اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
روز درختکاری هر ساله مردم در روز ۱۵اسفندماه و روز اول شروع هفته منابع طبیعی به بهانه استقبال از فصل رویش درختان و گرامیداشت بهار و محیط زیست جشن گرفته می‌شود. هدف آن تشویق مردم به کاشت درخت و نهال است و در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان از این فرصت استفاده می‌شود تا بیش از گذشته، به طبیعت و آلودگی‌های زیست محیطی اهمیت داده شود.
شوشان ـ حمید امیری فرد :

روز درختکاری هر ساله مردم در روز ۱۵اسفندماه و روز اول شروع هفته منابع طبیعی به بهانه استقبال از فصل رویش درختان و گرامیداشت بهار و محیط زیست جشن گرفته می‌شود. هدف آن تشویق مردم به کاشت درخت و نهال است و در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر  جهان از این فرصت استفاده می‌شود تا بیش از گذشته، به طبیعت و آلودگی‌های زیست محیطی اهمیت داده شود. یک سنت حسنه و محبوب روز درختکاری که در اکثر کشورهای دنیا و در ایران مرسوم است، کاشت یک درخت به افتخار یادبود یک عزیز یا تولد نوزاد یا یاد یک دوست ومحبوب صورت می گیرد.
 
علت نامگذاری روز درختکاری:
روز درختکاری می‌تواند آشتی بین انسان با طبیعت باشد و یادآور این مهم باشدکه چطور ما از دل طبیعت خلق شدیم و چطور باید آن را پاس بداریم. با اینکه موضوع محیط زیست در ایران در وضعیت مطلوب به سر نمی‌برد، با این حال،پاس داشت روز درختکاری شاید برای انسانهای خردمند،طرفدار محیط زیست و  فرهنگ دوست کشور عزیزمان ایران زنگ بیدار باشی برای تغییر در جلوگیری از روند روز افزون تخریب محیط زیست و منابع طبیعی کشور باشد.


دو شهروندآمریکایی بنامهای *جی استرلینگ مورتون(J.Sterling Morton) و همسرش کارولین جوی  فرانسوی در سال ۱۸۵۴ از ایالت میشیگان به سرزمین تازه شکل گرفته ایالت نبراسکای امریکا، که سرزمینی فاقد درخت وفضای سبز بود نقل مکان کردند. وی در تلاش برای ترغیب درختکاری به منظور بهبود محیط زیست و زیباسازی چشم‌انداز محیط پیرامون شهر و روستا بود. که  در سال ۱۸۷۲ در ۱۰ آوریل،(۲۱فروردین ماه) ایده او برای پاسداشت روزی برای کاشت نهال  و توجه به درختان ودرختکاری منجر به نامگذاری روزی بنام  روز درختکاری  شد. در آن روز در سرزمین ایالت نبراسکا نزدیک به یک میلیون اصله درخت کاشته شد.
 استرلینگ مورتون از سال ۱۸۹۳ تا ۱۸۹۷ به عنوان وزیر کشاورزی ایالات متحده در زمان رئیس جمهور گروور کلیولند خدمت کرد. امروز، تمام ۵۰ ایالت آمریکا و همچنین بسیاری از کشورهای جهان، روز کاشت درخت را گرامی می‌دارند. در ایران نیز از قدیم الایام (ایران باستان) روز ۱۵ اسفند را جشن درختکاری می‌نامیدند  ، که این روز نسل به نسل منتقل شده است. به همین دلیل از روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند به عنوان  هفته منابع طبیعی نامگذاری  شده است که *روز اول آن روز درختکاری نام دارد


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار