند تا در شبکه های اجتماعی ایران رخنه کنند و اقدام به فضا سازی نمایند، آنهایی که در اسرائیل و عربستان و امارات و ایالات متحده و انگلیس و آلمان و فرانسه و … فعال هستند به کنار.

این افراد چندین هزار حساب جعلی در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند و انواع و اقسام اخبار کاذب را می سازند و در برهه هایی می توان گفت بسیار هم موثر بودند و توانستند حد اقل در زمینه اقتصادی فضای جامعه را ملتهب کنند، اما آنچه مشخص است در زمینه امنیتی بسیار نا موفق بودند.

طبیعی است که دشمنان هر کشوری نیز بخوبی می دانند تا وقتی که مردم یک کشور نخواهند هیچ توطئه خارجی ای نمی تواند نتیجه بخش باشد و حتی لشکر کشی دشمنان نیز شکست خواهد خورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار