اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳
شوشان - محمدسعید بهوندی :

مقدمه
فرهنگ دهخدا، واژه سیاست را به؛ "تدبیر امور و مصلحت اندیشی و دوراندیشی معنا کرده است".(لغت‌نامه دهخدا، ج ۳۸، حرف س، واژه سياست) و امام المتّقین علی بن ابیطالب علیه السلام در خطبه ی ۲۰۰ نهج البلاغه، مانند تمامی گفتار حکمت خیزش چنین گوهر افشانی و معرفت پراکنی می نماید:"وَاللهِ ما معاویة بأدهَی مِنِّی، وَلکِنَّهُ یَغدرُ وَ یَفجرُ. وَ لَولا کرَاهیّة الغَدر لَکُنتُ مِن أدهَی النّاس، وَ لکِن کُلُّ غُدرة فُجرةٍ، وَ کلُّ فُجرةٌ کفَرَة. «وَ لِکلّ غَادِر لِواءٌ یُعرَفُ بِهِ یَومَ القِیامَة.» وَاللهِ مَا أُستَغفلُ بِالمکِیدةِ، وَلا اُستَغمَزُ بِالشَّدیدةِ/ سوگند به خدا! معاویه از من سیاستمدارتر نیست، ولی معاویه حلیه‎گر و جنایتکار است. اگر نیرنگ ناپسند نبود، من زیرکترین افراد بودم. هر نیرنگی گناه و هر گناهی نوعی کفر و انکار است. روز رستاخیر در دست هر حیله‎گری پرچمی است که با آن شناخته می‎شود. به خدا سوگند! من با فریبکاری غافلگیر نمی‎شوم و با سخت‎گیری ناتوان نخواهم شد.

متن :
باید پذیرفت که؛ فضای دنیایی بنام دنیای سیاست، به دلیل اینکه بسیار بیشتر از حوزه های دیگرِ(فرهنگی، اقتصادی، دینی، علمی و...)، برای افراد علاقه مند به آن فرصتِ دسترسی به موقعیّت، شهرت و قدرت و انشعابات و حواشی آن ایجاد می نماید، طبیعتاً از آلودگی های بیشتری نیز برخوردار است. به همین خاطر از قدیم الایام از لسان مردم و حتی خودِ سیاستمداران و منتقدین به وفور گفته شده و همچنان میشود که؛ "دنیای سیاست، دنیای کثیفی است"!، ولی این به آن معنا نیست که هر کس در این حوزه حضور داشته و یا قصد ورود و فعالیّت دارد، خدای ناکرده ذاتاً آدمی آلوده، دارای مشکل و به دنبال آلودگی ها و آلوده کردن است. خیر، بلکه به این معناست که این میدانِ وسیع و پُرخطر به همان دلیل عمده و اساسی که در بالا ذکر گردید، از پتانسیل و زمینه های بیشتری برای آلوده کردن و به خطر انداختنِ بازیگران خود برخوردار است و لذا افرادِ حاضر در این میدان به نسبت دیگر میادین، طبیعتاً می بایست هزینه های بیشتر و همّت های والاتری را برای حفاظت از خود و آبرو و حیثیّت و دارایی هایشان خرج نمایند.

تجربه نشان داده است؛ نه تنها در سپهرِ غیر شفاف و تقریباً بدون ضابطه و اخلاق سیاست کشور ما، بلکه کمابیش در سراسر حوزه های سیاسی کشورهای عالم، باز به نسبت دیگر حوزه ها افراد کمتری موفق میشوند، به سلامت و سربلندی به معنای اخلاقی و انسانی آن، از این میدان خارج شوند. بنابراین بهتر است، صریح و شفاف به آنانی که از دانایی، توانایی و باور لازم و کافی برای کنترل و مدیریت بر رفتارشان برخوردار نیستند، دلسوزانه توصیه شود(البته به شرط آنکه حُبِّ قدرت و شهرت اجازه دهد. زیرا؛ "امام علی علیه السلام می فرماید: حُـبّ ٌ الشَّـیءِ یُعـمـی و یُـصِـمّ، علاقه به چیزی، انسان را کور و کر میکند./ من لایحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین، چاپ دوم، ج ۴، ص۳۸۰) به این موضِع حساس، ظریف، پیچیده و حتّی بی رحم وارد نشوند. امر و اتفاقی که متاسفانه سال به سال و بهتر است گفته شود؛ روز به روز به دلیل ضعیف شدن اعتقادات راسخ و عمیقِ تعداد بیشتری از آدمها، فراموشی، بی توجهی و دهن کجی به قانون و همچنین کم اهمیّت شدنِ هنجارها و تعهدات اجتماعی بیشتر رنگ باخته و لاجرم قربانیان بیشتری را در چاه ویل خود افکنده و به هلاکت می رساند!. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار