اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
استان خوزستان شدیدا محتاج یک توسعه سیاسی است
شوشان - دکتر محمد سرکوهکی :
توسعه سیاسی یکی از مهم ترین ابعاد توسعه در کشورهاست ؛ یعنی رشد درک سیاسی و اصلاح معیارها و نحوه انتخاب نمایندگان اصلح .
در بعضی از مناطق کشور از جمله خوزستان مردم به رشد لازم سیاسی در انتخاب نمایندگان خود چه در مجلس و چه در شوراها نرسیده اند ؛ این را میشود با مقایسه نمایندگان مجلس و شورای شهر شهرهای خوزستان با شهرهای استان اصفهان و فارس و آذربایجان متوجه شد .
اما وظیفه اصلاح این پارادایم انتخاباتی یا به عبارت بهتر رشد سیاسی برعهده نخبگان است و نه عوام ؛ البته نخبگان متعهد و نه نخبگان بعضا منافع طلب که ماکیاولیستی (رسیدن به هدف به هر قیمت) و آپورتیونیستی (فرصت طلب) با موضوعات برخورد می کنند.
نخبگان باید اول به عوام توضیح دهند که انتخاب غیر اصلح ها چه آسیبی به استانشان و شهرشان زده است و عملکرد نمایندگان خوب و بد را با هم مقایسه کنند تا مردم اشتباه در انتخاب خود را لمس کنند.
اما براساس تجربه و با مشاورت ها و بررسی کارنامه نمایندگان ؛ چند معیار را در انتخاب های رای دهندگان پیشنهاد می نمایم:

1- کاندیدا باید تعهد خود را با ارائه عملکرد خود در سمت های قبلی در خدمت به مردم و شهر ارائه دهند؛ البته این موضوع توسط خود مردم قابل لمس است و عملکردهای غیر واقعی قابل شناسایی است نمونه اش هاشمی زاده شهردار اسبق اهواز است که عملکردش نیاز به تبلیغ ندارد.            

2- شجاعت کاندیدا در دفاع از حقوق مردم باید مورد ارزیابی قرار گیرد و مطمئن شویم نماینده ما تحت هیچ شرایطی در دفاع از حقوق مردم عقب نشینی نکند ؛ این خصوصیت را هم میشود در کارنامه قبلی و سوابق وی جستجو کرد. 
 
3- دارایی مالی کاندیدا مورد بررسی قرار گیرد و بررسی شود از چه راهی به این دارایی دست یافته است ؛ مطمئنن کسی که با رانت و فعالیت غیر قانونی مال اندوزی کرده است ؛ نمایندگی را برای تامین منافع خود و ایادیش میخواهد و به این نکته نیز توجه داشته باشند که این افراد با پول های بعضا کثیف توان تبلیغاتی و تطمیع بالایی دارند و سعی میکنند از فقر مردم نیز سوءاستفاده کنند.

4- تحصیلات و دانش کاندیدا مورد ارزیابی قرار دهند چرا که افراد با دانش و دانش محور ؛ کمتر به فکر منافع طلبی هستند ؛ البته نحوه اخذ مدارک و علاقه کاندیدا از ابتدا به دانش اندوزی هم بررسی شود!!!

5- عدم وابستگی قومی و گروهی کاندیدا باید بررسی شود؛ چون تجربه ثابت کرده است کاندیدای قوم گرا فقط به فکر قوم وقبیله خود هستند که نمونه آن را هم در مرکز استان و هم در شهرستان ها داریم.

6-نمایندگان و مدیران و حتی مدیرانی که عملکرد خوبی نداشته اند را مورد تقبیه قرار دهند. در دوره های قبل یکی از اعضا شورا که حرف وحدیث های زیادی پشت وی بود را مورد مواخذه قرار دادم اما وی میگفت وقتی به مراسمی میروم شدیدا مورد استقبال و تملق وستایش قرار میگیرم ؛ راست میگفت در یک مراسم فاتحه دیدم وقتی وارد شد همه جلویش بلند شدند و از طریق بلندگو چندین بار مورد خوش آمد گویی قرار گرفت تازه به وی که به سختی بدون کنکور لیسانس گرفته بود دکتر هم میگفتند!!!!!
مطمئنن  انتخاب های مردم تاثیر اساسی در توسعه استان دارد ؛ اگر ما نمایندگان مجلس قوی داشتیم؛  استاندار و مدیران قوی برای استان انتخاب می شدند و خود به خود با اصلاح ساختار مدیریتی مشکلاتمان حل میشد!!!

البته بعضی وقت ها اتفاقانی در استان می افتد که نشانگر یک توسعه سیاسی در مردم است اما چون پایدار و غیر اتفاقی نیست نمیتوان به آن استناد کرد؛ مثلا به جز چند نفر؛  اکثر اعضا این شورا دارای خصوصیات مطلوب تر و متعهد تری نسبت به دوره های قبل هستند اما اولن پایدار نیست و دوما گاهی اوقات یک یا دو نفر کل شورا را تحت الشعاع داده اند .
درخصوص مجلس البته نسبت به دوره های قبل وضع برعکس است ودر این دوره وزن پایینتر از دوره های قبل است.
 با یک بررسی و آنالیز استانی و نظرسنجی از صاحب نظران استان ؛ میشود به این نتیجه رسید؛ ریشه مشکلات اصلی استان در انتخاب های خود مردم است و از طرف دیگر مدیران بالفعل و بالقوه استان چهار دسته اند ؛
 یا تعهد دارند ولی تخصص ندارند ؛
 یا تخصص دارند و تعهد ندارند؛
 یا نه تخصص دارند و نه تعهد؛
و دسته چهارم هم تخصص دارند و هم تعهد که معمولن دراستان ما خانه نشینند!
در این استان متاسفانه کسانی هستند که برای پست گرفتن حاضرند تن به هر راه و ذلتی بدهند از تملق گرفته تا لابی گری و التماس و ....و اصلا با پست شان شخصیت کاذب میگیرند که نمونه شان هم در اطراف ما کم نیستند!!! مخصوصا سه چهار تاشون را همه می شناسند.

در انتها از نخبگان استان تقاضا دارم نشستی مشورتی برای آسیب شناسی و شناسایی شاخص ها و ارائه راهکار و برنامه توسعه سیاسی در استان تشکیل دهند ؛ دیگر وقت آن رسیده در استان یک توسعه سیاسی گسترده ایجاد شود البته هر چند در عرب های استان اقدامات خوب و موثری توسط نخبگانشان صورت گرفته است و این را میشود در ترکیب متخصص و متعهد اعضا شورا و بعضا نمایندگان مجلس مشاهده کرد.
به امید روزی که مردم خوزستان سرآمد توسعه سیاسی در کشور شوند                                  
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار