شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و کاوش‌های انجام شده در منطقه ارگان، قدمت آن را به 10هزار سال رسانده‌ایم.

دولتی مختاران امروز در گفت‌و‌گو با فارس در بهبهان اظهار کرد: «ارگان» یا «ارجان» قدیمی‌ترین منطقه بهبهان بوده که بهبهان کنونی جایگزین آن شده است.

وی افزود: طبق حفاری‌ها و تحقیقات انجام شده از سال‌های 54 تا 56 قدمت این منطقه 10 هزار سال تخمین زده شده است.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان با بیان اینکه تحقیقات این منطقه در دو فصل انجام شده است، تصریح کرد: در فصل اول این تحقیقات که به وسیله یک هیئت آمریکایی - ایرانی صورت گرفت، قدمت ارگان 5 هزار سال تخمین زده شد اما بعد از تحقیقات روی دو تپه همایون و تپه سبز قدمت آن به 7‌هزار سال رسید.

وی گفت: یافتن گور شاهزاده عیلامی در سال 1361 به نام «کتین هوتران» و گنجیه‌ای که از تابوت او به دست آمد، در کنار حلقه قدرت این شاهزاده، عظمت و ارزش هنری این منطقه را یادآور شد.

مختاران اضافه کرد: با کشف یک جام برنجی به نام گنجینه ارجان که خود یک مجموعه تاریخی است، قدمت این منطقه به هفت‌هزار سال رسید.

وی ادامه داد: ارگان در زمان ساسانیان جزو ایالت پنجم پارس بود، قبل از آن در زمان اشکانیان و حتی هخامنشیان مادها و عیلامیان، به خصوص عیلام نو، منطقه‌ای معروف و بزرگ محسوب می‌شد و این شهرت زمانی بیش‌تر شد که فصل دوم تحقیقات توسط پایگاه ارگان‌شناسی آغاز شد.

این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: این پایگاه مطالعات خود را تا اوایل سال 89 روی این منطقه تا ناحیه لیچک‌ (شهرستان‌ بهمئی) در غرب ارگان انجام داد و با بررسی منطقه روش مهر ‌(روشن مهر) در 12 کیلومتری شمال شرق بهبهان و گلوگاه تنگه تکاب آثاری از زمان «نوسنگی» پیدا کردند و بعد از مطالعات آزمایشگاهی عمر این منطقه به 10 هزار سال رسید.

مختاران در پایان گفت: پایگاه ارگان‌شناسی در حال حاضر به دنبال ثبت این منطقه است تا از دست‌اندازی کارخانه سیمان و شرکت نفت در امان بماند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار