اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: یکی از مزایای سیل اخیر، انجام حجم زیاد سمپاشی بود که باعث شد جمعیت انگل‌های خارجی حیوانات بسیار کمتر خود را نشان دهد.
دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که امروز (19 مردادماه) برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: تا حدود هشت سال پیش چیزی به نام کشتارگاه دام صنعتی در خوزستان وجود نداشت و کشتارگاه‌های غیرمجاز هم وضعیت بدتری نسبت به اکنون داشتند. با همکاری رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها ابتدا شهرداری جهت بهینه کردن کشتارگاه رضایت داد و کشتارگاه صنعتی اهواز راه‌اندازی شد. به دنبال آن، سیل تقاضاهای کشتارگاه صنعتی را داشتیم و هنوز داریم. این موضوع نشان از تاثیر خبرنگاران در جامعه است.

وی با بیان اینکه 20 تا 25 سال پیش نیز کشتارگاه صنعتی طیور وجود نداشت، افزود: اکنون در آستانه بهره‌برداری از دو کشتارگاه صنعتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دزفول و شوش هستیم که بزرگترین، عظیم‌ترین و بهداشتی‌ترین کشتارگاه‌های کشور و شاید یکی از آنها بهترین در سطح کشورهای خاورمیانه باشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به فعالیت کشتارگاه‌های استان گفت: کشتارگاه صنعتی دام در خرمشهر راه‌اندازی و از طریق بخش خصوصی تکمیل شده است اما متاسفانه راه دسترسی ندارد و در مسیری قرار دارد که باید یک پل احداث شود. احدث کشتارگاه یک طرف و حفظ و نگهداری سرمایه‌گذار نیز طرف دیگر سختی کار است. زمانی که دولت مجوز احداث و راه‌اندازی کشتارگاه را می‌دهد باید همه زیرساخت‌ها را فراهم کند اما تاکنون برای این پروژه کاری انجام نشده است.

کنارکوهی بیان کرد: با توجه به اینکه کلان‌شهر اهواز بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد، مجوز فعالیت کشتارگاه صنعتی دام در شمال اهواز در باوی با ظرفیت یک هزار رأس دام سبک و 250 رأس دام سنگین در هر شیفت کاری داده شده که در حال فعالیت است.

وی با اشاره به وارد کردن گوشت 13 هزار راس دام در خوزستان، گفت: علیرغم وارد کردن این دام‌ها، کسی گوشت ارزان قیمت را دریافت نکرد زیرا دولت درگیر سیل بود و متاسفانه افرادی سوءاستفاده کردند که باید با متخلفان با اشد مجازات برخورد کرد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به شرایط دام‌های استان در سیل اخیر بیان کرد: حدود 40 درصد منطقه دامپروری استان درگیر سیل بود و بالغ بر 100 هزار رأس دام سنگین و یک میلیون رأس دام سبک به طور مستقیم و غیرمستقیم در معرض خطر سیل قرار گرفتند اما با توجه به تجربه سیل 97، فضاهایی از قبل برای انتقال دام‌های روستایی در نظر گرفته شده بود.

کنارکوهی افزود: در زمان سیل همه نیازهای بهداشتی دامداران و دام‌ها را فراهم کردیم و واکسیناسیون، سمپاشی و درمان را به صورت رایگان در این مناطق انجام دادیم. همچنین با توجه به اینکه سیل ویرانگر نبود، توانستیم جابه‌جایی دام‌ها را انجام دهیم و بر همین اساس، میزان تلفات به حداقل رسید.

وی ادامه داد: در یک مورد نیز، یک مرغداری در جاده حمیدیه - دشت آزادگان در محاصره سیل قرار گرفت و 25 هزار قطعه طیور این مرغداری از بین رفتند که سریعا جمع‌آوری و دفن بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال بیماری انجام شد. همچنین حدود 45 اکیپ به صورت مجهز و با کمک استان‌های معین، در منطقه فعالیت کردند و حتی پس از فروکش سیل فعالیت خود را ادامه دادند.

وی گفت: در پی این اقدامات، طبیعی بود که برخی فعالیت‌های روتین ما باید به صورت مضاعف انجام شود. این فعالیت مضاعف در حال حاضر باعث شده مشکل خاصی نسبت به مسائل گذشته در رابطه با جمعیت دامی در زمینه بیماری‌ها نداشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر بیماری نیوکاسل طیور در سطح کشور در حال خودنمایی است که چند واحد ما نیز مانند چند واحد در رامهرمز درگیر این بیماری شدند اما با توجه به اینکه سن پایین بود و تحت پوشش بیمه بودند، طیور سریع منهدم و محل ضدعفونی شد و در دو سه هفته اخیر کانون جدیدی از بیماری نداشتیم.

کنارکوهی خاطرنشان کرد: البته به دلیل افزایش 15 درصدی جوجه‌ریزی نسبت به سال گذشته همچنان نگرانی بابت این بیماری وجود دارد.

وی با اشاره به شرایط بیماری تب کریمه کنگو هم عنوان کرد: عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو، کنه و یک نوع ویروس است که در دام می تواند با علایمی زودگذر تمام شود. گزش این کنه، احشاء دام، خون مستقیم دام و انسان به انسان راه‌های انتقال بیماری هستند که انتقال انسان به انسان بسیار خطرناک‌تر از دیگر روش‌های است.

وی با بیان اینکه سالانه در خوزستان گزارش یک مورد تب کریمه کنگو وجود داشته است، تصریح کرد: یکی از مزایای سیل، انجام حجم زیاد سمپاشی بود که باعث شد جمعیت انگل‌های خارجی حیوانات بسیار کمتر خود را نشان دهد و به تبع آن امسال در مناطقی که سال‌های گذشته کانون کریمه کنگو داشتیم، این بیماری کمرنگ‌تر شد. همچنین تعداد زیادی از کشتارگاه‌های خوزستان به سردخانه بالای صفر مجهز شده‌اند که در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: تاکنون در جمعیت دامی، مورد مشکوکی از تب کریمه کنگو مشاهده نشده و تا جایی که ما اطلاع داریم مورد مثبتی از این بیماری به ما گزارش نشده است.

کنارکوهی در خصوص دفن قرنطینه‌ای یک بیمار در شهرستان کارون به دلیل مشکوک بودن به بیماری تب کریمه کنگو، عنوان کرد: در بسیاری از بیماری‌های عفونی خطرناک، متوفیان تحت شرایط خاص دفن می‌شوند اما تاکنون اطلاعی از تب کریمه کنگو داده نشده است و چندان از این موضوع اطلاع ندارم.

وی با اشاره به فعالیت دامپزشکی در حوزه واکسیناسیون دامی در سال جاری عنوان کرد: تاکنون تقریبا پوشش واکسیناسیون بر اساس نورم کاری، بالای 40 درصد بوده است. با توجه به اینکه ماهیت کار ما جاری و خدماتی است، کاملا به بودجه دولت وابسته هستیم و اگر خللی در این روند ایجاد شود و زمان را از دست بدهیم و بیماری بروز یابد، قطعا ما را درگیر می‌کند. با توجه به اینکه ایمن‌سازی ما فصلی است، تخصیص اعتبار به موقع می‌تواند کمک زیادی جهت کنترل بیماری‌ها کند.

کنارکوهی گفت: با توجه به اینکه ارزش دام بسیار بالا رفته است، ارزش اقتصادی دام سبک و سنگین خوزستان امروز 17 هزار میلیارد تومان است که سرمایه بزرگ و عظیمی است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم 150 تا 200 هزار نفر را تحت پوشش اشتغال قرار داده است. بنابراین اهمیت حفظ این دام‌ها بسیار زیاد است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: به شدت با کمبود نیروی کار مواجه هستیم زیرا نیروهای با تجربه قسمتهای مختلف در حال بازنشستگی هستند و نیروی جدید هم به کارگیری نمی‌شود. نیروهای جدیدی که به سیستم افزوده می‌شوند تنها از لحاظ علمی پشتوانه خوبی دارند و یا خوزستانی نیستند و یا پشت میزی هستند. بالای 50 درصد پستهای سازمانی ما خالی هستند و با چالش بسیار جدی روبرو هستیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار