اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبرداد:
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان این‌که استان خوزستان قطب کشاورزی ایران است، گفت: امروز اعلام می‌کنیم که در خوزستان دپارتمان تخصصی آب، خاک و کشاورزی و همچنین دپارتمان نفت و گاز را ایجاد خواهیم کرد.
علی اوسط هاشمی، در اولین جلسه شورای مهارت استان خوزستان که امروز (۲۵ دی) در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: امروزه در کشور از بیکاری به عنوان ابر مشکل سخن نمی‌گوییم و همه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور نیز نشان‌دهنده این است که نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و باید بازنگری جدی در نگاه خود نسبت به کشوری که تمدن آن گویای مهارت است، داشته باشیم. بسیاری از چهره‌های نامدار رشته مهندسی و پزشکی، از ایران هستند که نشان‌دهنده مهارت و دانش در تمدن کشور است.  

وی ادامه داد: امروزه تمام ارزش‌ها را در مسیر دانشگاه قرار داده‌ایم و در ظرف ۴۰ سال، همه جهت‌گیری‌ها نیز معطوف به این بود که جستجوی همه ارزش‌ها با بودن دانش است. با اطمینان می‌گویم که ۴۰ درصد از مراجعین ما، فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه‌ها هستند و به این معنا است که به نظام آموزشی که نیروی ماهر و کارآفرین تربیت کند، نرسیده‌ایم.  خوشبختانه مجلس و دولت، شورای عالی مهارت را تصویب کردند و در برنامه ششم نیز الزاماتی آورده‌اند که بر اساس آن، ۵۰ درصد نظام آموزش رسمی کشور باید به سمت مهارت آموزشی پیش رود. همچنین وزارت علوم باید ۳۰ درصد از آموزش‌های خود را مهارتی کند تا بتوانیم تمرکز شغل به سمت دولت را کاهش دهیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان این‌که این ذهنیت وجود دارد که گویا شغل با عزت و منزلت، تنها شغلی است که در مسیر پشت میزنشینی قابل جستجو است، گفت: باید ارزش‌ها جابه‌جا شوند. متاسفانه ارزش را به مدرک داده‌ایم و مدرک‌گرا شده‌ایم. در این بخش، ارزش‌زایی اجتماعی برای اهل مهارت را مورد توجه قرار نداده‌ایم که کار قداست دارد. در نتیجه ما نیاز به تغییر داریم.

به گزارش ایسنا، هاشمی بیان کرد: درست نیست که همیشه از کلمات حاشیه‌نشینی، طلاق، فقر، بیکاری و ... سخن می‌گوییم، درحالی‌که کشور فقیری نیستیم. باید باور کنیم که نیازمند بازنگری در نگاه‌ها هستیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که سازمان فنی‌وحرفه‌ای چهار عنصر را به عنوان سرمایه ملی دارد، افزود: این چهار عنصر می‌توانند زمینه حضور در بازار جهانی را ایجاد کنند. از جمله آن استاندارد آموزشی و سنجش مهارت است و خوزستان نیز در این زمینه شایستگی دارد که باتوجه به وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان، پایلوت سنجش ملی مهارت شود. سومین عنصر نیز آزمون است.

وی با اشاره به این‌که باید به مهارت به شکل جدی فکر شود، ادامه داد: در استان خوزستان به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌توانند پایه مهارت آموزشی را تشکیل دهند. ارزش گواهینامه مهارت چه بسا در بسیاری از رشته‌ها ارزشی بیش از مدرک دانشگاه داشته باشد. برای این کار باید فرهنگسازی شود و نقش رسانه نیز در این زمینه پر رنگ است. در این صورت است که اشتغال‌زایی پایدار خواهد بود.

هاشمی با بیان این‌که استان خوزستان قطب کشاورزی ایران است، گفت: امروز اعلام می‌کنیم که در خوزستان دپارتمان تخصصی آب، خاک و کشاورزی و همچنین دپارتمان نفت و گاز را ایجاد خواهیم کرد. اگر اساس را بر تربیت مربیان توانمند قرار دهیم، در این‌صورت می‌توانیم به ارتقای مهارت جامعه برسیم. اگر مهارت کشاورزان را افزایش دهیم نیز می‌توانیم بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.  

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: خوشبختانه در استان خوزستان بیش از ۶۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای وجود دارد و در سطح کشور نیز حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد وجود دارد. همچنین ۱۸ هزار مربی برای مهارت آموزی وجود دارد، اما کافی نیستند. در نتیجه به بانک مهارت ملی برای شناسایی همه مربی‌های ماهر و جریان‌ساز می‌اندیشیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار