اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
معاون بنیاد مسکن کشور:
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: تاخیر در روند پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانک ها، برنامه زمان بندی مناطق سیل زده استان های کشور را به عقب انداخته است.
عزیزالله مهدیان در اهواز با اشاره به اینکه حدود سه ماه از سیلاب فروردین ماه گذشته است ولی هنوز تحرک و عزم جدی برای پرداخت تسهیلات از سوی بانکها دیده نشده است افزود: تاکنون نشست های متعددی با بانکها و مسئولان ارشد بانک مرکزی برگزار شده و هنوز گره اصلی در پرداخت تسهیلات به سیل زدگان باز نشده است.
وی یکی از دلایل تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی را، تغییر ساختار تسهیلات از مشارکتی به قرض الحسنه عنوان کرد و افزود: بانکهای عامل همچنان در انتظار ابلاغیه بانک مرکزی برای چگونگی و ساز و کار اجرایی پرداخت تسهیلات هستند.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با ابراز امیدواری از شروع پرداخت تسهیلات مصوب دولت از سوی بانکها از هفته آینده افزود: تعدادی از بانکها پرداخت ها را شروع کرده اند ولی تعدادی قرارداد را منعقد کرده ولی پرداخت را انجام نداده اند.
مهدیان به زلزله آذر ۱۳۹۶ استان کرمانشاه و پرداخت تسهیلات پس از یک هفته از وقوع این زلزله اشاره و از اینکه هنوز با گذشت حدود سه ماه از وقوع سیلاب و آبگرفتگی هنوز تسهیلات بازسازی و تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب دیده هنوز شروع نشده ابراز نگرانی و تاسف کرد.
طبق مصوبه هیات دولت قرار است به هر خانوار خسارت دیده ناشی از سیلاب، ۵۰ میلیون ریال کمک بدون عوض معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی قرض الحسنه پرداخت شود. طبق همین مصوبه، برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بدون عوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بدون عوض است.

** تعیین تکلیف بازسازی ۲۶ روستای واقع در حریم رودخانه های خوزستان
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بازسازی ۲۶ روستای واقع در حریم رودخانه های خوزستان تعیین تکلیف شده و بر همین مبنا، بازسازی منازل روستایی با رعایت نکات ایمنی و مقاوم سازی در همان مکان انجام می شود.
وی با اشاره به مقاومت بسیاری از ساکنان روستایی واقع در حریم رودخانه های خوزستان برای جا به جا نشدن خانه های خود اظهار داشت: بنیاد مسکن با احترام به خواست عمومی مردم، تلاش می کند جا به جایی روستاهای در حریم رودخانه ها اتفاق نیفتد ولی یکسری الزامات فنی و ایمنی باید رعایت شود.
مهدیان افزود: تنها ۶ تا هفت روستای واقع در بستر رودخانه های خوزستان برای ساخت و ساز منازل خود تعیین تکلیف نشده اند که نیاز است مطالعات دقیق تری صورت گیرد.
بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان سیلاب اخیر در کشور، ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد مسکونی شهری، ۵۶ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی به کلی تخریب شدند و ۱۰۱ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیدند که باید مرمت شوند.
دولت پرداخت ۸۳ هزار میلیارد ریال برای کمک به بازسازی منازل آسیب دیده ناشی از سیل را تصویب کرده و بانک‌ها موظف هستند این کمک‌ها و تسهیلات را که به صورت بدون عوض و وام قرض الحسنه هستند پرداخت کنند.
سیل فروردین امسال و طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در خوزستان بر زندگی حدود ۴۰۰ هزار نفر در مناطق شمالی، مرکزی و غربی خوزستان تاثیر مستقیم گذاشت و خساراتی را در این مناطق موجب شد.
در جریان این سیلاب که دست کم در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده یک هزار و ۵۴۲ واحد روستایی تخریب و به هشت هزار و ۴۵۰ واحد روستایی خسارت وارد شد ضمن آنکه ۸۴ واحد مسکونی شهری زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تخریب و به یک هزار و ۱۱۲ واحد آسیب جدی وارد شد.
مجموع خسارات وارده سیل های آذر و بهمن ۱۳۹۷ و فروردین ماه ۱۳۹۸ در خوزستان ۱۲۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
۶۰۶۵/‏۶۰۶۴
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار