اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
جلسه هماهنگی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر صبح دیروز بیستم مرداد ماه در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه خرمشهر با حضور حمیدرضا آذرنگ و تعدادی از مسئولین برگزار شد.
شوشان خرمشهر:جلسه هماهنگی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر صبح دیروز بیستم مرداد ماه در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه خرمشهر با حضور حمیدرضا آذرنگ و تعدادی از مسئولین برگزار شد.


[حمیدرضا آذرنگ بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون که مضمون غالب مجموعه آثار نمایشی‌اش مقاومت و دفاع مقدس است تاکنون با آثاری چون «خیال روی خطوط موازی»، «آخرین مروارید»، «این کدام پنجشنبه است»، «روزی روزگاری آبادان»، «مادر مانده»، «دو متر در دو متر جنگ»، «در قاب ماه»، «خنکای ختم خاطره»، ‌«دو لیتر در دو لیتر صلح»، «ترن» و «هتلی‌ها» در جشنواره‌های مختلف صاحب جایزه شده است.

آذرنگ در سال گذشته نمایش «خنکای ختم خاطره» را به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر اجرا کرد که علاوه بر اجرای عمومی، در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حضور داشت. او در عرصه بازیگری سینما نیز با فیلم‌هایی چون «ملکه»، «تنگه ابوقریب» و... برای مخاطبان آشنا است. ] 

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر یکی از جشنواره‌های موضوعی و باسابقه تئاتر است که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه اروند و با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد و دیروز بیستم مرداد ماه جلسه ای بابت هماهنگی برگزاری بیست و دومین دوره ی آن در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه ی خرمشهر با حضور دبیر این جشنواره(حمیدرضا آذرنگ) و قنواتی،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند،مردانی ریاست اداره فرهنگ ارشاد اسلامی خرمشهرو تعدادی از مسئولین ادارات برگزار شد که البته جای خالی نماینده ای از شهرداری بعنوان یکی از بخشهای موثر در برگزاری جشنواره به چشم میخورد.

 این جلسه با صحبتهای مدیرکل فرهنگ و ارشاد منطقه آزاد اروند شروع شد.  قنواتی در بخشی از سخنانش گفت: فرهنگ امری فرابخشی است و به همه اقشار ارتباط پیدا می کند، باید فرصت برگزاری جشنواره تئاتر با دیدی همه جانبه نگریست، به همین دلیل خواهان مشارکت همه گروه ها و دستگاه ها و ارگان ها هستیم پس در همه بخش‌ها از جمله بخش امنیتی،فرهنگی ،سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی نیازمند این هستیم که فرهنگ در زندگی ما قرار بگیرد.
 این جشنواره پتانسیل این را دارد که به تغییر نگاه و دیدگاه مردم و تغییر زندگی اقتصادی و اجتماعی کمک کند.
نام شهرهای بزرگ مترادف با نام جشنواره‌های هنری فرهنگی جهانی است که در آن برگزار میشود،پس برگزاری این جشنواره باید در جهت معرفی هر چه بیشتر شهر ما مورد استفاده قرار گیرد.
 در این دوره از جشنواره تصمیم گرفتیم که زمان برنامه را چند ماه با تأخیر برگزار کنیم به این دلیل که گرما عاملی بود که باعث می شد علاقه‌مندان در سالن ها حضور پیدا نکنند و نمایش های خیابانی را به دلیل شرایط جوی فقط در بخش های زمانی خاصی از شبانه روز می‌شد اجرا کرد. 

دبیر بیست و دومین جشنواره فیلم فجر نیز به نکاتی در خصوص چگونگی برگزاری جشنواره و وضعیت شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره کرد.
 حمید رضا آذرنگ گفت:
هرگز دوست نداشتم قبل از برگزاری جشنواره جلسات مطبوعاتی زیادی داشته باشیم تا از آزمون و خطاها تجارب لازم کسب شود و به بهترین نحو مورد استفاده قرار بگیرد و دچار بلندپروازی نشویم.
همیشه خودم را خوزستانی می دانم به همین دلیل نسبت به این استان به خصوص آبادان و خرمشهر احساس دین می کنم.
تئاتر بار عظیم فرهنگ سازی را در کشورهای صاحب تمدن ثبت می کند و استعدادهای بالقوه فرهنگی و هنری دارد. متاسفم که این هنر(به خصوص در شهرستان ها) مورد بی توجهی قرار گرفته است.
 آبادان و خرمشهر جاییست که "زندگی" را به کل کشور تزریق می کند و جای افسوس دارد مکانی که سرشار از ثروت و امکانات است به تامین امکانات و سرمایه از جاهای دیگر محتاج باشد.
 اوضاع شهر باید به گونه ای باشد که در جای جای آن غرور و اقتدار موج زند و به تبع آن مردم شهر نیز احساس غرور و سربلندی کنند اما مایه ی تاسف و نگرانی است که آمار بیشترین خودکشی از شهرهای غربی به آبادان و خرمشهر منتقل شده است.
 در بین آثار انتخاب شده ،بیشترین کارها مربوط به منطقه آزاد اروند است و لازم میدانم که از بچه های آبادان و خرمشهر که عملاً نشان دادند پای حرف و وعده ی خود برای کسب بهترین نتیجه هستند،تشکر کنم.

بسیاری از سالنهای شهر احتیاج  به مرمت دارند وقتی در بازدید سالن‌های نمایش را دیدم حس بدی داشتم و بیشتر این ایراد ها مربوط به فضای داخلی سالن ها بود .
کارشناسانی را از تهران برای نیازسنجی و پیگیری کار مرمت و فضا سازی سالن ها در نظر گرفتیم.
 باید یک ماه قبل از جشنواره به استقبال این برنامه برویم و تا حد امکان شور و هیجان به شهر تزریق شود منطقه آزاد باید در رفع مشکلات همکاری زیادی داشته باشد و به رفع مشکلات مکان های افتتاحیه و اختتامیه توجه ویژه ای داشته باشد. 
امیدوارم این دوره آغاز دوباره ای برای جشنواره ای باشد که ۲۲ دوره اش گذشته است و سال آینده با چشم اندازی بالا تر و بلند مرتبه تر این جشنواره را برگزار کنیم. یکی از مشکلات مهمی که با آن روبرو هستیم قطع ارتباط اهالی هنر با آموزش و پرورش است. نبود پشتوانه آموزش و پرورش در کنار هنر،هم به هنر و هم به آموزش و پرورش لطمه می زند.
آموزش و پرورش باید به نحوی برنامه ریزی کند که هنر یکی از دغدغه های اصلی مربیان و دانش آموزان باشد.
 برای ایام جشنواره به خاطر همکاری با آموزش و پرورش و ترغیب دانش آموزان اجرای جداگانه ای قبل از ظهر برای دانش‌آموزان خواهیم داشت و بخش نمایش های شاد و تئاتر کودک و نوجوان را برای آنها در نظر داریم.
 رویدادهای هنری باید باعث رونق اقتصادی در شهر بشود، انتظار می رفت طی ۲۱ دوره گذشته در هر دوره امکاناتی به شهر اضافه میشد، حتی اگر با یک پروژکتور باعث روشنایی بخشی از شهر می شدیم،اما آیا این اتفاق افتاده است؟ اما امیدواریم در این جشنواره بتوانیم کمکی در پیشرفت وبهبود وضعیت شهر داشته باشه باشیم.
در پایان ،هنرمندان حاضر در جلسه ،گوشه ای از دیدگاه ها و خواسته های خود را مطرح کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار