اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸
شوشان - نويد قائدی:
با بررسی ردیف‌های بودجه استان‌ها طی سنوات گذشته مشخص می‌شود بعد از استان‌های تهران و اصفهان، خوزستان اکثر اوقات در رديف سوم بيشترين درآمدزایی براي کشور جاي داشته است. اين نکته جاي بررسي دقيق دارد که چگونه می‌توان سهم بيشتري از درآمد حاصل از استان را در قالب اعتبار جذب کرد، که در سطح کلان ملي و مجلس نياز به بررسي و اقامه دعوي و توجيه داردبه طور مثال اين ميزان درآمد در بودجه سال‌های ۹۷ معادل 45.565.150 ميليون ريال و در سال ۹۸ معادل 61.882.211 ميليون ريال برآورد شده است.
همچنين در اين سال‌ها ميزان برآورد اعتبار اختصاص‌یافته به استان خوزستان در سرفصل بودجه استان‌ها معادل 24.493.235 ميليون ريال براي سال ۹۷ و 26.989.120 ميليون ريال براي سال ۹۸ عنوان شده است.
با بررسي ميزان اعتبار اختصاص‌یافته به استان‌هاي کشور مشخص می‌شود طي سنوات گذشته استان خوزستان تقریباً بين استان‌های رده‌بالای کشور در اختصاص بودجه بوده است, حال چرا طي اين سال‌ها جهت جبران عقب‌ماندگی‌هاي کالبدي و انساني برنامه‌ریزی‌ صحيح و عملياتي به عمل نيامده است جاي کارشناسي دقيق و علمي دارد.
بايد بررسي کرد که آيا استان‌های ديگر در فرآيند توسعه و پيشرفت فقط به منابع اختصاص‌یافته بودجه‌ دولتي وابسته بوده‌اند يا کمیته‌ برنامه‌ریزی آن ها موفق به تسهيل و پيشبرد امور توسعه با همکاري بخش خصوصي و سرمايه گذران بومي يا ملي و بین‌المللی شده‌اند.قابل ذکر است فرآيند توسعه امري چند جانبه و مشارکتي است که بايد با بستر سازي صحيح مسئولان و از طريق مشارکت هاي مردمي و ... انجام گيرد,يکي از نقاط ضعف استان خوزستان همين عدم داشتن برنامه هاي کاربردي توسعه است.
نکته اي که در  بررسي آمارهاي بودجه مشهود است مؤید اين نکته مهم است که اعتبارهاي تخصص‌یافته به استان نسبت به جمعيت و وسعت استان نسبت به ديگر استان ها ناعادلانه و کم نبوده است، حال چرا ديگر استان‌ها توانسته‌اند با برنامه‌ریزی فرصت و شرايط بهتري را براي عمران و آباداني و توسعه همه جانبه بردارند که اکنون در بسياري از شاخصه هاي توسعه از ما پيشتر هستند نکته مغفول اين معادله چند وجهي است که می‌طلبد اساتید محترم دانشگاه‌ها و کارشناسان خبره و ديگر علاقه‌مندان روي اين امور علمي و تحقيقي متمرکز باشند تا بتوان به‌صورت ریشه‌ای موضوع را آسیب‌شناسی نمايند.
ذکر مسائل تکراري مانند عقب‌ماندگی‌ دوران جنگ و ديگر مصیبت‌های واردشده بر استان هم قطعا بخشي از دلايل است اما کل قضيه نيست زيرا موارد مشابه زيادي براي ديگر استان‌های کمتر توسعه‌یافته حادث شده اما باتدبیر و برنامه‌ریزی توانسته‌اند نمره قابل قبولي در پيشرفت به دست آورند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار