اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
شوشان خرمشهر:در این جلسه فرماندار ویژه خرمشهر،نماینده،سرپرست شهردار و تعدادی از رؤسای ادارات در خصوص اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع سیل و مشکلات به وجود آمده در اثر بارندگی اخیر نظرات و پیشنهاداتی را ارائه دادند که در ادامه به آن میپردازیم.

مودت گفت:چند روز گذشته شاهد روز پربارانی بودیم که بارش با طوفان تندری با سرعت ۹۰کیلومتر در ساعت همراه شد و خرمشهر در استان اولین شهر از نظر بارش معرفی شد.

زیرساختهای ما آمادگی پذیرش این حجم از بارندگی را ندارد و گاها برای دفع فاضلاب از معابر شهری در حالت معمول نیز با مشکل مواجه هستیم.

به علت حجم بارش و طوفان تندری و مشکلاتی که برای ترانس رخ داد و افتادن درخت روی شبکه با قطعی برق مواجه شدیم که بابت این مشکل از مردم پوزش میطلبم و عذرخواهی میکنم.

این چند روز شهرداری و آبفا برای رفع مشکلات بوجود آمده و دفع آبهای سطحی شبانه روز مشغول به کار بودند و حتی گروهی از کارکنان تا دیشب هیچ زمان استراحتی نداشتند. 

یک ماه و نیم پیش برای بررسی وضعیت سیلاب و تشکیل سیل بندها جلسه ای تشکیل شد که در آن جلسه مقرر شد شهرداری به لایروبی جداول و معابر بپردازد که متاسفانه این کار انجام نشد.

در ادامه مودت خطاب به سامری گفت:وضع فاضلاب ها گنجایش و ظرفیت این حجم بارندگی را ندارد و باید در مورد آن اقدام جدی صورت بگیرد.

فرماندار ویژه خرمشهر در خصوص سیل بندها گفت:استاندار به ما اعلام کرد این کار باید از سمت ما و به صورت تخصصی انجام پذیرد اما با توجه به شرایط موجود ما نمی توانیم منتظر اقدام استان باشیم،ما در غرب کارون نقاط بحرانی داریم.

بخشدارها باید در این نواحی کار خود را شروع کنند و از همه ی دستگاه ها انتظار می رود همچون سال گذشته در این خصوص همکاری و اقدام لازم را انجام دهند.

سال گذشته شاید کاری که انجام شد علمی نبود اما با بضاعتی که داشتیم اقدامات موثری انجام دادیم.
در مکسر،سویتچی،ام النوشه با استفاده از دستگاه های موجود باید تقسیم کار صورت بگیرد و نواقص را تا حد امکان برطرف کنیم تا زمانیکه نیروهای استان برای اقدامات علمی حاضر شوند.

نماینده خرمشهر ضمن تشکر از اداراتی که برای اربعین همکاری کردند گفت:در خصوص بارندگی اخیر نیروها از همان ساعات اولیه در خیابانها پیگیر رفع مشکلات بودند.

امسال برای پیشگیری از آسیب های احتمالی سیلاب دو نوع برنامه داخلی و خارج از خرمشهر داشته باشیم.

در بارش اخیر،تمام خروجی ها به علت اینکه لایروبی صورت نگرفته بود بسته شده بودند.از جمله در ناصر خسرو جنوبی بیش از یک ساعت نیروها کار کردند تا توانستند مشکل را رفع کنند.
مشکلات به وجود آمده از عدم همکاری شهردار در دو سال گذشته بود.

در روزهای آتی باز هم بارندگی داریم و احتمال اینکه با سیل و سیلاب هم مواجه شویم وجود دارد و در کنار آن با مشکلات داخلی از جمله فاضلاب و دفع آب های سطحی هم روبرو هستیم.اگر آب های سطحی مسیری برای خروج نداشته باشد وارد شبکه فاضلاب خواهد شد و این شبکه را از بین خواهد برد.

در ادامه سامری ضمن مخاطب قراردادن ساعدی گفت:شهردار باید در خصوص حفاری خیابان حافظ و معین ۲۵ پیگیری برای اقدامات لازم را انجام دهد و از منطقه ام التلول به سمت خرمشهر(پشت صابون سازی)جایی که سال گذشته سیل بند کار کردیم،سیل بندها باید تقویت شود.

سامری با اشاره به غیبت اداره برق،کشاورزی،منطقه آزاد و نفت و گاز اروندان گفت:برای پیشگیری از وقوع سیل باید تقسیم کار صورت بگیرد و نبود نمایندگان برخی دستگاه ها باعث بی اطلاعی آنها از روند کار خواهد شد و اگر در حال حاضر اقدامات لازم انجام نشود روستاهای غرب کارون زیر آب خواهد رفت.

در ادامه سامری از مودت خواست به بخشداران در خصوص تحویل گرفتن ماشین آلات و استقرار در غرب کارون و اقدامات لازم اختیار تام بدهد.

ساعدی نیز ضمن تشکر از اداره برق و آبفا بخاطر همراهی در پیگیری موارد مربوط بارندگی اخیر گفت:میزان بارندگی در چند روز گذشته به ۳۷میلی متر رسید.
طبق روال سالهای گذشته،هر سال در تیرماه استارت لایروبی زده میشد و این عملیات به پیمانکار متخصص در شهرداری داده میشد اما متاسفانه امسال این اقدام صورت نگرفته بود و باعث شد در بعضی قسمتها با مشکل روبرو شویم که البته این آب گرفتگی در کل شهر و همه مسیرها نیست و اقدامات لازم برای دفع آبهای سطحی تا ۸۵ درصد میبایست توسط شبکه آبفا صورت گیرد.
سرپرست شهرداری خرمشهر در ادامه گفت:ما در خصوص شبکه فاضلاب در شرایط نرمال و بدون بحران نیز با مشکلات زیادی روبرو هستیم.
دو هفته قبل،چنین مشکلی را پیش بینی کرده بودیم و از لایروب هم برای انجام کار دعوت کردیم اما ایشان به کربلا مشرف شده بودند.
در حال حاضر استارت لایروبی زده شده و در دو روز آینده کار انجام میشود.

در بخشهایی از شهر مشکل اساسی وجود دارد که برای رفع آن میبایست خیابان پشت سایت اداری به پارک حجاب و حافظ به حافظ نو(شرقی به غربی)وصل شود.

در بحث سیل بندها موضوعی هست که باید پیگیری شود.
اداره آب و برق طی پرونده ای که در دادگستری موجود است مدعی شده که پارک ساحلی در حریم ماست اما جالب اینجاست که در ساخت سیل بندها مسئولیت این قسمت ها را عهده دار نشده و برای آن اقدامی انجام ندادند.
باید تکلیف مشخص شود که مسیر رودخانه تحت اختیار شهرداری است یا اداره آب و برق؟
اگر به عهده آب و برق است که حفظ و نگهداری از پارک و ساخت سیل بندها نیز باید به عهده ی آنها باشد در غیر اینصورت از شکایت خود در خصوص ساخت و سازهای بدون مجوز شهرداری دست بردارند.
برای پارک ساحلی شهرداری حدود ۱۰میلیارد تومان هزینه کرده است و ماهانه ۲۰تا ۳۰میلیون هزینه حفظ و نگهداری پارک و فضای سبز این نواحی است و علاوه بر آن برای ساخت دیوار ساحلی از پل قدیم تا جدید ۱۰۰میلیارد  تومان هزینه شده است.اگر شهرداری در این نواحی اختیاری ندارد دلیلی برای اینهمه هزینه وجود ندارد.

در خصوص این موضوع طبق دستور مودت مصوب شد جلسه ای اختصاصی برای بررسی بیشتر با حضور ساعدی و رئیس آب و برق در فرمانداری برگزار شود.

در پایان مصوب شد اختیار انجام عملیات پیشگیری از سیل در روستاها به بخشداران تفویض شود و ادارات و سازمانها از جمله آب و برق،نیشکر،اداره بندر،تاسیسات دریایی،راه و شهرسازی،نفت و گاز اروندان،منطقه آزاد موظف به تامین و تهیه ماشین آلات از جمله،بیل زنجیری،کمپرسی،لودر،کمرشکن و...شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار