اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
فردا دوشنبه هفدهم تیرماه همایش یکروزه روسای دانشگاه ها و مراکز فناوری زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور معاون اول رئیس جمهور و تنی چند از اعضای هیئت دولت در تهران با موضوع بررسی اثرات اجتماعی و اقتصادی  تحریم و نقش دانشکاه ها در جبران آن برگزار خواهد شد.

اگر چه برنامه های این نشست بصورت تک گویی و سخنرانی است و مستمعان نقشی در نتایج و قطعنامه پایانی آن ندارند ولی می تواند نشانی از تحرک تازه دولت در زمینه جستجو برای یافتن راه هایی بمنظور گریز از اثرات تحریم یا کم کردن آن اثرات باشد.

حضور حدود ۳۰۰ نفر از روسای دانشگاه های کوچک و بزرگ با تخصص های مختلف و بعضا بی ارتباط با موضوع همایش و نبودن فرصت برای نقد و نظر دو سویه، گرچه دستیابی کوتاه مدت و سریع  به راه های علمی و تاثیرگذار برای جبران و کاهش اثرات  تحریم را به دور از انتظار خواهد کشاند ولی با این وجود، این همایش می تواند در راستای تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه، موثر باشد.

اگر چه دانشگاه ها و مدیران ارشد آموزش عالی کشور و حتی بدنه دولت و قوه مجریه در اتخاذ سیاست های کلان خارجی، فاقد نقش تاثیرگذار هستند ولی چاره جویی ایشان می تواند نشان دهنده نگرانی و دغدغه ها و  توانایی های علمی دانشگاهیان در یاری رساندن به حوزه سیاست گذاری های کلان خارجی باشد.
به زبان دیگر، توانایی های آنان در مرحله درمان آسیب های اجتماعی و اقتصادی می تواند نشان دهنده توانایی های آنان در مرحله پیشگیری نیز باشد. 
بر این پایه، مقامات عالی نظام، باید به هنگام اتخاذ تصمیمات راهبردی، از  متخصصان دلسوز و بی طرف و آزاد اندیش دانشگاهی، در کنار نیروهای رسمی و شاغل در بخش های تصمیم ساز، استفاده کنند.

اگر چه این نشست بطور نانوشته آماده باشی است به روسای دانشگاه ها برای روزهای دشوارتر در اداره دانشگاه ها به جهت کاهش اعتبارات ولی در دل خود، می تواند حوزه و دایره پژوهش در دانشگاه ها را بسوی یافتن راه های  درمان های کوتاه مدت آسیب های اجتماعی رهنمون شود. این مهم، البته رهنمودهایی نیز برای اصلاح پاره ای رویه ها و سیاست های نادرست در پژوهش های دانشگاهی در بر دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار