اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
با نگاهی به وضعیت اهواز پس از بارندگی اخیر؛
شوشان - ابراهیم منصورنژاد:

25 آذرماه آغاز هفته پژوهش و فن آوری است. پژوهش یک نیاز اساسی برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه در کشور است که بدون آن و بر اساس تجربه و توجه به سایر کشورهای پیشرفته دنیا توسعه پایدار معنایی نخواهد داشت.

در باب اهمیت پژوهش بارها گفته و نوشته شده است، ولیکن برای اینکه درک کنیم تا کنون پژوهش های اساسی در هر حوزه ای چقدر استفاده و یا به پژوهش های انجام شده تا چه اندازه توجه شده است باید میزان پیشرفت حوزه های مختلف را با وضعیت موجود بسنجیم. 

در برخی موضوع ها به ویژه در حوزه علوم طبیعی می توانیم به تجربه پژوهش های پیشین از هر جای دنیا توجه و در برنامه ریزی ها برای پیشبرد امور به کار ببندیم. اما در موضوع هایی نیاز اساسی به تحقیق و تجربه ای جامع با هدف کشف واقعیت های نو و تغییر درست این واقعیت ها، تجدید نظر در نتیجه گیری ها، نظریه ها و قوانین پذیرفته شده در مواجهه با واقعیت های کشف شده و بکار گیری علمی نتایج حاصل از این پژوهش ها داریم.

باید دید در مواجهه با شرایط موجود کشور با توجه به پتانسیل ها، بحران ها و ضعف ها، چه پژوهش های کاربردی انجام شده و یا از پژوهش های موجود چه استفاده هایی شده است. به عنوان مثال می توان به وضعیت کلانشهر اهواز در بارندگی های اخیر اشاره داشت. 

اظهار نظرهایی از مسوولین شنیده و خوانده می شود که بیشتر شبیه توجیه هایی برای رهایی از انتقادهاست و نه حاصل تحقیق و پژوهش، تفکر و تعقل در موضوع؛ اظهارنظرهای تکراری مانند ( رفع مشکل فاضلاب اهواز 1000 یا بعضا گفته می شود 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ این دستگاه یا آن دستگاه مسوول است، اهواز شهر مسطحی است که دفع فاضلاب آن بسیار دشوار است و ...

آیا در کشور، منطقه و یا دنیا شهر دیگری با وضعیت مشابه  اهواز وجود ندارد؟ آنها چگونه عمل کرده اند؟ نمی توان از تجربه ( مطالعات و پژوهش ها) آن شهرها استفاده کرد؟  چقدر سعی شده از تحقیقات علمی و کاربردی پژوهشگران داخلی کشور برای حل این دست مشکلات استفاده شود؟ طی کدام فراخوان خواسته شده پژوهشگران نظرات علمی و کاربردی خود را به دستگاه های مسوول اعلام کنند؟ آیا پژوهش و فناوری برای حل مشکل دفع آبهای سطحی اهواز با ویژگی های این شهر و وضعیت فعلی وجود ندارد؟ 

تجربه استفاده از پژوهش های علمی در دنیا ثابت کرده است مشکلاتی از این دست قابل حل هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار