اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
گزارش نقد رمان لونا نوشته منصور یوسفی کیا
شوشان - سروناز وسمه گر زاده :
جلسه ی نقد و بررسی کتاب لونا نوشته ی منصور یوسفی کیا، بیست و نهم شهریورماه هزار و سیصد و نود و هشت  در انجمن قصه ی دزفول، برگزار شد. این جلسه با مقدمه مهران بقایی مدیر انجمن قصه دزفول، درمورد کتاب لونا، نویسنده و منتقدین محترم آغاز شد. رمان لونا در سال نود و شش توسط نشر برکه خورشید چاپ شده است. رمانی که درمورد شرایط زندگی مردم دزفول، از آغاز تا پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق است .

مهران بقایی بعد از معرفی منصور یوسفی کیا نویسنده ی دزفولی که قبل از رمان لونا کتاب هایی با نام های دو کیلو صافی، کیوار و برگی میان مرداب به چاپ رسانده است، شهلا آبنوس و مرتضی سخاوت را به عنوان منتقدین بخش اول جلسه، به جایگاه دعوت کرد.

شهلا آبنوس، کارشناس ادبیات پایداری و نویسنده کتاب از آن هجده ماه و هفت روز، به عنوان اولین منتقد این جلسه از یوسفی کیا بابت توجه به موضوع جنگ در زندگی مردم دزفول تشکر کرد. آبنوس به کم حادثه بودن فصل اول لونا با توجه به قالب رمان اشاره کرد و وجود هیجان عشق و زندگی در بستر جنگ را برای همراه شدن مخاطب، امری ضروری دانست. شهلاآبنوس در ادامه شنیدن صدای مداوم موشکها و امیدواری مردم دزفول در فصل دوم و سوم را به عنوان نکته مثبت و قابل توجه رمان لونا مطرح کرد. صدایی که به گفته آبنوس، یوسفی کیا توانسته است با آن، مظلومیت و رنج مردم دزفول را در طول جنگ ایران و عراق، ثبت و ماندگار کند.

مرتضی سخاوت کارشناس ادبیات فارسی و از پیشکسوتان حوزه ادبیات داستانی و نمایشی، با بیان اینکه داستان استعاره ای از زندگی است خاطر نشان کرد که نویسنده با هنر ، اندیشه و تکنیک خود باید یک زندگی مجدد برای مخاطب بیافریند. در ادامه با ذکر این نکته که نطفه داستان در حرکت از شرایط نامطلوب به مطلوب بسته می شود، حادثه محرک را در رمان لونا کم رنگ دانست و شخصیت های لونا را کمتر صاحب اندیشه دانست که به نظر ایشان مانع ایجاد کشمش در داستان شده است. مرتضی سخاوت در انتهای سخنان خود سه مرحله تحقیق را برای هر نویسنده ای لازم دانست؛ تحقیق در تجربه، تحقیق در واقعیت و تحقیق در تخیل.

سخاوت همچنین برگزاری جلسات نقد و بررسی صریح داستان را به عنوان ابزاری کمک کننده برای افراد علاقه مند به حوزه داستان نویسی ضروری دانست.

در ابتدای بخش دوم جلسه آلاله سلیمانی نویسنده کتاب حالا دیگر بخواب، به نکات داستانی جذابی که در کتاب یوسفی کیا وجود داشت اما به قدر کافی پرورش نیافته بود اشاره کرد.

در ادامه مهران بقایی آشنا بودن شخصیت های اصلی رمان لونا برای نویسنده را مطرح کرد. آشنا بودن شخصیت هایی که احتمالا برگرفته از آدم های زندگی واقعی و شخصی یوسفی کیا هستند و بدون تغییرات آنچنانی، مستند گونه به نظر می رسند.

مهران بقایی همچنین خبر چاپ کتاب معصومه تصدیقی از اعضای انجمن قصه، با نام قاف قصه پیرامون متل های دزفول توسط نشر تعلیم و تربیت قم را اعلام کرد.

در ادامه ی بخش دوم جلسه، مهدی عصاره از اعضای انجمن قصه دزفول، بی طرفی روایت یوسفی کیا نسبت به عقاید مذهبی شخصیت های داستانش را به عنوان نکته مثبت رمان لونا بیان کرد. سیامک ایثاری نویسنده کتاب موعود در سخنان خود رمان لونا را اثری رئالیسم دانست و این اثر را فارغ از جهت گیری ایدئولوژی، حاصل زیست و تجربه یوسفی کیا خواند و داستان را بابت این بی طرفی تحسین کرد. ایثاری درمورد زاویه دید لونا، وارد شدن به ذهن شخصیت های داستان را در تناقض  با معیار رئالیسم درمورد انتخاب زاویه دید عینی و صحبت درمورد امر مشهود و بیرونی دانست و به عنوان اشتباه یوسفی کیا بیان کرد.

در ادامه حسین بذرافکن نویسنده کتاب نبرد شوش درمورد انتخاب نام رمان لونا و طراحی جلد کتاب به عنوان اولین مواجهه ی مخاطب با اثر به نکات جالب توجهی اشاره کرد. بذرافکن درمورد شخصیت پردازی و ایجاد آشنایی مخاطب با شخصیت های اصلی داستان لونا ااین نکته را یادآور شد که شخصیت ها به قدر کافی واضح نیستند و همچنین درمورد قالب رمان و تکنیک های مورد نیاز برای پرداختن به این قالب، به یکنواختی روند حرکت داستان لونا اشاره کرد.

در نهایت محمدعلی مهرابی عضو انجمن قصه دزفول که کتاب در پناه زاگرس را در دست انتشار دارد، نویسنده رمان لونا را درمورد فضاسازی و آفرینش صحنه مناسب با قصه ، موفق ندانست. مهرابی همچنین با تاکید بر این نکته که خواندن رمان لونا تداعی کننده خاطرات مردم دزفول است و باعث لذت بردن مخاطب بومی می شود، از منصور یوسفی کیا بابت نوشتن لونا تشکرد کرد.

بعد از سخنان منتقدین و اعضای انجمن قصه، مهران بقایی از منصور یوسفی کیا دعوت کرد تا به عنوان نویسنده رمان 
لونا با حاضرین در جلسه صحبت کند و به سوالات حاضرین پاسخ دهد.

در انتهای جلسه هدایایی نفیس از صنایع دستی دزفول به منتقدین میهمان تقدیم شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار