اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
شوشان - دکتر ایرج مزارعی / کارشناس امور سیاست خارجی آمریکا و مدرس دانشگاه :
در گذر تاریخ فراز و فرود زیادی از رشد و افول کشورها را شاهد بوده آیم که شاید هم وقتی به طور فرایندی به ان نگریسته شود امری طبیعی و معمولی به نظر میرسد . 
بله صحبت از فراز و افول قدرت آمریکا در جهان میباشد . قدرتی که بعد از جنگ جهانی دوم رشد جهشی خود را آغاز کرد و با پایان فروپاشی شوروی سابق به اوج قله فراز خود رسید ، تا جایی که بسیاری از کارشناسان روابط بین الملل صحبت از نظم نوین جهانی با محوریت و تمرکز امریکا داشتند .  
برای بررسی مرگ امریکا و پایان هژمونی این کشور در جهان تبعا علل و عوامل مختلفی وجود دارد . یکی از مهمترین علل این مرگ را میتوان در نیروهای ساختاری عمیق موجود در نظام بین‌الملل دانست که بی‌وقفه علیه هر کشوری میتوانند عمل می‌کنند . 
در کنار عوامل ساختاری نظام بین الملل به عواملی دیگر چون ، زایش قدرتهای نوظهور اقتصادی چون چین و هند ، سوءعملکرد واشنگتن در به‌کارگیری هژمونی ،  سوءاستفاده از قدرت،   کم رنگ شدن اتحاد دول متحد و محور ،  تقویت ائتلاف مخالفان و سیاستهای یکجانبه گرایی امریکا و شخص ترامپ میتوان اشاره کرد .  
بنابراین باید گفت که جهان در حال گذار از نظام تک‌قطبی امریکایی میباشد  و به‌زودی کشورهایی چون E7 ( چین ، هند ، برزیل ، روسیه ، مکزیک ، اندونزی و ترکیه )  اقتصاد جهان را در دست خواهند گرفت . هم اکنون این ۷ کشور ۳۵ درصد از سهم اقتصادی جهان را در دست دارند که با همگرایی و هم افزایی انها این رقم در سال ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد خواهد رسید . 
 تصمیمات یکجانبه گرایانه ،   خسارت‌بارانه ، نادرستانه و بی‌ملاحظه گرایانه  آمریکا به اعتقاد بنده به دوران هژمونی آمریکا پایان داده است و خروج امریکا از بسیاری از پیمان‌های بین‌المللی عملا صلاحیت اخلاقی و سیاسی امریکا را در جهان لگد مال کرده است  ، تا جایی که متحدان دیرینه مانند کانادا  و اتحادیه اروپا  و سازمانهای بین المللی بویژه نهادهای حقوق بشری را بشدت نگران این سیاست یکجانبه گرایانه کرده است . 
 به نظر میرسد که نقش ترامپ در "ضربه نهایی " به " مرگ هژمونی آمریکا " در این  شرایط منحصر بفرد بوده است و ترامپ عوام گرا ،  ملی‌گرا و حمایت گرا  گسست "هژمونی پوچ  " امریکا را به اوج خود رسانیده باشد ،  بطوری که حتی مدلها و الگوی "شوک‌درمانی اقتصادی" و دموکراسی‌سازی سریع نیز نتواند این هژمونی پوچ را احیا کند . 
اوج این خرد شدن هژمونی آمریکا را میتوان در درگیری آمریکا با کشورهای آسیایی ، فاصله با هم‌پیمانان ۷۰ ساله اروپایی و حذف آمریکای لاتین در نگاه راهبردی امریکا میتوان نگریست . 
 در پایان باید عنوان نمایم که با  تغییرات سریع در اقتصاد جهان و تبدیل چین به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۵۰ با سهمی حدود ۲۰درصد ،  کسب جایگاه دوم و چهارمی جهان توسط هند و اندونزی و مبدل شدن آمریکا به اقتصاد سوم جهان ،  بزرگ تر شدن اقتصاد مکزیک از کشور انگلستان و آلمان تا سال ۲۰۵۰ ،  کاهش سهم ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از تولید ناخالص داخلی جهان به کمتر از ۱۰ درصد (حتی کمتر از هند تا سال ۲۰۵۰ )  ،  تلاش بیشتر اقتصاد های نوظهور برای از بین بردن شکاف درآمدی نسبت به آمریکا ،  انجام اصلاحات ساختاری برای بهبود ثبات اقتصادی جهان و رهایی از وابستگی بیش از حد به منابع طبیعی ،  عملا مرگ خاموش هژمونی آمریکا را بیشتر به صدا درآورده است . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار