اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
شوشان - احمد پیکری :
در مبحث توسعه فضای سبز در شهر و روستاها انتظار نادرستی رواج دارد آنکه تنها شهرداری را مسئول گسترش فضای سبز می دانند و هیچ سهم، مسئولیت و اقدامی توسط شهروند را در نظر نمی گیریم.

یکی از دلایل عدم وجود فضای سبز کافی منطبق بر استاندارهای بین المللی در ایران، فقدان توجه به توسعه فضای سبز در کاربری های مسکونی است.آیا تاکنون از فضای خانه (حیاط، پشت بام، پنجره، بالکن وتراس) برای افزایش سرانه فضای سبز بهره برده ایم؟

اگر هر شهروند از فضاهای مذکور برای توسعه فضای سبز (گلدان و درختکاری متناسب با هرفضا) استفاده کند سهم و نقش بسزایی در سرسبزی و طراوت محیط دارد.

ترویج فرهنگ درختکاری در حیاط منازل، کنار ورودی و خروجی ها (در صورت امکان) باعث توسعه و گسترش سرانه فضای سبز می شوند.

اهدای نهال مثمر و گلدان توسط شهرداری ودهیاری به ساکنان مناطق اقدامی مشوقانه برای کمک به توسعه فضای سبز و زیبایی منظر شهری است.

تبدیل فضاهای مذکور به مکانی برای رشد گیاهان علاوه بر زیبایی باعث تولید اکسیژن مورد نیاز ساکنان، تلطیف شدن هوا و عامل رفع آلودگی هوا هستند.

از جمله ایده های اجرایی برای این اماکن آویزان کردن گلدانهای رنگی با انواع گلهای زیبا و چشم نواز است و به ساکنان و عابران حس لطیف و زیبایی را منتقل می کند.

در کنار کاشت گل میتوان در باغچه منازل نسبت به سبزی و صیفی کاری نیز اقدام نمود تا به خودکفایی در تهیه اقلام موردنیاز خود به صورت ارگانیک و کاملا بهداشتی رسید.

تشویق و آموزش شهروندی در این حیطه می تواند منجر به مشارکت شهروندان در توسعه فضای سبز و تولید هوای مطلوب ومنظر زیبا شود.

برای آموزش شهروندی می توان ازظرفیت نهادهایی مانند صداوسیما، مجلات و برپایی کلاس های آموزشی توسط شهرداری، حفاظت محیط زیست، رسانه ها، فضای مجازی و NGO های مردمی استفاده کرد.

پرداختن به این موضوع مهم باعث می شود وظیفه خود را در قبال زیباسازی منظر شهری و روستایی ادا کنیم و در توسعه فضای سبز سهیم شده و از آن فیض ببریم.

تبدیل پشت بام خانه به باغچه ایی طراحی شده و زیبا می تواند نماینده ای از یک پارک کوچک در خانه باشد تا بتوان ساعات خنک روز و شب را در این مکان سپری کرد و از طبیعت سرسبز و زیبا جان تازه ای گرفت.

اگر همه شهروندان ایرانی (شهر و روستا) همت کنند و هر کدام حیاط، بالکن، تراس و پشت بام خانه خود با فضای سبز مزین کند به راحتی می تواند سرانه فضای خود را بصورت کاملا خصوصی (سرانه برای شهرهای پاک ۱۴متر مربع، شهرهای آلوده ۳۸متر مربع است) تامین کند.

بیایید همت کنیم و این نیاز خود را رفع نماییم و انجام آن را به عنوان یک وظیفه بر خود واجب بدانیم و در راستای تحقق آرمان شهروند تولید محور و شریک محور حرکت کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار