اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
شوشان - هوشنگ نوبخت:

از شانس بد تاریخ و نسل سوخته، برشته ما و استاندار وقت و مدیریت فرو رفته تا گلو در بحران و مردم همیشه در صحنه های پرچالش، سالهاست که خوزستان دستخوش حوادث ریز و درشت مختلف سیاسی، اجتماعی و البته زیست محیطی شده است.

چالش بزرگ و فاجعه سدگتوند و شوری آب های زیردست، بحران خشکسالی های پی در پی، پدیده ی شوم گرد و غبار، نابودی تالاب ها و مزارع کشاورزی، هجوم ملخ ها، سیلاب و مصیب های پیرامونش و وضعیت نابهنجار جنگل های بلوط زاگرس، تنها گوشه ای از بحران های زیست محیطی چند سال اخیر خوزستان بودند.

بحران هایی که نتیجه سو مدیریت و البته ماحصل عملکرد ضعیف و شاید وحشیانه تک تک ماها نسبت به طبیعت مان است.

مسئله جدیدی که اخیرا دل هر انسانی را می سوزاند، سوزاندن و نابود کردن منابع طبیعی، جنگل ها و ته مانده های محصولات کشاورزی است که در اقصی نقاط استان نیز شاهد آن هستیم.

جغرافیای متنوع خوزستان بواسطه شرایط خواص و گرمای بیش از حد تابستان، بسیار مستعد آتش سوزی و تبدیل شدن به تلی از خاکستر است.

چیزی که محرز است، آتش سوزی های خودآگاه و گاه ناخودآگاه شهروندان است که در هر 2 حالت، ضعف قانون و شیوه مدیریت برخورد به شدت در آن به چشم می‌خورد.

متاسفانه به نظر می‌رسد که دغدغه محیط زیست، جز اولویت های هیچکسی در استان نیست، نه در سیستم قضایی، نه در دولت که حتی یک اورژانس زیست محیطی ندارد  و نه نزد شهروندان و اقشار مختلف ملت و حتی رسانه ها و به همین دلیل، شما هیچ تابلویی که حامل یک پیام و یا هشدار زیست محیطی باشد را در سطح خوزستان نمی بینید، استانی که شاید بابت تبلیغ یک پفک یا یک آبلیموی تقلب، خیلی از فضاهای شهری، جاده ای و فرهنگی اش را در اختیار گذاشته و اشغال کرده است.

امیدوارم روزی فرا برسد که با جدیت با سوزاندن علوفه ها و ته مانده های غلات و باغات که منجر به از بین رفتن میلیونها موجود حشره ریز و درشت می‌شوند، آتش سوزی های ناشیانه در جنگل ها و مراتع و ازبین بردن درخت ها و بلوط های زاگرس،  و نابود کردن نخیلات شهرهای غربی استان برخورد شود تا درس عبرتی باشد برای کسانی که به راحتی نسبت به از بین بردن محیط زیست شان اقدام می کنند و به هیچکس هم پاسخگو نیستند.

یادمان نرود که همه ما باید به خدای طبیعت و به تاریخ و البته نسل های بعد، بابت عملکرد ضعیف و فاجعه بارمان پاسخگو باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار