اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
شوشان - امید حلالی :
در ماجرای استیضاح منجر به برکناری منصور کتانباف شهردار کلانشهر اهواز در روزهای پس از مهار موفقیت آمیز سیل بهار ۹۷ و به فاصله دو ماه پس از پشت سر گذاشتن یک استیضاح نافرجام می طلبد تا از منظر سیاسی نگاهی کالبدشکافانه به انگیزه ها و علل سیاسی موضوع داشت و چند گرا را در کنار هم گذاشت تا بر آن پایه و از این منظر به درک و تحلیل کامل تری از موضوع رسید.

بخشی از دلایل کنار زدن کتانباف کاملا با اهداف سیاسی به شرح ذیل است :

۱) رقابت های درون گروهی جریان اصول گرا :
جریان راست و اصول گرایان دارند برای ورود به انتخابات خود را به شکل تمام عیار آماده می کنند. همایش اخیر اصول گرایان در اهواز که از آن تعبیر به سازماندهی طیف قالیباف شد به مذاق برخی از بدنه جریان جناح راست خاصه جمنا خوش نیامد. آنها کتانباف را شاخص جریان قالیباف می دانند و به لحاظ درون گروهی از قدرت یافتن بیش از پیش این طیف واهمه دارند لذا در معادله ای تعدادی از کادرهای هماهنگ خود را در شورا برای برکناری کتانباف ترغیب کرده و به جمع بندی رسیدند. کتانباف هزینه سنگینی برای نمایش قدرت طیف جدید اصول گرایان متمایل به شهردار موفق سابق تهران داد.

از همان ابتدای کار و اوان مسوولین مجدد شهردار کتانباف و سر زدن وی و جلسات گاه و بیگاهش در مساجد اهواز و این تکیه کلامش که : "من شهردار اهوازم نه شهردار جمنا ! " می شد تصور کرد که وی بزودی هزینه این سخن سنگین و گران را از جانب راست گرایان اهواز خواهد پرداخت. همچنین نزدیکی بیش از حد جعفر فلسفی رئیس سال اول شورای پنجم اهواز و از گزینه ها و مدعیان انتخابات مجلس در چند دوره به شهردار ، در شارژ کردن این اختلاف درون جریانی و شیفت شدن انرژی رقیبان و منتقدان نه چندان کم فلسفی و رقابت های درون شورا و بین اعضا در کنار زدن کتانباف تاثیر گزار بود.

در هر صورت خوزستان آبستن و دستخوش رقابت ها و تغییرات در سال منتهی به انتخابات مجلس و پس از آن ریاست جمهوری خواهد بود.
ریاست ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در کارنامه منصور کتانباف آینده وی را با  وضعیت و موقعیت قالیباف در آینده سیاسی کشور خواه ناخواه گره زده است. 

۲) تاثیر جریان رقیب اصول گرایان :
 جریان دولت و آن بخشی از اصلاح طلبان نیز که در استان حاکمند نیز از شارژ کردن اختلافات جناح رقیب بدشان نمی آید و تمایل به موفقیت شورای پنجم اهواز که اکثریت راست دارند نخواهند داشت. طیف حاکم اصلاح طلبان در استان به شکل راهبردی تمایلی برای موفقیت شهرداری منتسب به شورای جمنا ندارند چون خود به شکل مضاعف بعد از ماجرای سیل بسیار در فشار افکار عمومی هستند.
نمایش موفق مدیریت شهری توسط کتانباف و تیم اجرایی شهرداری در نجات اهواز از سیل ویرانگر بهار ۹۸ در حالی که شهر و روستاهای شمال و جنوب و غرب اهواز را سیل فراگرفته بود و بر اساس تلاش شبانه روزی و بسیج امکانات اهواز حفظ شد و نخبگان و شهروندان بر این توفیق اذعان داشتند و در شبکه های اجتماعی این نکته را بیان داشتند خود به عاملی جهت ترغیب مدیران ناتوان حاکم بر استان در مهار سیل برای مشارکت در پروژه برکناری کتانباف افزود تا هرگز مجالی دیگر برای قیاس بین دو عملکرد شهرداری منتسب به اصول گرایان و استانداری منتسب به اصلاح طلبان در ماجرای سیل به افکار عمومی ندهند. برکناری کتانباف بعد از مهار سیل مرکز استان خود بسیار معنادار است.

این طیف حاکم نیز در زدن کتانباف به عنوان رقیب آتی استانداری خوزستان و نشان دادن در باغ سبز به استیضاح کنندگان رضا و رغبت تام داشتند و چند چهره اصلاح طلب شورای پنجم رابط و نقش آفرین شکل دادن این معادله بودند.
 طیف اصلاح طلبان حاکم در خوزستان در تحلیل های درون گروهی خود هیچ موقع نتوانستند کتمان کنند که همچنان جایگاه کتانباف را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف و رقیب محتمل آتی زیر نظر دارند.
در یک کلام : به دلایل پیش گفته  راست و چپ حاکم بر خوزستان در کنار زدن کتانباف به توافقی نانوشته با قابلیت اجرایی فوری رسیده بودند.

۳) توزیع قدرت در خوزستان پس از آیت الله جزایری :
استعفای آیت الله موسوی جزایری از نمایندگی ولی فقیه در خوزستان و روی کار آمدن نماینده و امام جمعه جدید نیز خود بخود اثرات فراوانی بر فضای عمومی خوزستان دارد و نظام مدیریتی خواهد داشت که دیر یا زود خود را نشان خواهد داد. 
شعار امام جمعه جدید جوان گرایی و محرومیت زدایی ست که طبعا با این تغییر پیش آمده هم خوان تر است و البته دامنه تغییرات در سپهر سیاسی خوزستان در آینده گسترده تر خواهد شد.

۴) مطالبات شهرداری اهواز از نفت :
گروه های رانتیر که سابقه طولانی در نفوذ به شهرداری اهواز و نهاد شورا دارند در پی مسلم شدن مطالبات ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری از نفت برای سال ۹۳ از محل عوارض آلایندگی به دنبال برخورداری از این سفره و موقعیت بی مانند هستند و با وجود شهردار پر امساکی مانند کتانباف شرایط را برای برخورداری مهیا نمی دیدند لذا برای کنار زدن وی لحظه شماری می کردند چون دیر یا زود این پول که حق مسلم شهروندان است و زحمت اصلی زنده کردن آن با کتانباف بود به حساب های شهرداری وارد خواهد شد که امیدواریم دلسوزان شهر و جریان های سالم شورا و شهرداری خاصه سرپرست محترم و رئیس شورا مراقبت ویژه از این موضع داشته باشند و نگذارند دست گروه های رانتی شناخته شده به این موهبت برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار