اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
گفت و گو با ایمان مسگرزاده، عضو هیئت مدیره ی کانون اندیشه و مدیر گروه چکاد قلم

شوشان ـ در ابتدا خودتان را معرفی کنید و اطلاعاتی پیرامون کانون اندیشه بیان کنید؟

ایمان مسگرزاده هستم، عضو هیئت مدیره ی کانون اندیشه و مدیر گروه چکاد قلم. نویسنده و فیلمساز تجربی و دانش آموخته ی انجمن سینما جوان اهواز. نویسندگی را از سال ۸۳ با انتشار داستان هایم در مجله ی جوانان امروز آغاز کردم و سپس وارد فضای فیلم سازی و سناریو نویسی شدم. و تا کنون دو کتاب را به نامهای مقتل بیک سنجر سال و رمان خرابات نشین ها سال 1401 منتشر کرده ام. از اوایل سال گذشته عضو کانون اندیشه شدم و هم اکنون به عنوان عضو هیئت مدیره در خدمت این کانون فعال و پر از انرژی هستم .

کانون اندیشه که یک موسسه ی مردم نهاد و دارای مجوز رسمی فعالیت است از حدود پنج سال پیش به همت جناب نیما گودرزی بنیان گذاری شده و هم اکنون با گروه های فعال کتابخوانی جمعی، گروه های زبان خارجی ،گروه سینما و تئاتر ،گروه گردشگری و تفریحی و حالا هم گروه اهل قلم با نام چکاد قلم مشغول فعالیت است . باعث خرسندی است که این کانون توانسته با جذب افراد علاقمند در گروه های سنی مختلف و در زمینه هایی که عرض کردم با شور و انرژی فعالیت خود را تداوم و بسط بدهد. و هر روز بر اعضای آن افزوده شود .


 از گروه چکاد قلم بگوید. از معنی نام گروه ، اهداف و برنامه هایش و زمینه ی فعالیت آن .

خب چکاد به معنی قله و فراز است و ترکیب این واژه با قلم، به نوعی هدف نهایی ما را هم نشان می دهد. ما به دنبال شکوه و اعتلای قلم هستیم. از راه تعامل و آموزش. هدف اصلی این گروه هم همین است. اینکه ما فضایی ایجاد کنیم برای جمع شدن نویسندگان صاحب نام و اهل قلم در کنار علاقمندان به نویسندگی و یادگیری راه و رسم درست نوشتن. و همچین رشد آگاهی در باب مفاهیم، سبک ها و نکات فنی نویسندگی. و این نویسندگی را ما هم در حوزه ی داستان و هم ادبیات نمایشی مد نظر داریم. بگذارید خلاصه و ساده بگویم .گروه چکاد قلم یک محفل صمیمی و عالمانه است برای تعامل و مراوده بین نویسندگان در سطوح مختلف و البته نوقلمان و طالبان یادگیری این عرصه . ما البته برنامه ی آموزشی هم داریم. از آنجایی که نوشتن با کار کردن مداوم در کنار یادگیری مطالب به اعتلا می رسد، در این گروه تمریناتی برای نوشتن هم ارائه می دهیم و نوشته های حاصل از این تمرینات را در اختیار اساتید این گروه قرار می دهیم تا ایرادات و راه های بهبود کار را به نوقلمان بیاموزانند همین جا، جا دارد از نویسندگان خوش نام و اساتید برای حضور در کنار نوقلمان در یک گروه تشکر کنم چرا که این کار نیاز به روحی بزرگ و تواضعی قابل ستایش دارد.

این را هم اضافه کنم که همه از نوقلم تا نویسنده ی صاحب نام می توانند داستانهایشان را برای نقد و بررسی در گروه بارگذاری کنند . فکر تاسیس این گروه زمانی به ذهن ما رسید که احساس کردیم نویسندگان چندان با جامعه ی نوقلمان و علاقمندان در ارتباط نیستند .

آیا چکاد قلم علاوه بر آموزش برنامه ی دیگری هم دارد؟

بله . همانطور که عرض کردم این گروه تعامل هم هست. همه در این گروه می توانند نظرات و دیدگاه شان را پیرامون مسائل مختلف هنر نویسندگی بیان کنند و این گپ و گفت ها بین نویسندگان و نوقلمان و علاقمندان در سطوح مختلف بسیار جذاب و مفید خواهد بود .

آیا فعالیت شما تنها مجازی است یا جلسات حضوری هم دارید؟

سیاست کانون اندیشه تعامل حضوری در کنار فعالیت مجازی است. ما قطعا برای تعامل بیشتر بین اعضا جلسات حضوری هم خواهیم داشت. خواه برای خوانش داستان اعضا خصوصا نوقلمان و هم برای بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مورد توافق اعضا. و امیدواریم بتوانیم ماهانه یک یا دو بار دورهمی گروه چکاد را داشته باشیم .

در پایان از شرایط و نحوه ی عضویت در این گروه بفرمایید ؟

شرط عضویت در این گروه شوق و علاقه ی واقعی به قلم است. به تعامل مثبت با اهالی قلم و یادگیری. نحوه ی عضویت هم ارسال درخواست به صفحات مجازی کانون اندیشه و یا برای ادمین های گروه است. صفحه ی کانون اندیشه در اینستاگرام ahvaz_book_reading_club این را هم اضافه کنم که نویسندگان و نوقلمان غیر اهوازی هم می توانند از برنامه های مجازی گروه بهره مند شوند. در پایان ضمن تشکر از شما امیدوارم این گروه که با نیتی متعالی آغاز به کار کرده با حمایت و حضور اهل قلم خصوصا اهل قلم اهوازی به بالندگی و رشد هنر نویسندگی این دیار خدمت در خور کند .


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار