اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
شوشان - عبدالرسول عمادی :
سیل در بهار امسال استان خوزستان را در نوردید. آب هایی که از آستانهای ایلام و لرستان و چهار محال و بختیاری غران و توفنده به سمت خوزستان می آمد را سد های کرخه و دز و کارون با پایداری در خود جای دادند و با مدیریت آب های آزاد شده اگر چه دشت خوزستان را آب فرا گرفت اما از تبدیل آن به یک فاجعه ملی جلوگیری شد و نقش این سد های بزرگ در جلوگیری از یک فاجعه انسانی و زیست محیطی بی نظیر بود. اگر در لرستان هم سدهایی بود که نقشی را که سد سیمره در ایلام در کمک به مهار سیلاب ها ایفا کرد بر عهده می گرفت خسارت ها کمتر هم می شد .
شش ماه پس از سیلاب صدها پروژه آموزشی در استان خوزستان در هفته گذشته به بهره برداری رسید و این هفته نیز در استان لرستان از یک اقدام گسترده ملی در مدرسه سازی با حضور وزیر آموزش و پرورش پرده برداری می شود. 
باید به نقش بی بدیل آقای دکتر رخشانی مهر رییس سیستان و بلوچستانی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در خلق چنین افتخار ملی تاکید کرد و دستان مدیران کل نوسازی مدارس را دراین دو استان سیل زده به گرمی فشرد.
ترکیبی از اعتبارات ملی و استانی و کمک های خیرین مدرسه ساز نه تنها مدارس تخریب شده را بازسازی شده و شیک و زیبا و مجهز به چرخه آموزش برگرداند که مدارس نوساز زیادی را به مردم شریف این دو استان ارزانی کرد.
همین اتفاق در استان کرمانشاه نیز در مورد مدارس مناطق زلزله زده آن استان اتفاق افتاد و مدارس به سرعت ساخته و آماده بهره برداری شدند و درآستانه بازگشایی مدارس در دسترس دانش آموزان عزیز  قرار گرفتند.
در سفر وزیر آموزش و پرورش به خوزستان و در خلال نشست شورای آموزش و پرورش استان از خانم‌مهر بابادی دانش آموز عزیز دبستانی شهرستان لالی که بر پرچم های نصب شده بر سنگر های ساخته شده در فضای بیرون مدرسه بوسه می زد و دوربین مداربسته این صحنه باشکوه را شکار کرده بودند هم تقدیر شد. صحنه ای که آدم را به روزهای دفاع مقدس می برد و نقش نوجوانان رشید ایرانی را در دفاع عاشقانه از سرزمین شرف و شهادت یاد آوری می کرد.
در منطقه مسکونی مهدیس در حاشیه اهواز یک دبیرستان بزرگ دخترانه افتتاح شد و تا مهر سال آینده در این‌منطقه چهار فضای آموزشی به بهره برداری می رسد.
خوزستان بزرگ است و جغرافیای متنوعی دارد دشت و دره و مرز و جنگل و کوهستان مناطق شهری و روستایی بسیار زیاد و پراکنده فواصل میان‌مناطق طولانی و گاه صعب العبور جمعیت با ساختارهای نژادی قومی و زبانی متنوع و گسترده، گرما و مساعد نبودن آب و هوا قرار گرفتن در چهار راه بلایای طبیعی و غیر طبیعی ،تخریب زیر ساخت های این استان پهناور در سال های جنگ که آثار آن هنوز هم باقی است مهاجرت گسترده نیروی کار و به ویژه نیروی کار ماهر و متخصص و فقر ناشی از پراکندگی جمعیت برخی از ویژگی های خاص استان خوزستان است که توجه ویژه ای را برای همیشه طلب می کند.
هنوز علیرغم سعی وافر و تلاش خستگی ناپذیر در ساخت مدارس بسیاری از مناطق روستایی و محروم استان خوزستان از فضای آموزشی کافی و مناسب برخوردار نیستند و به ویژه کمبود معلم و کادر آموزشی و تربیتی در استان نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است و سطوح دسترسی دانش آموزان استان خوزستان به فرصت های آموزشی پایین و نا‌کافی است و به همین دلایل استان علیرغم موفقیت های بزرگ همچنان از رتبه پایین در میان استان های کشور در رنج است اگر چه نتایج امتحانات نهایی مدارس رقابت میان استان‌های کشور را بسیار نزدیک نشان می دهد اما به هر حال خوزستان جایگاه آموزشی متناسب با شان و جایگاه ملی خود را ندارد.
وزیر آموزش و پرورش در سفر به خوزستان از تشکیل کارگروهی مرکب از معاونین وزارت خانه جهت بهبود شاخص های آموزشی و پرورشی استان خبر داد و مقدمات این‌کار در وزارت خانه به انجام رسید.
ظرفیت هایی بزرگی در محیط استانی و ملی برای بهبود وضع آموزش و پرورش خوزستان وجود دارد این‌کار گروه وظیفه هم‌گرا و هم‌افزا کردن این ظرفیت ها را بر عهده خواهد داشت.  
خوزستان عرصه فعالیت بسیاری از کارخانجات و شرکت های بزرگ صنعتی و تولیدی است که هر یک از آنها بر مبنای قوانین و مقررات مصوب ملی وظایف مهمی در حوزه مشارکت‌های عمومی و اجتماعی بر عهده دارند و باید زمینه استفاده از این فرصت ها برای آموزش و پرورش خوزستان تسهیل شود.
این‌کار گروه با هدف گذاری کمی بر روی شاخص های آموزشی و پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان از این ظرفیت ها برای رسیدن به اهداف کمک خواهد گرفت و در جهت افزایش بهره وری منابع و داشته های آموزش و پرورش استان حرکت خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار