اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
حمله ترکیه به سوریه؛ احیای امپراطوری عثمانی یا زوال دولت اردوغان؟
شوشان - داود مدرسی یان :
اگرچه آمریکایی ها مدعی اند همه سناریوها و واکنش های احتمالی طرف های مقابل خود را در سیاست خارجه لحاظ می کنند اما دو دهه اخیر نشان داده اند که اکثر محاسبات شان در سیاست خارجه، غلط از آب در آمده است: حذف صدام، جنگ 33 روزه صهیونیست ها علیه حزب الله لبنان، حمایت از داعش، حمایت از کردهای تجزیه طلب عراق، تهدیدهای نظامی ایران و ... فقط چند مورد از اشتباهات واضح دستگاه محاسباتی دولت آمریکاست.

حمله ترکیه به شمال شرق سوریه یکی دیگر از سناریوهای آمریکاست که در نظر دارد در منطقه پیاده کند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از روزی که قدرت را بدست گرفته با سودای احیای امپراطوری عثمانی و رهبری جهان اسلام چندین جنایت را در منطقه انجام داد. حمایت از تروریست های داعش و جبهه النصره، حمله توپخانه ای به مناطق کردنشین عراق و سوریه طی سالهای اخیر، حمایت از طرح های آمریکا در منطقه بخشی از سیاست های منافقانه اردوغان در منطقه است.

حالا اردوغان با توافق با آمریکا، به بهانه مبارزه با پ.ک.ک به شمال غرب عراق و شمال شرق سوریه حمله کرده است اما با هدف اشغال این مناطق. در عوض، ترکیه از طرح تجزیه عراق به سه کشور «کرد + شیعه + سنی» و تجزیه سوریه به دو قسمت استقبال کرده و از دولت و حاکم مورد حمایت آمریکا در عراق حمایت ویژه خواهد کرد!

آمریکا در نظر دارد از طریق توافق با بعثی ها، اهل سنت عراق، برخی از گروه های شیعه عراقی، نظام سیاسی ائتلافی فعلی عراق را سرنگون و یک دیکتاتوری در قامت صدام بنا کند. طبق قرائن دقیق، اشغال مناطق شمال شرق سوریه و شمال غرب عراق، اختلاف گروه های شیعی با همدیگر، اعتراضات سراسری عراق خاصه استان های شیعه نشین و انحلال دولت و مجلس از مقدمات این طرح است.
آمریکا طبق محاسبات زیر به طراحی این سناریو پرداخته:

1) سکوت حکومت مرکزی و ارتش سوریه؛ بر مبنای محاسبات آمریکا و ترکیه، دولت مرکزی سوریه و ارتش آن کشور به علت اختلافات عمیق با #کردهای_سوریه، در برابر این نقشه سکوت خواهد کرد! این محاسبه قطعاً اشتباه است. امروز دولت سوریه، دولت 5 یا 10سال قبل نیست و برای حفظ تمامیت ارضی کشورش برنامه دارد. (برخی اخبار از این حکایت دارد)

2) سکوت ایران؛ آمریکا مطمئن است ایران در برابر این مسئله به علت ناراحتی از کوردها در ماجرای تجزیه طلبی عراق، از کوبیدن کردها خوشحال است. این در حالی است که سیاست جمهوری اسلامی نشان داده در هر حالی از مظلومین دفاع می کند حتی اگر آن مظلوم بارها به او پشت پا زده و خیانت کرده باشد. پشت پا زدن حماس در ماجرای سوریه باعث قطع حمایت از او در برابر رژیم صهیونیستی نشد. اگرچه ایران از کوردهای عراق و سوریه در برابر داعش حمایت کرد اما این کوردها بودند که با تکیه بر آمریکا به ایران پشت پا زدند اما ایران اثبات کرده که امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی کشورها و مصلحت جهان اسلام را به منافع زودهنگام و احساسات بچه گانه ترجیح می دهد و در برابر اقدامات ترکیه سکوت نخواهد کرد.

کمااینکه ایران، اقدام ترکیه علیه سوریه را در پازل بلندمدت آمریکا برای تجزیه عراق و نابودی نظام سیاسی عراق و در نتیجه تضعیف جبهه مقاومت و سرانجام علیه امنیت ملی خودش قلمداد خواهد کرد.

3) واکنش مرجعیت دینی در عراق؛ آمریکا واکنش مراجع تقلید در عراق را خنثی می بیند و مدعی است مرجعیت در عراق سکولار است و در مسائل سیاسی دخالت نمی کند؛ آمریکا با این طرح نقش مرجعیت دینی در عراق را نادیده گرفته؛ مرجعیت دینی خاصه آیت الله سیستانی اگرچه در مسائل سیاسی و حزبی دخالت نمی کند اما بارها نشان داده وقتی کیان نظام سیاسی و تمامیت ارضی عراق با خطری مواجه شده، با تمام قوا وارد می شود. نمونه آن فتوای تاریخی جهاد علیه داعش بود که قریب چندصد هزار جوان عراقی را وارد کارزار با داعش کرد.

4) انحلال دولت و مجلس عراق و اختلاف گروه های شیعی؛ آمریکا مطمئن است گروه ها و سران شیعی نظیر صدر، حکیم و حیدرالعبادی تا سقوط المهدی نخست وزیر فعلی عراق و انحلال دولت و مجلس از پا نخواهند نشست. این در حالی است که گروه های شیعی نیز اگرچه اختلافات عمیقی با هم دارند اما در بزنگاه، حافظ نظام سیاسی خواهند بود که از طریق آن به قدرت رسیده اند! همه گروه های شیعی در دشمنی با آمریکا متفق القول اند؛ در مبارزه با داعش و گروه های تکفیری و تروریستی نیز این وحدت رویه را نشان داده اند.

با این وجود، اردوغان نه تنها در رویای احیای امپراطوری عثمانی خواهد سوخت و نه تنها در جهان اسلام و جهان عرب منفورتر می شود، بلکه آتش کینه 16 میلیون نفر کرد در ترکیه را نیز شعله ور تر خواهد کرد که انسجام داخلی ترکیه را نشانه می روند و این آغازی است بر افول اردوغان قدرت طلب!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار