اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱
رییس هیات مدیره شرکت کیسون گفت: اطلاعات این مدیران از گذشته پروژه قطار شهری این شهر کافی نیست.
محمدرضا انصاری با اشاره به اینکه خلع شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه متروی اهواز کار ساده ای نیست گفت: مفاد قرارداد این پروژه پیچیده است و نمی‌توان به طور سطحی در مورد آن اظهار نظر کرد.

وی بیان کرد: ۱۱۰هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز نیاز است در حالی که ماهیانه به طور متوسط ۳۰میلیارد ریال به این پروژه تزریق می شود که در این صورت تکمیل آن ۲۵۰ سال زمان نیاز دارد.
وی ادامه داد: تعهد شرکت کیسون به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز معرفی فاینانسور برای تامین منابع مالی بوده که این شرکت با معرفی یک فاینانسور چینی به تعهد خود عمل کرده است.
رییس هیات مدیره شرکت کیسون ادامه داد: در گام بعدی سازمان قطار شهری اهواز باید اعتبارات اسنادی برای انجام این پروژه را فراهم می‌کرد اما بانک های ایرانی از جمله بانک تجارت ضمانت شهرداری اهواز را نپذیرفتند که همین امر یک پروسه ۲ ساله به طول انجامید.
وی افزود: پس از آن کشور با مشکلاتی نظیر تحریم ها روبه رو  بودیم که نتیجه آن باز نشدن اعتبار اسنادی برای فاینانسور چینی بود.
انصاری گفت: مسئولان استان خوزستان و شهرداری اهواز توقع دارند که شرکت کیسون به جای آنها اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه را تامین کند.
وی میزان طلب شرکت کیسون از قطار شهری اهواز را بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بیان کرد و یادآور شد: شورای عالی فنی سه سال پیش در مدت هشت ماه به جزییات این پرونده اختلاف رسیدگی کرد و در نهایت به صورت کتبی مطالبات شرکت کیسون را وارد دانست اما مجموعه مدیران استان خوزستان این نظر را مشورتی دانستند.

انصاری توضیح داد: اگر مدیران مربوطه به دنبال روشن شدن حقیقت هستند باید نظر شورای عالی فنی را بپذیرند.
وی گفت: شرکت کیسون وظیفه ای برای تامین منابع مالی این پروژه نداشت با این حال از بانک وام گرفت و هم اکنون مبلغ بسیار بالایی به بانک ها بدهکار است.
رییس هیات مدیره شرکت کیسون بیان کرد: در حالی که کلانشهر آلوده اهواز از نعمت قطار شهری بی بهره است سایر کلانشهرها هرکدام تا ۱۵ هزار میلیارد ریال برای پروژه مترو در شهر خود اعتبار دریافت کرده‌اند.
وی افزود: در شهر اهواز سالیانه حدود ۴۰۰ میلیارد ریال به پروژه قطار شهری اختصاص می یابد که جوابگوی این پروژه نیست مسئولان عالی کشور آمادگی لازم برای کمک به پیشرفت این پروژه را دارند اما این امر نیاز به عزم جدی مسئولان استان خوزستان و شهرداری اهواز برای گرفتن اعتبارات دارد.
انصاری در خصوص کوچک کردن کارگاه و تعدیل نیرو در پروژه متروی اهواز بیان کرد: شرکت کیسون در اهواز یکهزار و ۴۰۰ نیرو داشت که ماهیانه حدود ۳۰ میلیارد ریال حقوق پرداخت می‌کرد و ۲۰ میلیارد ریال نیز هزینه جاری داشت در حالی که ماهیانه کمتر از ۳۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص می یافت.
وی بیان کرد: هم اکنون سایر کلانشهرها برای اجرای هر یک کیلومتر از مترو در شهر خود اعتباری حدود پنج تا ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار دریافت می کنند اما سوال اینجاست که چرا در شهر اهواز این امر محقق نشده است.
رییس هیات مدیره شرکت کیسون گفت: این شرکت آمادگی دارد که در صورت تامین منابع مالی، پروژه قطار شهری را در اهواز به اتمام برساند.
وی افزود: در صورت خلع ید شرکت کیسون پیمانکار بعدی قراردادی با مبلغ ۴۰ تا ۵۰ درصد گرانتر از شرکت کیسون منعقد می کند از این رو انتظار می‌رود مسئولان خوزستان و شهرداری اهواز در رفتار خود تجدید نظر کنند.
انصاری گفت: شرکت کیسون با انجام ۱۲۰ پروژه داخلی و خارجی از ۱۶ کشور لوح سرعت و کیفیت در انجام پروژه ها را گرفته پس چگونه در پروژه قطار شهری اهواز ناتوان بوده است.
وی ادامه داد: پروژه قطار شهری اهواز با تهاتر املاک شهرداری، تامین اعتبار از سوی دولت و از محل سرمایه گذاری های شهر قابلیت تکمیل شدن دارد.
شهردار اهواز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت:  لابی‌گری‌ شرکت کیسون مانع تصمیم اتخاذ شده برای خلع ید این شرکت از پروژه قطار شهری اهواز نمی‌شود، بارها درخصوص بدعهدی شرکت کیسون تذکر داده شده اما هر بار با بهانه از انجام کار شانه خالی کرده است.

موسی شاعری در پاسخ به این سوال که خلع ید پیمانکار چه زمانی انجام می شود توضیح داد: مراحل قانونی خلع ید شرکت کیسون درحال انجام است و به زودی اعلام می شود.

پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غرب اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام دسته بندی و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلا با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است اما با تاخیر ۱۳ ساله در خط یک این پروژه معلوم نیست شهروندان تا چند سال دیگر باید منتظر باشند تا خط دوم مترو اهواز هم به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

پروژه قطار شهری اهواز از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است.

با شدت گرفتن اختلاف میان پیمانکار و کارفرمای قطار شهری اهواز در کنار سرنوشت نامشخص پروژه، زمان پرداخت ۱۸ ماه از حقوق کارگران قطار شهری نیز همچنان در هاله ای از ابهام باقی می ماند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار