اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
شوشان - سهام خزلی :
پشت ویترین مغازه ایستاده بود و برای لحظاتی طولانی اجناس را  ورانداز میکرد. بالاخره بعد از گذشت چند دقیقه ، وارد فروشگاه شد . پیدا بود که آبرو دار است و سرخی صورتش ، حاصل ضربات سیلی روزگار. از سوال و جوابش پیدا بود که به دنبال جهیزیه ارزان ولی دهان پر کن و آبرومند است . دو اجتماع تقریبا ناممکن. 
قیمت های نجومی اجناس کجا و بودجه محدود خانم خریدار کجا؟
آقای امینی که سالهاست در همین راسته کاسبی میکند و از قدیمی های بازار است ، اینترنت و فضای مجازی را مقصر بیشتر  الفاظی میداند که به قول خودش تازگی دارند و فقط چند صباحی ست بر سر زبانها افتاده اند. . کلماتی مانند دهان پر کن و لاکچری ، که این روزها به وفور از زبان مشتری ها میشنود. که نه با فرهنگ اصیل ایرانی سازگاری دارند و نه با بودجه محدود اغلب خانواده ها . آقای امینی به حضور خانواده هایی اشاره میکند که تحت فشار اطرافیان ، ناچارند وسایلی را به عنوان جهیزیه تهیه کنند که شاید در سال حتی یکبار هم به کار نیایند .
جهان ، این روزها در سایه فضای مجازی ، همچون دهکده ای کوچک در اختیار ماست و بخش زیادی از روزمرگی ها را پر کرده و متاسفانه در بسیاری موارد نقش مهمی در الگوسازی و الگو پذیری افراد دارد.
از دستورات پخت و پز گرفته تا لاکچری بازی برخی زوج های جوان و سفرنامه های آن چنانی که دست به دست میچرخد وبرای بسیاری ، به الگویی قابل اقتباس تبدیل میشود. تا همین چند صباح قبل ، که جهان این همه کوچک نبود و آدمها دور از دسترس ، دغدغه بسیاری از فرهیختگان و اندیشمندان جامعه ، انتقال علم روز به عامه ای بود که شاید نه شرایط تحصیل داشته اند و نه امکانات آن را . اما حالا همه چیز عوض شده و اطلاعات در کسری از ثانیه و فقط با لمس یک دکمه در اختیار افراد قرار میگیرد . اطلاعاتی که نه محتوای آن محدودیتی دارد و نه سن استفاده کنندگان .
دکتر طایی روانشناس در این خصوص میگوید : به روز بودن و استفاده درست از محتویات مفید فضای مجازی به خودی خود امری مذموم و نکوهیده نیست اما باید دید که در این کوران اطلاعات بعضا نامعتبر و غیر علمی ، چگونه میتوان سره را از ناسره تشخیص داد؟
دکتر طایی مهارت عدم مقایسه واقعیت های زندگی شخصی با آنچه که اینفلوئنسرها از زندگی شخصی خود به نمایش عمومی میگذارند را اولین و مهمترین گام در شناساندن واقعیت ها به افراد جامعه میداند و معتقد است که هرگز نباید برای امور مهم و تخصصی زندگی شخصی از فضای مجازی استفاده کرد . این روانشناس همچنین تاکید می کند که در طوفان فضای مجازی باید مراقب عشق و علاقه واقعی بین زوجین ، بود. زندگی همسران ، فرایندی ست منحصر به فرد و در عین حال میان زوج های مختلف ، متفاوت ، که گاهی حتی یک روانشناس حاذق هم در جلسات ابتدایی مشاوره نمیتواند  مشکلات برخی خانواده ها را رفع کند ، چه رسد به ادمین یک صفحه اینستاگرام ، که شاید اصلا تحصیلات و تجربیاتی هم در این خصوص نداشته باشد .
دکتر طایی همچنین تاکید میکند که زوج های جوان نباید فریب زندگی اسلایسی برخی اینفلوئسنر ها را بخورند و باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی آنان مقایسه کنند. 
حرف های دکتر طایی که تمام شد نگاهی به گوشی تلفن همراهم انداختم که روی صفحه اش پر بود از پیامها و دایرکت های خوانده نشده . 
گوشی را بی صدا کرده و انداختم داخل کیفم و در تمام مسیر به آدمهایی نگاه کردم که بی تفاوت به دیگران ، موقع قدم زدن ، دویدن و حتی رانندگی ، پیامها و صفحات مختلف مجازی را بلا و پایین میکردند. 
از خودم پرسیدم : فضای مجازی ! بودن ، یا نبودن ؟ مساله این است.....

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار