اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
شوشان - علیرضا عامری :
دیروز یعنی روز هجدهم آذر یا 9 دسامبر روز جهانی مبارزه با فساد بود.

فساد مراتب مختلفی دارد. گاه منافع خُرد برای عده ای اندک و گاه ابعاد کلان را شامل میشود. به هرحال فساد با همه انواعش، فساد است.

طبق آمارها فساد در همه کشورها وجود دارد بطوریکه بر اساس آمار بانک جهانی، سالانه تقریبا بیش از یک تریلیون دلار از طریق رشوه رد و بدل می شود، ولی این موضوع در کشورهای فقیرتر بیشتر دیده میشود.
این عامل (یعنی فساد که به معنی استفاده غیرمجاز از قدرت عمومی برای منافع خصوصی است) رشد اقتصادی را تضعیف، بودجه های مرتبط با آموزش، بهداشت، توسعه زیرساختها و سایر خدمات عمومی را مورد آسیب قرار میدهد.

فساد شامل انواع رشوه، اختلاس و امثالهم بوده که فساد دولتی یا سیاسی در آن، زمانی اتفاق می‌افتد که یک مسئول یا کارمند دولتی از ظرفیتهای رسمی در دسترس خود برای مقاصد شخصی بهره‌گیری می کند.

کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد در دسامبر سال 2005 شکل اجرائی یافت و اعضای خود را به پیشگیری و جرم انگاری فساد، ارتقاء سطح همکاریهای بین المللی، استرداد دارائی های سرقت شده، توسعه و ارتقاء کمکهای فنی و تبادل اطلاعات میان دو بخش خصوصی و عمومی ملزم کرد. این کنوانسیون تدابیر اساسی در چهار حوزه را به ترتیب زیر معرفی کرد: پیشگیری، جرم انگاری، همکاری بین المللی و استرداد دارائیها.

بله، دیروز یعنی روز هجدهم آذر یا 9 دسامبر، روز جهانی مبارزه با فساد بود. از این بابت این مطلب را یک روز پس از مناسبت مذکور نشر میدهم که به این مقصود برسم که: تا وقتی مرحله جرم انگاری فساد و برخورد با علل آنرا به عنوان یک مرحله حساس، اجرایی نکرده و پشت سر نگذاریم، امروزمان، فردایمان و تاریخ باشکوه آینده را نمیتوانیم تضمین کنیم

ما برای توسعه پایدار، نیازمند مبارزه صحیح و قدرتمند با موریانه هایی هستیم که ساختارهای اجتماعی ما را هدف گرفته اند.

یادمان باشد دیروز، روز جهانی مبارزه با فساد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار