اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
مدیرعامل سازمان آب و برق استان:
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیلاب فروردین ۹۸ به گونه‌ای بود که در فروردین ماه ۱۸۶ میلی‌متر بارندگی رخ داد و ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون متر مکعب آورد سدهای خوزستان بود.

فرهاد ایزدجو در همایش ملی "سیلاب ۹۸_۹۷ اگر تکرار شود" که امروز (۲۱ آبان ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سیلاب ۹۸-۹۷ بسیار بزرگ بود که با مدیریت خوب و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی تبعات آن به حداقل ممکن کاهش یافت و با برگزاری این همایش به دنبال این هستیم که باعث ارتقای عملکرد در مدیریت سیلاب‌های آینده شویم؛ امیدواریم این همایش بتواند به مدیریت بهتر سیلاب در پایین‌دست و خوزستان کمک کند.

وی افزود: سیلاب فروردین ۹۸ به گونه‌ای بود که در فروردین ماه ۱۸۶ میلی‌متر بارندگی رخ داد و ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون متر مکعب آورد سدهای خوزستان بود.

به گزارش ایسنا، ایزدجو تصریح کرد: مجموع حجم فعال سدهای استان خوزستان حدود ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است، در حالی که در یک ماه بیش از حجم فعال‌ سدهای خوزستان، آب وارد مخازن آن‌ها شد و مشکلاتی برای ما ایجاد و در پایین‌دست در حوضه کرخه، دز و کارون سیلاب، شهرهای زیادی را تهدید کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات بسیار خوبی که انجام شد و مدیریت واحد، هیچکدام از شهرهای خوزستان دچار خسارت نشدند و تنها روستاهایی که بیشتر در حریم رودخانه‌ها قرار داشتند، دچار مشکل شدند.

ایزدجو، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی را یکی از نکات بارز در زمان سیلاب عنوان کرد و گفت: علاوه بر حجم سیلابی که رخ داده بود، یکی از موضوعات بحث سد کرخه بود. این سد برای اولین بار در ترازهای بالا آبگیری می‌شد و تا ۲۲۴.۶ متر که تراز نهایی آن بود، آبگیری شد و برای پایداری آن که جهت ایمنی پایین‌دست بسیار حائز اهمیت بود، کارهای بسیار بزرگی انجام شد.

وی  با بیان اینکه وضعیت تاب‌آوری رودخانه‌های خوزستان مناسب نیست، تصریح کرد: رودخانه کرخه حداکثر دبی که می‌تواند عبور دهد، ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه است اما حداکثر تاب‌آوری رودخانه کرخه تا ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است و هر زمانی که خروجی رودخانه کرخه از این میزان بیشتر شود، در بخش‌هایی دچار آبگرفتگی می‌شویم و بخشی از زمین‌های کشاورزی و روستاها دچار مشکل می‌شوند. اگر بارندگی امسال را نرمال در نظر بگیریم، حدود ۱۰ درصد احتمال آبگرفتگی در پایین‌دست حوضه کرخه وجود دارد.

ایزدجو ادامه داد: در حوضه دز نیز حداکثر ظرفیت عبوری دبی، ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه است اما اگر بیشتر از این میزان آب رهاسازی شود، بخش‌هایی دچار مشکل می‌شوند. در یک سال نرمال احتمال وقوع دبی بالای ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه حدود ۴۰ درصد است. یعنی امسال حدود ۴۰ درصد احتمال وجود دارد که در پایین‌دست سد دز آبگرفتگی داشته باشیم.

وی افزود: در صورتی که طرح‌های مقابله با سیلاب در حوضه‌های مختلف اجرا شود، چنین شرایطی نخواهیم داشت. احداث کانال‌های انحراف سیلاب، تسطیح بازه‌های فرسایشی، لایروبی نقاط بحرانی و احداث سیل‌بند از طرح‌های مقابله با سیلاب هستند. در این راستا بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب در خوزستان مورد نیاز است که حدود یک هزار میلیارد تومان از این اعتبار برای احداث کانال‌های انحراف سیلاب است.

به گزارش ایسنا، ایزدجو بیان کرد: در حوضه دز، موضوعی که به مدیریت سیلاب کمک می‌کند احداث سد بختیاری است که می‌تواند اصلی‌ترین عامل کنترل‌کننده سیلاب در حوضه دز باشد. همچنین افزایش ارتفاع سد دز در این زمینه تأثیرگذار است. تا قبل از اجرای این طرح‌ها تنها پخش سیلاب می‌تواند سیلاب را مدیریت کند. برای دبی بالای ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه الزاما باید پخش سیلاب انجام شود که در این راستا باید روستاها به وسیله دایک‌های حفاظتی محافظت شوند.

وی تصریح کرد: در حوضه کرخه نیز احداث کانال انحراف سیلاب خسرج جزو طرح‌های مهم است که باید در اولویت قرار بگیرد. برای اجرای این طرح ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. در این راستا پیگیری‌هایی در جهت تامین اعتبار انجام شده است تا این کانال را در دو فاز اجرا کنیم. هر فاز این طرح با ۵۰ درصد ظرفیت، اجرا می‌شود تا ریسک پایین‌دست کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در بحث مدیریت مخازن سدها، با توجه به اینکه ۳۰۰ ایستگاه پایش دبی در استان وجود دارد که حدود ۷۰ درصد آن‌ها آنلاین هستند. در بحث مدیریت مخازن نیز کارهای بسیار خوبی انجام شده است و به صورت مستمر میزان بارش، روان‌آب و مدیریت مخازن، برنامه‌ریزی و کنترل می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار