اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مدرسه ی موش ها در اهواز
شوشان - ابراهیم مکوندی (سکوت) :
- نیک می دانیم که مقوله ی فرهنگ یک عنصر شاخص در جوامع توسعه یافته می باشد.و تمام رفتارها،آداب و رسوم،هنجارها و ناهنجارها و به طور کلی نحوه ی برخورد انسان ها را در یک جامعه در مواجهه با یکدیگر ،تعیین و مشخص می نماید.
واژه ی فرهنگ،از دو واژه ی مجزا ،تشکیل گردیده است . فره و هنگ
که فره ،به معنای بالا و پیش است .و هنگ به معنای کشیدن می باشد.که در مجموع واژه ی  فرهنگ،به معنای بالا کشیدن،پیش کشیدن، پیشرفت کردن،تفسیر می گردد.
یکی از مقوله های مهم فرهنگ،استفاده ی اصولی و تخصصی از هنرهای هفت گانه می باشد.
هنر تئاتر (نمایش) یکی از موثرترین و کاربردی ترین هنرهای شناخته شده است.که به واسطه ی این هنر متعالی ،می توانیم شاهد تحولات و تغییرات سترگی در جوامع بشری باشیم.یک نمایش خوب،می تواند در سیر تحولات بنیادین یک جامعه،تاثیرات بسیار شگرفی بگذارد.
به طور مثال،انقلاب کبیر فرانسه،در روز دهم نمایش: 
عروسی فیگارورخ داد.
و پس از اجرای این نمایش بود که جرقه های یکی از بزرگترین انقلاب های بشری که همراه با یک دمکراسی قابل قبول برای جهانیان است.زده شد.
پس می توانیم ادعا کنیم که وقتی یک نمایش خوب و تاثیرگذار را تماشا می کنیم،برروی کنش ها و واکنش های اجتماعی،فرهنگی و سیاسی ما تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.
پبا این مقدمه،تحلیل و نقدی منصفانه  دارم بر نمایش *مدرسه ی موش ها به کارگردانی استاد ناصر میاحی،که الحق و النصاف در این چندساله ی اخیر،حق بزرگی برگردن ژانر تاتر کودک و نوجوان داشته ودارند.
- واما درباره ی نمایش  زیبا و آموزنده ی مدرسه ی موش ها،...
- باید اعتراف کنم که کار با کودکان و نوجوانان و اجرای آن برای رده ی سنی کودک و نوجوان،بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد.
این را به واسطه ی سال ها خاک صحنه خوردن و تجربه ی شخصی خودم،خدمتتان عرض می نمایم.که واقعا این امر،صبر ایوب می خواهد و کفش آهنین،...
نمایش مدرسه ی موش ها،که یک اقتباس آزاد از قصه ی مدرسه ی موش ها ،نوشته ی استاد مرضیه برومند می باشد.
با استادی کارگردان کاربلد و حرفه ایی آن،ضمن آن که با قرار دادن موسیقی مهیج و شاد،برای کودکان و تماشاگران حاضر در سالن،به کارگیری صحیح و اصولی از بازیگرانی که باعشق و علاقه،به اجرای خود می پردازند.
و طراحی صحنه ی بسیار زیبا،میزانسن های دقیق  تاتری به شیوه ی نوین، ایجاد همذات پنداری بازیگران با تماشاگران، درگیر نمودن ذهن و روح تماشاگران با هشدارها و آموزش هایی که با هدف درگیر نمودن ذهن تماشاگران با متن نمایش بکار گرفته شده است.
از نکات و شاخصه های زیبای این نمایش بسیارآموزنده ،شاد و مفرح است.که نه تنها کودکان ،بلکه بزرگسالان نیز از تماشای این نمایش لذت کافی و  وافی را می برند.و این رضایت خاطر را در هنگام خروج تماشاگران
از سالن نمایش،به وضوح و روشنی مشاهده نمودم.
البته برمنوال هراثر هنری دیگر،این نمایش نیز،اشکالات کوچکی دارد.
که آن چنان که باید ،در روند و فرآیند ،اجرای آن، تاثیر چندانی نمی گذارد.که این را نیز باید به دیده ی اغماض بنگریم.
در پایان،از همه ی مردم فرهنگ دوست و فرهنگ مدار استان خوزستان ،خصوصا"مردم بزرگوار کلان شهر اهواز، خواهشمندم که با حضور پررنگ  و سبزخویش، برای تماشای این نمایش شاد و مفرح،از هنرمندان عزیز هم استانی خود،حمایت نمایند...
باید بدانیم و درک کنیم که یک جامعه ی پویا و درحال توسعه،جامعه ایی است که در آن،به هنرمندان ،فرهیختگان و به ویژه به عنصر فرهنگ اهمیت داده شود.
اگر به آینده ی روشن این آب و خاک و این مرزپرگهر،علاقمند هستید.
از شما عزیزانم،دعوت می نمایم که به جهت ارتقا فرهنگ جامعه ی ایرانی،خود و عزیزانتان، برای دیدن این نمایش خوب،که تا سی ویکم تیرماه راس ساعت بیست شب،در محل تالار آفتاب ،واقع در اتوبان لشکر و همه روزه در حال اجراست،باقدوم سبز خویش،زینت آرای این محفل انس باشید.
سخن آخر این که از کلیه ی شرکت ها،سازمان ها و
 نهادهای دولتی وخصوصی،درخواست می نمایم که ازفرزندان استان زرخیز خوزستان هنرمند  پرور، حمایت بی دریغ ،نمایند.
والسلام علی من اتبع الهدا
*ابراهیم مکوندی
 (سکوت).کارشناس روابط عمومی الکترونیک و کارشناس امور فرهنگی وهنری.
سحرگاه هفدهم تیرماه نودهشت،اهواز.
شماره تماس جهت رزرو بلیت و هماهنگی؛
0916 715 9424
لطفا جهت هماهنگی،فقط از طریق ارسال پیامک ب شماره ی ذکر شده،اعلام نمایید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار