اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
شوشان - دکتر ایرج مزارعی، مدرس دانشگاه :
استان بوشهر را با نام نخل و آفتاب آن می شناسند. نخلستانها و باغباتی به قدمت تاریخ و تاریخی به بلندای جمیع نخیلات سرو قامت. 
در یادداشت امروز خود بر آنم که گذری کوتاه به نقش خرمای استان در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشم. 
مردم استان بوشهر و بویژه دشتستان بزرگ بخش اعظمی از ارتزاق آنها از نخیلات و صنایع وابسته به آن می باشد . بطوری که بیش از ۸۰ هزار نفر به طور مستقیم در حوزه نخیلات در استان اشتغال دارند .اما به دلایلی از جمله ضعف مدیریت  ساختار مند و عدم سرمایه گذاری و بازاریابی مناسب ، از این ظرفیت و پتانسیل اقتصادی به نحو مطلوب  و بهینه استفاده نمیشود .  
 اهمیت تجاری و اقتصادی خرما به عنوان یکی از میوه های استراتژیک و ارزشمند ،  بسیار بالا است و در استان بوشهر نیز بعد از صنایع نفت و گاز و شیلات بیشترین اشتغال و ارز اوری را داشته است . 
 استان بوشهر با داشتن بیش از ۶ میلیون اصله نخل و تولید بیش از ۱۵۰ تن در ۳۵ هزار هکتار از اراضی خود بعنوان تولید کننده اصلی خرما در جنوب غرب ایران محسوب میشود که با اصلاح شیوه های نوین آبیاری و استفاده از مدلهای علمی میتوان استان بوشهر را بعنوان بزرگترین قطب تولید خرما در منطقه جنوب غرب آسیا نیز تبدیل کرد . 
جالب و قابل تامل است که با وجودی که این استان یکی از بزرگ ترین صادر کننده های خرما میباشد اما متاسفانه  فقط ۵۰ واحد صنعتی بسته بندی خرما در آن وجود دارد که مسولین اجرایی مربوطه باید ضمن  بالا بردن صنایع بسته بندی خرما ،  در آشنا کردن کشاورزان به دانش های نوین و مطابق با استاداردهای جهانی نیز اهتمام لازم داشته باشند تا شاهد ارز اوری بیشتر این محصول باشیم . 
میزان ارز اوری خرما در کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که از این رقم حدود ۵۰ میلیون دلار آن مربوط به استان بوشهر است که به کشورهایی چون روسیه ، اکراین ، اسیای مرکزی و کشورهای عربی صادر میشود ، 
 که البته بنده پیشنهاد میدهم بازارهای شرق آسیا چون مالزی ، ژاپن ، چین و هند که دارای جمعیت بالایی میباشند ،  نیز بعنوان بازار هدف خرما استان مورد توجه مسولین مربوطه در راستای ارزاوری بیشتر قرار گیرد   . 
فلذا شایسته است با تغییر جهت اساسی و صنعتی نمودن این محصول پر مشتری، با اولویت بخشی به این مهم و استقرار کارخانه های مرتبط با این صنعت در شهرستانهای تولید کننده خرما و بویژه دشتستان که حدود ۸۰ درصد خرما استان را تولید میکنند  ، علاوه بر اشتغال زایی در استان زمینه ارز آوری لازم را نیز در راستای توسعه کشور و استان داشته باشیم . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار