اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد؛
معاون آبرسانی آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر هیچگونه مشکلی در تأمین آب مورد نیاز شهرهای هدف از طرح غدیر وجود ندارد و در ماه‌های اخیر نیز با افزایش تولید فرصتی مناسب جهت بازسازی تصفیه‌خانه آب اهواز فراهم شد.

شوشان: معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه طرح آبرساني غدير با هدف ايجاد زيرساختهاي لازم براي انتقال آب با کيفيت به شهرهاي مرکزي، جنوبي و غرب استان خوزستان (شهرستان هاي شوش، اهواز، باوي، حميديه، کارون، دشت آزادگان، هويزه، شادگان، خرمشهر و آبادان ) در حال اجرا می باشد؛ اظهار کرد: این طرح به عنوان مهم‌ترین طرح آبرسانی کشور، آب شرب و بهداشت بالغ بر ۵۲ درصد مردم استان خوزستان با جمعیتی بالغ بر 4/7 ميليون نفر و دبي کل طرح به ميزان ۲۴ مترمکعب در ثانيه را تأمین می‌نماید.

صابر علیدادی افزود: بر اساس سيماي طرح آبرساني غدير، آب منتقل شده از سد دز پس از ورود به مخازن واقع در ارتفاعات ام‌الدبس به‌صورت ثقلي روانه شهرستان هاي هدف مي شود. لازم به ذکر است  تا تکمیل تمام اجزای طرح در حال حاضر تامين آب شهرهاي آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت‌آزادگان و حدود ۷۰ درصد آب شرب اهواز در راستای طرح آبرساني غدير از محل رودخانه کرخه و از ایستگاه پمپاژ ام الدبس و قیصریه تامین می‌گردد.

وی گفت: تاکنون ۴۱ درصد از این پروژه به مرحله اجرا درآمده که با برنامه‌ریزی‌های دقیق مهندسین سازمان آب و برق خوزستان تمامی بخش‌های اجرا شده در مدار بهره‌برداری می‌باشد که همزمانی اجرا و بهره‌برداری از دستاوردی‌های بزرگ این طرح محسوب می شود.

علیدادی خاطر نشان کرد: طرح آبرسانی غدیر که با هدف بهبود کیفیت آب ارسالی به مشترکین تعریف شده‌ است علیرغم مناسب بودن کیفیت آب رودخانه کارون و تکمیل کمتر از نیمی از پروژه، در حال حاضر آب شهرهای اهواز به میزان ۳۸۰،۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز، خرمشهر ۸۰،۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز، آبادان ۱۴۰،۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، شادگان ۹۰،۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز و دشت‌آزادگان ۱۰۰،۰۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز می‌باشد.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر هیچگونه مشکلی در تأمین آب مورد نیاز شهرهای هدف از طرح غدیر وجود ندارد و در ماههای اخیر نیز با افزایش تولید فرصتی مناسب جهت بازسازی تصفیه‌خانه آب اهواز فراهم شد.

علیدادی با اشاره به اینکه تکمیل طرح آبرسانی غدیر و اتصال به مخزنی پایدار (سد دز) به اعتباری بالغ بر ۱۰،۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته که از این میزان تاکنون ۲۴۸۰ میلیارد تومان تأمین شده‌است؛ خاطر نشان کرد: این در حالی است که علیرغم کمبود نقدینگی مخزن دوم ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس به ظرفیت ۴۲۵۰۰ مترمکعب، لاگن دوم و اجرای خط دوم ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس تا مخازن متعادل کننده و همچنین نصب و راه اندازی پمپ ششم ایستگاه ام‌الدبس در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: خط ۲۰۰۰ میلیمتر فولادی تأمین کننده آب اهواز ظرفیت انتقال ۵/۵ مترمکعب در ثانیه آب را دارا بوده و با توجه به نیاز شهر اهواز به میزان ۸ مترمکعب در ثانیه در فصل تابستان، تأمین اعتبارات لازم جهت اجرای خط دوم ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

علیدادی در خصوص مطالب مطرح شده در خصوص ناتوانی کانال آب غدیر در آبرسانی به پنج شهرستان خوزستان عنوان کرد: يکي از مشکلاتي که طي مدت زماني بهره برداري وجود داشته؛ شکستگي هاي گاه و بيگاه کانال پاي پل (منبع تامين آب ايستگاه پمپاژ ام الدبس) بوده است. براين اساس از فرصت بالا آمدن دبي رودخانه ها در زمستان و بهبود کيفيت نسبي منابع تامين آب اوليه شهرها استفاده شده و نسبت به انجام تعميرات اساسي کانال مذکور و پايدار نمودن روند تامين آب در فصول کم آبي اقدام شد و لذا در حال حاظر سامانه انتقال غدير در تمامی بخش‌ها فاقد مشکل است.

علیدادی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر منبع تأمین آب در طرح آبرسانی غدیر کانال‌های پای پل (منبع تأمین ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس) و MC1 (منبع تأمین ایستگاه پمپاژ قیصریه) بوده و اتصال به مخزن پایدار سد دز محقق نشده‌است بیم آن می‌رود که در فصل تابستان برداشت صورت گرفته جهت مصارف کشاورزی سهم تخصیص آب جهت ایستگاه‌های ام‌الدبس و قیصریه کاهش یابد که این مهم باعث اختلال در روند تأمین آب در طرح غدیر خواهد شد. لذا برنامه‌ریزی جهت برداشت‌های کشاورزی متناسب با الگو کشت و دستورالعمل‌های موجود ضروری خواهد بود.

وی افزود: راه‌اندازی کانال سلمان به عنوان منبع تأمین ایستگاه پمپاژ اضطراری اهواز جهت استفاده به عنوان پدافند طرح غدیر در شهرستان اهواز بسیار ضروری بوده که می‌بایست قبل از شروع فصل گرما، توسط آبفا اهواز راه‌اندازی گردد.

ضمن اینکه تأسیسات توزیع در شهرهای هدف نیز از مشکلات عدیده‌ای نظیر فرسودگی شبکه، بالا بودن هدر رفت آب در شبکه، انشعابات غیرمجاز و غیره برخوردار بوده و نظر به اهمیت آب به عنوان یک سرمایه ملی و هزینه‌های هنگفت تولید و بهره‌برداری در طرح غدیر جهت استفاده‌ حداکثری از این آب، شرکتهای آبفا می‌بایست اقدامات لازم جهت بازسازی و رفع مشکلات شبکه توزیع را انجام دهند.

علیدادی افزود: در حال حاضر متوسط سرانه‌آب مصرفی در استان خوزستان به مراتب از سرانه مصرف کشوری و سرانه استاندارد بیشتر بوده که می‌بایست با بازسازی شبکه‌های توزیع و آموزش و فرهنگ‌سازی گام‌های لازم در جهت اصلاح الگوی مصرف صورت پذیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار