اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
در حوزه هنری خوزستان صورت می‌گیرد؛
پروژه «آواز پیشینیان» به همت واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان با هدف ثبت و ضبط یکی از کهن‌ترین آثار میراث شفاهی ایران آغاز شد.
سجاد کوراوند در خصوص موسیقی ایل بختیاری از نظر جغرافیایی اظهار کرد: موسیقی در ایل بختیاری از تنوع بسیاری برخوردار است که با توجه به گستردگی سرزمین و همچنین همجواری با اقوام دیگر ایران زمین بسیار تاثیر پذیرفته و در عین حال تاثیرگذار بر فرهنگ اقوام همجوار بوده و جغرافیا مانند تمام جریانات فرهنگی اساس تنوع موسیقیایی است.
 
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان به انواع موسیقی بختیاری اشاره کرد و افزود: این تنوع زیستی که در نتیجه  پهنای جغرافیایی حاصل شده منجر به تشکیل فرهنگ موسیقیایی متنوعی شده که به طور کلی به دوبخش «مقام‌های متر مشخص» و «مقام‌های متر آزاد» تقسیم می‌شود.
 
وی تصریح کرد: بخش مهمی از نغمات موجود در کارگان موسیقی بختیاری در بخش متر آزاد (بدون ریتم اما با وزن) است که آواز «بلال» بدون شک از کهن ترین نغمات این حوزه محسوب می شود.
 
کوراوند در خصوص قدمت و ریشه این نوع موسیقی بیانکرد: با کمی تعمق در این گونه آوازخوانی و همچنین بررسی وزن اشعار که بر اساس ادوار ایقاعی و همچنین هجایی است، می توان به کهن بودن این نوع موسیقی پی برد.
 
وی به تاثیرگذارترین افراد در حوزه آواز «بلال» اشاره کرد و گفت: استادان زیادی در این حوزه بوده و هستند ولی متاسفانه از قدیم آثاری از آنها برجا نمانده و آثاری به صورت ضبط شده نداریم و فقط به صورت شفاهی و سینه به سینه این نوع آواز انتقال داده شده است. 
 
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان اضافه کرد: از خوانندگان تاثیرگذار این نوع آواز می‌توان به عبدقلی شهبازی و سوخته‌رو صادقی و غلامشاه قنبری و در نسل‌های بعدی به جلی بهمنی و حسن بهمنی و... اشاره کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار