اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
در جلسه علنی شورای شهر خرمشهر بررسی شد؛
در جلسه علنی شورای شهر خرمشهر موارد متعددی پیرامون بازار اروند از رعایت نشدن نکات امینی در این بازار تا روشن نشدن علت اصلی آتش سوزی این مجتمع مطرح شد.
سعید خوری زاده رئیس آتش نشانی خرمشهر در جلسه علنی شورای شهر که با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه خرمشهر، مدیر مجتمع تجاری اروند و برخی مدیران شهرستانی برگزار شد، اظهار کرد: نمونه‌گیری‌های برای علت‌یابی جریان آتش‌سوزی مجتمع تجاری اروند انجام‌شده است اما اعلام نتایج در تمام وقایع آتش‌سوزی به‌سرعت انجام نمی‌شود و نیازمند صرف زمان و دقت در شواهد و نمونه‌هاست.

خوری زاده در ادامه به تشریح روند اتفاق پرداخت و گفت: آتش‌سوزی در مجتمع تجاری اروند مال خرمشهر ساعت ۲۰:۵۱ دقیقه آغاز شد که نخستین گروه عملیاتی ساعت ۲۰:۵۵ دقیقه به محل حریق رسیدند و کارهای اولیه را آغاز کرند و بعد از تخلیه محل ایستگاه‌های عملیاتی دیگر وارد میدان می ‌شوند.

 بنا به گفته خوری زاده، تمام گروه‌های عملیاتی خرمشهر و تیم‌های اطفایی بندر و دریانوردی و شهرک صنعتی خرمشهر و دیگر شهرستان‌ها در دیگر مراحل به تیم‌های نجات خرمشهر پیوستند و بعد از پنج ساعت تلاش آتش خاموش شد.

وی در ادامه بیان کرد: لکه ‌گیری از ساعت ۲ بامداد تا ۶:۲۰ دقیقه با ورود گروه‌های نجات دیگر آغاز شد و تا روز دیگر هم ادامه داشت.

رئیس سازمان آتش‌نشانی خرمشهر به عمده دلایل سخت‌تر شدن خاموشی آتش در این مجتمع تجاری اشاره کرد و گفت: آتش‌سوزی روز جمعه و در اوج تراکم جمعیت و ساعت تردد اتفاق افتاد، مسیرها باید با همکاری راهور بسته تا مسیر برای تردد خودروهای امدادی باز می ‌شد که این کار انجام نشد و از سوی دیگر امکانات اطفایی خرمشهر نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر کمبودهای بسیاری دارد.

وی، وضعیت تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی خرمشهر را بحرانی خواند و اظهار کرد: خرمشهر از لحاظ ماشین‌آلات و تجهیزات شرایط بحرانی دارد و به خاطر جریان اتفاقات در پی گرانی بنزین نیز متحمل خسارت‌های شد که روند اطفا را با مشکل مواجه می‌ کند.

شرایط ناایمن مجتمع تجاری اروند

معاون مالی اداری و کارشناس سازمان آتش‌نشانی خرمشهر نیز در ادامه این جلسه به برخی ایرادهای وارد به ایمنی مجتمع تجاری اروند اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن ژنراتور برق در کنار برق اصلی ساختمان عملی غیر ایمن است و یک نقص ایمنی است، یک سال از شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی مجتمع می‌گذشت، محل خروج اضطراری در آن دیده نشده است و باکس‌های آتش با پوسترهای تبلیغاتی پوشانده شده بود.

سمیر محمد مطوری افزود: همچنین محل مرکز اعلام حریق در درون ساختمان قرار دارد که در محل آن عرضه بازی کودک قرار دارد و این در حالی است که این مرکز باید در محلی جداگانه و با نظارت دو کاربر مخصوص قرار داشته باشد.

وی ناایمن بودن انبارها را یکی دیگر از علت‌های گسترش آتش دانست و گفت: در انبارها که محل شروع آتش بود، نکات ایمنی همچون کپسول‌های آتش‌نشانی و انبارداری ایمن از جمله رعایت فاصله میان اجناس و همین ‌طور فاصله میان اجناس قابل اشتعال و دیگر کالاها رعایت نشده است.

بنا به گفته وی نکات ناایمن بازار طی چند مرحله مکاتبه از سال ۹۵ انجام شد ولی با این ‌حال اقدام‌های اصلاحی لازم از سوی متولیان انجام ‌نشده است.

بازگشایی سریع بازار

مدیر مجتمع تجاری اروند خرمشهر اما در این رابطه اظهار کرد: آتش از نقطه‌ای شروع شد که محل قرار داشتن برق اصلی و ژنراتور برق بود و همین امر باعث غیرفعال شدن سیستم اطفا حریق بازار شد، کپسول‌های آتش‌نشانی هم به‌ صورت مرتب شارژ می‌ شود اما این کپسول‌ها با توجه به وسعت آتش‌سوزی کارایی نداشت.

عبدالحلیم دریس در ادامه با اشاره به اینکه بیش از یک هزار نفر در این مجتمع تجاری مشغول به کار بودند و تعطیلی بازار باعث بی‌کاری عده قابل ‌توجهی از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌ شود، خواهان بازگشایی هرچه سریع‌تر این بازار شد.

وی افزود: یکی از نکاتی که انتظار می‌ رود استفاده از مصالحی به ‌جز این مصالح که آتش‌زا هستند و در روند بازسازی بازار است، استفاده شود تا حادثه‌ای مشابه بار دیگر در شهرستان تکرار نشود.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری خرمشهر، در این جلسه به علت آتش‌سوزی اشاره کرد و گفت: بازار اروند طی دوره‌های مختلف بازسازی‌ شده و مهمات به ‌کار رفته در ساخت آن از مواد قابل اشتعال بود که گسترش آتش دامن زد.

احمد زابلی با تأکید بر اینکه عملیات مهار آتش و نجات امری فنی و تخصصی است هرگونه اظهارنظر بدون در نظر گرفتن معیارهای فنی را رد کرد و گفت: اینکه گفته شود مهار آتش با مدیریت بد انجام شد پذیرفتنی نیست؛ چرا که حدود ۷۰ درصد بازار نجات یافت و در جریان آتش‌سوزی هیچ خسارت جانی در پی نداشت.

وی نیز خواستار راه‌اندازی هرچه سریع‌تر بازار شد و گفت: با توجه به در پیش بودن پایان سال و سال جدید و بهترین فصل کار بازار این مجتمع تجاری باید هر چه سریع‌تر بازگشایی شود و قسمت آسیب‌دیده نیز با مواد سبک اما ایمن که هزینه سنگین و کار طولانی‌مدت نیاز نداشته باشد از نوساخته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعه اول آذر جاری مجتمع تجاری اروند معروف به کنزالمال با ۲۲۰ غرفه دچار آتش‌سوزی شد که بنا به گزارش‌های دریافتی حدود نیمی از بازار در آتش سوخت.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار