اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
شوشان - احمد پیکری :
مجموعه پروژه هایی که در منظر و فضاهای شهری با مطالعه و بررسی اجرا شوند عمدتا منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و سرزندگی آنها می شود. باید پذیرفت که بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق امکانات و تمهیدات شهری در ابعاد مختلف و آینده نگری منجر به توسعه پایدار زیبایی شهری می شود.

فضاهای عمومی شهر بخشی از بافت شهری اند که عموم مردم به آن دسترسی فیزیکی و دیداری دارند و برای فعالیت های انسانی، تعاملات، کارکردهای اجتماعی و ارتقای کیفی این فضاها اقداماتی کالبدی فرهنگی است که کیفیت محیط شهری را به صورت هدفمند در فضاهای مختلف مورد توجه قرار می دهد مانند کوچه، خیابان، پیاده رو، میدان، بستر رودخانه، نهرها مجاری فاضلاب ها، باغ های عمومی، پارکها، آرامستانها، درختان و فضاهای سبز حاشیه خیابان ها، بزرگراه های واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم هستند.

مبلمان شهری واژه ای ترکیبی و جامع که شامل وسائل و امکاناتی که با عملکرد های مختلف در خیابان ها و فضای شهری نصب می شوند مانند طراحی، مکان یابی و احداث انواع پل های مکانیزه و عادی عابرین پیاده، انواع سرویس های بهداشتی سطح شهر و نشیمن ها، راه بندهای سطح شهر، صندوق های پستی، باجه تلفن، چراغهای خیابانی، ایستگاه های تاکسی، اتوبوس واحد و مترو، تجهیزات فیزیکی، سطل های زباله، آبنماها و فواره ها، نمادها و نشانه ها، علائم و تابلوهای راهنما، پیکره های تبلیغات و اطلاع رسانی، تجهیزات بازی کودکان و غیره است.

نورپردازی شهری با هدف ایجاد خوانایی محیط شهری، آسایش و ایمنی شهروندان، تامین روشنایی مناسب و کافی در محیط های عمومی، تقویت اصالت بافت های تاریخی، مذهبی و ایجاد جذابیت کانون های شهری در شب، نصب انواع لامپ های روشنایی (رشته ها) که به صورت موقت آرایش نوری در مناسبت های مختلف خلق کنند.

آذین بندی و تزئینات شهری به اقداماتی گفته می شود که به صورت موقت برای آرایش و زیبائی شهر به مناسبت های مختلف ملی و مذهب انجام می شود به طوریکه این اقدامات نشانه ای از هویت ملی و مذهب و تاریخی شهر باشد.

ارتقای کیفی میادین و معابر شهری یعنی به نظر در آوردن کیفیت و کمیت محیط شهری شامل میادین، معابر شهری و ملاحظات کلان در طرح های جامع تفضیلی، انتظام فضایی، ارتقای فرهنگی اجتماعی و عملکردی هست تا از منظر شهروندان معابر و میادین جذاب و دیدنی شوند.

گرافیک شهری و نقاشی دیواری باید به گونه ای باشد که به عنوان یک اثر هنری به وسیله فرم، فضاها و معماری با مخاطب ارتباط برقرار کند و یکی از هنرهای عمومی به حساب آید و در تعریف گسترده خود شامل تکنیک و رویکردهای مختلف است.

تفرجگاه، گشتگاه و پاتوق محلات عامل ارتباط و ملاقات اتفاقی میان ساکنان است که باعث سرزندگی و نشاط جهت ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش تعاملات محله ای می شود.

هر نوع اطلاع رسانی و آگهی فرهنگی، اجتماعی، هنری، خدمات و تجاری به صورت نوشتار یا عناصر تصویری با استفاده از ابزار و پیکره های تبلیغاتی ثابت، متحرک، دائم یا موقت که در معرض دید شهروندان قرار گیرد به منزله تبلیغات شهری قلمداد می شوند.

آثار حجمی به عناصر هنری-تصویری گفته می شود که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است و در مجسمه سازی ارزش عنصر حجم از هر کدام از عناصر دیگر مهمتر است؛ امروزه حجم سازی مدرن از زمینه های قبلی خود فراتر رفته و به محدوده هنرهای دیگر از جمله معماری و نقاشی وارد شده است از این رو به جای کلمه پیکره سازی یا مجسمه سازی عنوان حجم سازی به کار می رود.

مرمت و بازپیرائی اماکن، محورهای تاریخی و مذهبی با ارزش و هویتی باید با حذف الحاقات و افزوده های متجانس از پیکره بنا، فضای شهری و دستیابی به وضعیت سلامت، کیفیت مطلوب سیما، نما در بافت ها و مجموعه هایی که حاوی خاطرات گذشته و با ارزش شهروندان هستند که هر یک نشانه ای از تاریخ شهری به شمار می آید برای مثال بازارهای قدیمی، مساجد، ساختمان های قدیمی، پلها، قلعه ها و غیره باید بازپیرائی و مرمت شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار