اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶
شوشان - نوید قائدی :
در این متن کوتاه سعی می شود با مفهومی ساده سه دلیل عمده آب گرفتگی معابر و محله های شهر بیان شود.
تمامی اکوسیستم های انسان ساخت از جمله شهرها،با تغییر توازن و پایداری روابط بین عوامل جاندار و بی جان شکل می گیرند و توسعه می یابند.تخریب روابط پایدار جزعی اجتناب ناپذیر از این چرخه است.
ژئومورفولوژی تاریخی پیدایش شهر اهواز به عنوان شهری شمالی جنوبی در امتداد رود کارون به گونه ای بود که بعد از بارندگی های زمستان روان آب های تشکیل شده حسب شیب اراضی با گشودن مسیل های طبیعی به مسیر حرکت رودخانه می پیوستند.
بعد از گسترده شهر و سال های اخیر به دلیل احداث جاده های ساحلی با کد ارتفاعی بالاتر نسبت با تراز سطح شهر ، سبب شده جریان تقریبا تمامی مسیل های طبیعی به طرف رودخانه مسدود شود و روان آب ها دیگر امکان ورود طبیعی به رود کارون را ندارند.
طی سال های متمادی به دلیل عدم برنامه ریزی سیستم جمع آوری آب های سطحی مطالعه و طراحی نشده است، لذا سیستم نه چندان مطلوب فاضلاب شهری باید جور عبور روان آب ها می کشیده که در عمل به دلیل ظرفیت پایین دبی عبور این مهم میسر نیست.
چندین سال است گویا به دلیل مشکلات مالی لایروبی همین سیستم نه چندان کارآمد فاضلاب شهر اهواز به درستی انجام نمی شود،لذا به این دلیل بخشی از ظرفیت مسیرهای فاضلاب خصوصا جمع کننده های فرعی محدود و مسدود شده است که در بسیاری از محله ها ماندابی فاضلاب در اکثر ایام سال نمایان است.
برای برون رفت بخشی از شرایط فعلی در کوتاه مدت لایروبی فوری منهول و مسیرهای فرعی محله ها،تقویت پمپاژ فاضلاب در جمع کننده های اصلی، و ایجاد مسیرهای موقت روزمینی با پمپاژ متناسب و لوله های پلی اتیلین از محله های آبگیر به رودخانه پیشنهاد می شود‌.
در بلند مدت گرچه اعتباری جهت تکمیل و ترمیم سیستم فاضلاب در نظر گرفته شده اما این اقدام تنها کافی نیست،در این فرصت طلایی پیشنهاد می شود با مطالعه دقیق حداقل چهار کانال متناسب آنتنی از از حریم تنهایی شرق و غرب اهواز بطرف رودخانه کارون جانمایی و احداث شود،تا این کانال ها نقش کالکتورهای اصلی جمع کننده روان آب های سطحی باشند و هم تمهیدات لازم در تمام ایام سال با تعبیه ایستگاههای آبی بعنوان مسیرهای حرکت نقل آبی باشند،این نوع حمل و نقل هم ارزان و هم مفرح است و هم می تواند به طور هم زمان دو مشکل آب های سطحی و بخش زیادی از ترافیک را مرتفع نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار