اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
شوشان - نوید قائدی :
این متن توسط گوشی همراه نوشته شده و از نواقص احتمالی پوزش می طلبم،دلیل نگارش وجود جوانانی مستعد و ارزشمند است که می توانند در کشور ما این روش های علمی را عملیاتی کنند.
****
می دانید در دنیا سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن انواع زباله پلاستیکی تولید می شود اما در نهایت حدود ۱۰ درصد آن بازیافت می شود و بقیه در طبیعت رها می شوند،آیا می دانید پلاستیک ها مقاوم ترین ضایعات رها شده در طبیعت هستند که برای تجزیه آنها بین ۵۰۰ تا ۵ هزار سال زمان نیاز است؟
در کشور ما ایران به دلیل استفاده وافر از محصولات پلاستیکی و متاسفانه فرهنگ غلط مصرف و عدم توجه به جمع آوری و تفکیک و بازیافت زباله های پلاستیکی، عرصه های طبیعی کشور به شدت تحت تاثیر این عارضه بزرگ زیست محیطی قرار دارند.
برای حل این مشکل بزرگ دانشمندان بزرگی در حال تحقیق و پژوهش می باشند که یکی از آن ها که تا کنون به روش جالب و موفقی دست یافته مورگان ویگ است.مورگان یک میکروب شناس است که طی مطالعات و تحقیقات دامنه دار خود یافته که تعدادی از انواع باکتری ها می توانند موجب تجزیه طبیعی انواع ظروف پلاستیکی از نوع پت شوند که اتفاقا بیشترین نوع زباله پلاستیکی است.
پت نوعی ظرف پلاستیکی به نام پلی اتیلن ترفتالات است که مورگان توانست با روش غربالگری تعداد زیادی از باکتری ها به نوعی دست از آن ها دست یابد که به طور طبیعی می توانند با آنزیم های لیپاز ترشح شده پلاستیک ها را به اجزاع ساده تر تجزیه نمایند.
مواد حاصل از این تجزیه می تواند در انواع دیگری از محصولات به کارگیری شود.
البته از مشکلات این روش سرعت پایین فرآند تجزیه است که مورگان در حال بررسی روش هایی است تا بتواند سرعت این فرآیند ها را سرعت بخشد و به اصطلاح کاربردی و صنعتی نماید.و در حال حاضر توانسته با استفاده از اشعه ماورابنفش انواع پلاستیک ها را تا حدودی خرد و تجزیه نماید که باکتری ها بهتر بتوانند فرآیند تجزیه را انجام دهند.
هدف از نوشتن ساده این متن اطلاع رسانی به علاقمندان خصوصا متخصصان جوان کشور است تا بیشتر افکار خود را بر این روش مهم متمرکز نمایند،شکی نیست توسط شرکت هتی دانش بنیان بومی حتی در استان خوزستان هم ارائه روش هایی جهت انجام این مهم میسر است که می تواند مشکلات بزرگ زیست محیطی ما را کاهش و موجب تولید محصولات متنوع از بازیافت حاصل از این مواد با کمترین میزان هزینه شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار