لزوم تسریع در احداث جاده ژئو استراتوژیک خوزستان . لالی - الیگودز به تهران
شوشان - اردشیر شمس :
باتوجه به خواست بخش بزرگی از مردم  همچنین کارشناسان محترم  بخصوص جنوب کشور  در خصوص احداث جاده مهم و استراتوژیک لرستان به  خوزستان از مسیر الیگودرز به لالی و کم نمودن بار ترافیک  فعلی و مضافا به  جهت کاهش و کم نمودن تصادفات که سالانه صدها مورد در این جاده ها اتفاق می افتد و سالانه صدها نفر از هموطنان عزیزمان در این مسیر پر تردد کشته و مجروح  می شوند .
لذا احداث این کریدور  مهم و استراتژیک چندین مزیت به شرح ذیل را به همراه دارد :
۱. کمک و کاهش بار ترافیکی و کاهش تصادفات فاجعه بار  در جاده فعلی است.*

 ۲. کاهش نزدیک به 200 کیلومتر مسیر خوزستان به تهران را به همراه دارد .* 

 ۳. تسهیل حمل و نقل و کمک به جاده فعلی

 این جاده و کریدور و مسیر  جدید . کمک زیادی به بار ترافیکی فعلی   خوزستان - تهران، خواهد نمود . و  فاصله بنادر جنوبی استانها  بخصوص  استان خوزستان  را تا تهران، قم و اراک تا ۲۰۰ کیلومتر  کوتاهتر می کند .*
این اتفاق از طریق اتصال دو شهرستان (لالی به الیگودرز) رخ می دهد .*

 در این مسیر جدید میتوان نام جاده دوم و کمک  به جاده فعلی را  برگزید .*
 لذا  نقش مهمی در پشتیبانی از صادرات ، کاهش هزینه های تولید و مانع زدایی از صادرات ایجاد خواهد کرد.
  
هموطنان عزیز بخصوص شهرها و مناطقی که در مسیر جاده فعلی هستند  باید توجه فرمایند  . این شهرها و روستاها  نباید نگران باشند . به دلیل اینکه جاده جدید فقط کمک به جاده فعلی است  و مضاف کمک به کاهش بار ترافیکی و کاهش تصادفات  است .

احداث این جاده در زمره پروژه های ملی با ابعاد اقتصادی و نظامی است که از گذشته به عنوان یک مسیر مهم  همواره مطرح بوده است.* 

خوشبختانه با تلاش مسئولین استان لرستان، در سال ۱۳۹۹ ردیف اعتباری برای این پروژه دریافت شد و جاده مذکور از سمت الیگودرز تا سد لیروک در مرز استان های لرستان - خوزستان و چهارمحال و بختیاری مسیر شکافی و زیرسازی شده و بخش زیادی از آن هم آسفالت شده است. اما احداث این جاده از سوی مقامات  مسجدسلیمان . لالی و عنبل با کم توجهی مواجه شده است لذا  این طرح عظیم ملی  در خوزستان باید تحرک بیشتری داشته باشند .*

مسیر مهم ذکر شده فوق  کمک شایانی  به جاده فعلی خواهد نمود لذا این کریدور جدید  خوزستان _ تهران از مسیر لالی- الیگودز  نیازمند عزم جدی مقامات ملی و محلی را می طلبد .

 به نظر می رسد مسئله احداث جاده جدید  به تهران از مسیر لالی و عنبل  به الیگودرز  که سالهاست از اولویت مسئولین خوزستانی خارج شده بود بار دیگر مورد  توجه قرار گرفته است، لذا این امیدواری وجود دارد که با فعال شدن مسئولان خوزستانی شاهد احداث جاده مذکور باشیم .*

برخی ازکار شناسان محترم حوزه راه در خصوص جاده (خوزستان . لالی . الیگودرز به تهران ) مطالب فنی ذیل ذکر را اعلام نموده اند .*

 وضعیت نقطه به نقطه طرح جاده جدید  خوزستان . لالی . الیگودرز به تهران برای کاهش فاصله۲۰۰ کیلومتری به این شرح است.*

۱. احداث جاده میانبر اهواز - مسجدسلیمان که ۳۵ کیلومتر مسیر را کاهش می دهد این جاده به دلیل نبود منابع با کندی در حال احداث می باشد .*

۲. احداث جاده لالی - باباروزبهان(این جاده مسیر شکافی شده و نیاز به تکمیل است)

۳. احداث جاده باباروزبهان -احمد فداله به طول ۲۵ کیلومتر (این قسمت مسیر شکافی نشده است)

۴. احداث جاده از احمد فداله تا دره کاید که مسیر شکافی شده و با اخذ اعتبار ده میلیارد تومانی از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان امام دسترسی های محلی در حال اجرا می باشد، اما این بودجه ناکافی است.*

۵. از دره کاید تا لیروک در مرز خوزستان و لرستان در حال مسیر شکاف است.*

۶. از لیروک تا الیگودرز ردیف بودجه از محل اعتبارات ملی اخذ و در حال آسفالت می باشد.

حال
از وزیر محترم راه و ترابری جناب مهندس رستم قاسمی درخواست میشود در راستای خواست بخش زیادی از مردم و با توجه به مزیت های ذکر شده در خصوص  احداث  کریدور مهم  ژئو استراتوژیک (خوزستان . لالی . الیگودز . تهران )و مضافا در راستای کاهش بار ترافیکی و کاهش تصادفات مسیر و جاده ترانزیتی  فعلی دستورات لازم را صادر فرمائید .*

 شهریور ماه 1401