اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
یک اقتصاددان مطرح کرد:
یک اقتصاددان گفت: در ایران به جای آنکه به تولید رونق داده شود و شرایطی برای رشد تولید فراهم شود، رانت و دلالی تقویت شده‌اند و این مساله باعث کاهش ارزش پولی کشور شده است.
مسعود خداپناه در خصوص بحث ارزش پول ملی اظهار کرد: پشتوانه ارزش پول ملی هر کشور در گذشته طلا بود اما بیش از 80 سال است این مساله تغییر کرده و ارزش پول ملی هر کشور به قدرت تولید، ثبات اقتصادی، ذخایر ارزی و سرمایه‌های طبیعی و انسانی آن کشور وابسته است.

وی افزود: هنگامی که نوساناتی در اقتصاد یک کشور به وجود می‌آید برخی از این متغیرها (قدرت تولید، ثبات اقتصادی و...) که تعیین کننده ارزش پولی کشور هستند، تغییر می‌کنند و در آن صورت ارزش پولی آن کشور نیز تغییر می‌کند.

ارزش پولی کشور به سرمایه‌های اجتماعی وابسته است 

این اقتصاددان تصریح کرد: بخشی از ارزش پولی کشور نیز وابسته به سرمایه‌های اجتماعی آن کشور است. مسایل اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی هر کشور به بحث سرمایه‌های اجتماعی مرتبط است و این سرمایه‌های اجتماعی که وابسته به متغیرهایی از جمله راستگویی، صداقت، عدم فساد و رانت و... است نیز در بحث ارزش پول ملی اثرگذار است.

خداپناه عنوان کرد: اگر کشوری دارای سرمایه‌های اجتماعی ضعیف باشد با کوچکترین تنش سیاسی یا اقتصادی، ممکن است ارزش پول ملی آن کشور کاهش پیدا کند اما کشورهایی که دارای سرمایه‌های اجتماعی مناسبی هستند تنش‌های کوچک خطری برای ارزش پولی آن‌ها به وجود نخواهد آورد و ارزش پولی آن کشور حفظ خواهد شد.

وی ادامه داد: سیاست‌های مناسب اقتصادی، پولی و مالی بانک مرکزی و دولت در بحث ارزش پولی یک کشور بسیار موثر است. در این زمینه سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های صحیح می‌تواند زمینه را برای ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی یک کشور مهیا کند و یک سیاستگذار خوب می‌تواند با اهرم‌هایی که در اختیار دارد، یک نظام پولی هدفمند را در جهت رشد اقتصادی کشور فراهم کند.

این استاد اقتصاد در خصوص ارزش پول ایران اظهار کرد: در برخی از متغیرهای اثرگذار بر ارزش پولی کشور با مشکلاتی مواجه هستیم و این مشکلات باعث شده تا ارزش پولی ایران کاهش داشته باشد و در این زمینه عدم ثبات در برخی از سیاست‌های پولی و مالی و همچنین قوانین، باعث به وجود آمدن چنین مشکلی در کشور شده است.

رانت و دلالی عامل اصلی کاهش ارزش پولی کشور هستند

خداپناه عنوان کرد: در ایران به جای آنکه به تولید رونق داده شود و شرایطی برای رشد تولید فراهم شود، رانت و دلالی تقویت شده‌اند و این مساله باعث کاهش ارزش پولی کشور شده است.

وی با انتقاد از سیاست‌های مالیاتی کشور ادامه داد: اکنون بیشتر مالیاتی که در کشور دریافت می‌شود، از بخش تولید است اما در کشورهای پیشرفته مالیات از بخش ثروت دریافت می‌شود. در ایران عکس این سیاست عمل می‌شود و به این دلیل شرایط برای تولید دشوار می‌شود و تولیدکننده به جای آنکه در بخش تولید فعالیت کند، وارد رانت و دلالی می‌شود و زمینه را برای کاهش ارزش پولی فراهم می‌کند.

نباید مشکلات را به گردن یکدیگر بیاندازیم

این اقتصاددان گفت: سیاست‌های غلط پولی و مالی در برخی از بخش‌های کشور باعث شده تا ارزش پولی کشور پایین بیاید. این مساله یک موضوع زیرساختی است و عوامل متعددی در آن دخالت دارند که باید به صورت جامع به آن‌ها نگاه شود و سپس نسبت به برنامه‌ریزی و حل مشکلات در آن بخش‌ها اقدام کرد.

خداپناه بیان کرد: عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین عدم پاسخگویی دستگاه‌های دولتی به مردم و شرایط اقتصادی باعث به وجود آمدن شرایطی شده است که ارزش پول کشور کاهش پیدا کند. اینکه هر شخصی تقصیر را به گردن دیگری بیاندازد و مسول شرایط به وجود آمده در بحث وضعیت اقتصادی کشور نباشد، مساله‌ای است که خود زمینه‌ساز کاهش ارزش پول ملی می‌شود و نباید مشکلات را به گردن یکدیگر بیاندازیم.

حذف صفر بدون فراهم کردن زیرساخت اقتصادی ارزش پولی را بالا نمی‌برد 

وی با اشاره به بحث حذف صفر از پول ملی گفت: حذف صفر از پول ملی فی نفسه اثرگذار نخواهد بود و نمی‌تواند در بالا بردن ارزش پول ملی اثرگذار باشد. این مساله نیازمند زیرساخت‌های مختلف در بحث مسایل اقتصادی است و باید زمینه آن در اقتصاد کشور فراهم باشد و سپس نسبت به انجام آن اقدام شود تا شاهد اثرگذاری این اقدام در زمینه بالابردن ارزش پول ملی باشیم.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: حذف صفر از پول ملی همیشه باعث بالا رفتن ارزش پول یک کشور نشده زیرا بسیاری از کشورها این کار را انجام داده‌اند و نتیجه نگرفته‌اند. این کار لزوما کار خوبی نیست اما اگر شرایط لازم برای آن، در اقتصاد یک کشور مهیا شود، می‌تواند زمینه ساز بالا رفتن ارزش پول ملی شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار