اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
 یکی از نیازمندی های سازمانی و مدیریتی دانشگاه شهید چمران اهواز و چه بسا آموزش عالی کشور، ضرورت مستندسازی عملکرد و ارزیابی آن و ثبت و ضبط واگویی های مدیران ارشد به عنوان مدیریت دانش و بهره جویی مدیران جدید از تجارب و پیشنهادات مدیران پیش از خود است. برآوردن این نیازمندی سازمانی، عملکرد مدیران را در طول یکدیگر و نه در عرض هم قرار می دهد تا منتج به نتیجه شود و از پراکندگی اقدامات و خنثی شدن زحمات مدیران جلوگیری گردد.
از سوی دیگر برآوردن این نیاز می تواند مقدمه و ابزاری برای بزرگداشت و سپاسگذاری از خدمات مدیران پیشین و اعمال نظارت بر مدیران جدید شود.
در این یادداشت، کلیات عملکرد روابط عمومی دانشگاه با تاکید بر نقش مدیر آن، در برهه زمانی ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار می گیرد به امید آنکه راهی برای گسترش فرهنگ و گفتمان مدیریت دانش در دانشگاه گشوده شود.
این یادداشت با همه کاستی و عیوب احتمالی می تواند باب تازه و جدیدی بگشاید تا پس از این، همه دانشگاهیان، مجموعه دیدگاه های خویش در مقوله های مختلف دانشگاه را از شکل پراکنده گویی در قالب یادداشت منسجم و قابل بهره برداری از سوی مدیران، در آورند.

سرکار خانم ندا شفیعی، در آذرماه سال ۱۳۹۳ و در دوره ای که فضای عمومی و مدیریتی دانشگاه پرالتهاب بود، از جهاد دانشگاهی خوزستان به دانشگاه شهید چمران اهواز مامور و عهده دار مدیریت روابط عمومی دانشگاه شدند. اشتغال در جهاد دانشگاهی خوزستان و خبرگزاری ایسنا مرکز خوزستان، موجب شده بود که ایشان با افراد و سازمان و فضای عمومی دانشگاه غریب و ناآشنا نباشند. از این رو بدون طی دوران گذر، بلافاصله بر کارها و وظایف سازمانی مسلط شدند.
ایشان در زمان انتصاب، با داشتن مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و ارتباطات و سابقه تدریس دروس مربوط به خبرنگاری و امور رسانه ای، اولین مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز و نخستین مدیر زن بودند که متناسب با رشته تحصیلی و تجارب شغلی متصدی این مسئولیت شدند.
 ایشان در سال ٨٩ كه عهده دار  مديریت آموزش هاي كوتاه مدت جهاد دانشگاهي خوزستان بودند، جهادگر نمونه كشور شدند.
آشنایی و دوستی ایشان با خبرنگاران و مدیران رسانه های محلی و سراسری که بعضی از آنان  دانشجویان وی بودند، سبب گشت تا با بهره جویی از این ارتباطات، اخبار دانشگاه در رسانه های خوزستان از بازتاب مناسب تری نسبت به گذشته برخوردار شود و دقت و نظارت ایشان بر خروج اخبار داخلی دانشگاه و مصاحبه های رئیس دانشگاه، موجب کاهش التهاب های کاذب و رسانه ای در خصوص دانشگاه گردید.
حضور خانم شفیعی در ادامه کار، به عنوان مشاور رئیس دانشگاه در جلسات هیئت رئیسه دانشگاه بر تسلط و آشنایی وی بر فضا و ظرافت های کار در دانشگاه افزود.
ناگفته نماند که وجود کارمندان با سابقه و فعالی مانند خانم ها علی مددی، عالیوند، رضایی و آقایان عالم زاده و خسروی در اداره روابط عمومی دانشگاه را نباید در موفقیت مدیر جدید این اداره نادیده گرفت.
پیوستن خانم کریم زاده و آقای میرابی به کارکنان پیشین روابط عمومی موجب ارتقای امر خبررسانی و توسعه روابط عمومی مجازی در دانشگاه گردید.
آشنایی خانم شفیعی با برخی روسا و مدیران دستگاه های اجرایی، صنعتی و فرهنگی استان در مواردی، ارتباط دانشگاه با آن دستگاه را تقویت و تسهیل نمود.
ایشان در همان ماه های نخستین شروع کار، نقش برجسته ای در برگزاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم های علمی و آموزشی با محوریت معاونت فرهنگی دانشگاه، داشتند و در پی آن، به عنوان مدیر روابط عمومی دانشگاه نقش کلیدی در انتشارات و امور رسانه ای و کلیت برگزاری آیین شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه ایفا کردند.
در ادامه کار، درخشش حضور خانم شفیعی را در بالا رفتن حجم خبرها، گزارش های تصویری، گفت و گوهای رسانه ای مسئولان دانشگاه و تدوین و گردآوری سالنامه های حاوی بازتاب اخبار دانشگاه در رسانه های مکتوب و مجازی به روشنی می توان دید.
با گسترده و متنوع شدن روش های بازتاب خبر و گزارش در رسانه های مجازی و الکترونیکی، مانند اینستاگرام،توییتر و آپارات شاهد حضور فراگیر دانشگاه در این عرصه ها با هدف اطلاع رسانی و ارتباط بیشتر با دانشگاهیان بویژه دانشجویان هستیم. 
بالاتر رفتن محتوایی و جذاب و غنی تر شدن آیین هایی مانند گشایش سال تحصیلی، هفته پژوهش و فناوری، هفته آموزش و دیگر همایش های علمی و مناسبتی را که از سوی معاونت های مربوطه راهبری می گشت، در برهه عهده داری خانم شفیعی به روشنی می توان احساس نمود.
آموزش رابطان خبری واحدهای دانشگاه در زمینه ویراستاری متن و دیگر ظرافت ها از دیگر کارهای مهم روابط عمومی در این دوران بوده است.

عضویت خانم شفیعی در شبکه ملی دانشگاه و جامعه و کمیته های منطقه ای هیئت بررسی کننده موضوع سیل، فرصت دیگری برای ارائه خدمت فرهنگی و رسانه ای ایشان بود.
در پایان لازم است به دو کاستی درعملکرد روابط عمومی و ارایه یک پیشنهاد اشاره گردد:
 یکی از  ماموریت ها و وظیفه های سازمانی هر اداره روابط عمومی برقراری ارتباط میان ارباب جمعی و  سطوح مدیریت دستگاه است. بنظر می رسد که روابط عمومی دانشگاه کپه ارتباط با بیرون از سازمان را سنگین تر از ارتباط با ابواب جمعی برقرار کرده است. از این رو، جای خالی روابط عمومی در انتقال نظرات و دیدگاه ها و انتقادات کارکنان و اعضای هیئت علمی به مدیریت دانشگاه کاملا مشهود است.
نکته دیگر آنکه با وجود گسترش و توسعه روش های اطلاع رسانی الکترونیکی، نوشتن پلاکارد و بنرهای تبلیغاتی همچنان فضای عمومی دانشگاه را پر کرده است.
و پیشنهاد می شود که:
اگر ایجاد ارتباط با دانش آموختگان را بر عهده انجمن تازه تاسیس دانش آموختگان و ارتباط با نیروهای بازنشسته را بر عهده کانون بازنشستگان دانشگاه قرار داده ایم، فقدان و نبودن تشکیلاتی برای ارتباط با مفاخر و پیشکسوتان دانشگاهی بطور خاص، در دانشگاه کاملا احساس می شود. تا زمان دستیابی به چنان تشکیلاتی، روابط عمومی دانشگاه می تواند بطور موقت این خلا را پر کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار