اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
شوشان - داود مدرسی یان :
کلیدواژه‌‌ها در دنیای بین‌الملل دارای معنای واضح‌اند. اگرچه هر اشخاص یا دولت ها، کلیدواژه‌ها را متناسب با منافع و ارزش‌های خود تعریف می‌کنند اما بطورکلی هر #کلیدواژه‌، معنا و نقش خاصی را در حقوق بین‌الملل ایفا می‌کند.

کلیدواژه #تروریست، همچون کلیدواژه‌های حقوق‌بشر، دموکراسی، توسعه، لیبرالیسم، تکنوکرات و ... مفهوم خاصی را در حقوق بین‌الملل ارائه می‌کند که از اول بنیان‌گذاران و طراحان آن در نظر گرفته‌اند.

ما در ذهن خودمان کلیدواژه تروریست را به معنای کسی می‌دانیم که سایر انسان‌ها را به ناحق می‌ترساند، به قتل می‌رساند، بمب‌گذاری می‌کند و ... . اما آیا واژه تروریست، در #حقوق_بین‌الملل همین معنا را می رساند؟ آیا به لحاظ حقوقی، معنای تروریست همین است؟

آیا سازمان ملل یا نهادهای زیرنظر این سازمان، مثل شورای امنیت، وقتی می گویند باید با تروریسم بین المللی و منطقه ای مبارزه کنیم، منظورشان این است که با هر گروهکی که انسان ها را به ناحق می ترساند و می کشد، مبارزه کنند؟ آیا وقتی می گویند باید گروه های تروریستی را تحریم کنیم، منظورشان گروه هایی است که واقعاً انسان ها را ظالمانه می کشند و در جهان جنایت می کنند؟ بطور خاص آیا دولت های آمریکا و انگلیس که ظالمانه به خیلی از کشورها حمله کرده اند، در تعریف حقوقی بین الملل، تروریست اند؟

به هیچ وجه؛ معنا و مصداقِ تروریست در حقوق بین الملل، تعریف بالا نیست. حقوق بین الملل را کسانی تعریف کرده اند که اولین بار آن را بنا کرده اند. یعنی چه کسانی؟ یعنی دولت های آمریکا، انگلیس و فرانسه!

تعریف و مصداق #تروریسم همیشه به عهده شورای امنیت سازمان ملل بوده و بعد از حملات 11 سپتامبر برج های دوقلوی آمریکا، در کمیته مبارزه با تروریسم زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می شود.

حالا، این کمیته که تحت نفوذِ و به لحاظ حقوقی و قانونی ذیل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین و روسیه است، آیا امکان دارد دولت آمریکا یا انگلیس یا روسیه را تروریسم بنامد؟ بهیچ وجه!

همین می شود که سالها قبل با فشار آمریکا، اسم سازمان مجاهدین خلق(منافقین) را از لیست گروهک های تروریستی خارج کرده! گروهکی 17 هزار ایرانی را ترور کرده!

یا نام حزب الله لبنان وظیفه ش دفاع از جنوب لبنان بوده، در لیست تروریسم قرار می گیرد! یا نام سپاه پاسداران یا حماس!

پس دقت کنید که اساساً کلیدواژه تروریسم یعنی دولت ها، سازمان ها، گروه ها  و اشخاصی که در تعارض و تضاد منافع دولت های استکباری باشد، همین! بدین ترتیب گروه‌هایی که منافع آمریکا و اروپا را به خطر می‌اندازند تروریست نام می‌گیرند.

بر همین مبنا هر سازمان یا شخصی که در تعارض با منافع آمریکا باشد براحتی در لیست تروریسم قرار می گیرد آن هم قانونی و حقوقی! در نتیجه همه دولت هایی که این ساختار و نظم بین المللی را پذیرفته اند باید به فرامین و دستورات این دولت ها گوش فرا دهند!

حالا این مسئله بدیهی را جریان غربگرای ایرانی یا نمی داند یا نمیخواهد که بداند! لذا می بینید براحتی رئیس جمهور مملکت یا وزیر امور خارجه ما، براحتی ساختاری با عنوان  FATF را می پذیرند با عنوان "کارگروه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم"! هرکسی را هم که این توافق مخالفت کند به پولشویی متهم می‌کنند!

به نظر شما چرا این جریان نمی‌خواهد منطق بین‌الملل را بفهمد؟ چرا فکر می‌کنند با خنده و گریه، با التماس و مخابره‌ی احساس ضعف، می‌توانند دل قدرت‌های استکباری را بدست بیاورند؟ چرا نمی‌فهمند منطق دنیا، منطق زور و قدرت است نه گفتمان! این جماعت بلدند با زبان‌ انگلیسی صحبت کنند اما #زبان_دنیا را نمی‌فهمند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار