اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
سخنان رئیس جمهور در مورد بعضی از اظهارت غیر تخصصی و  شایعات موجود پیرامون شیوع ویروس کرونا 2019، بازتاب داخلی و خارجی خاص خود را داشت.

مخالفان داخلی روحانی، سخنان وی را سرپوشی بر اهمال، ناکارآمدی، ندانم کاری و فرار از مسوولیت دولت در مواجه با این بحران پزشکی برآورد نمودند. ولی اپوزیسیون برانداز خارج نشین مصرف سیاسی این سخنان را از بابت لاپوشانی توام با پنهانکاری و دروغگویی های سریالی سران نظام جمهوری اسلامی ایران به خاطر مصلحتی فراتر، چون انجام بی تشویش راهپیمایی جشن های مربوط به سالگرد انقلاب اسلامی و نیز برگزاری فارغ از دغدغه ی یازدهمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی ارزیابی کرده بودند و در شبکه های ماهواره ای و مجازی تا توانستند در راستای این موضوعات، آسمان و ریسمان کردند.

به هرحال، این فضای مغشوش اجتماعی- سیاسی موجب شد تا   انتشار شایعات، و شنیدن حرف های بی پایه و اساس غیر علمی از تکثیر  ویروس کرونا 2019 رکودآورتر جلوه گر بنمایند.

الغرض، تا به امروز، در واکنش به این جو نامطلوب، تنها یک فایل صوتی تخصصی در فضای مجازی مجال شنیدن یافت که  توسط شخصی بنام واعظی که خود را ایمونولوژیست دانشگاهی از کشور هلند معرفی کرده بود که نظرات بسیار دقیق و تخصصی ارزشمندی را در مورد خصوصیات کلی ویروس ها و کیفیت تاب آوری آنها، در محیط زیست و همچنین پاساژ گذاری آنها در بدن بیماران، بیان نمودند .

من حیث المجموع، تاکنون نظرات پزشکی مطرح شده از سوی این فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی، بیانگر حقایق تازه ای در مورد شیوع ویروس کرونا بود که به موقع، به افکار عمومی ارائه گردیده بود که بطور کلی حق را به جانب ریاست جمهوری اسلامی ایران می نشاند و به دلواپسی های مخالفان و شایعات مغرضانه بدخواهان داخلی و شیطنت های اپوزیسون خارج نشین پایان بخشید.

به هرحال دکتر واعظی در این فایل صوتی در تشریح دلایل علمی خود بطور تفصیلی کوشید تا شرحی از چگونگی ساختاری، کیفیت میکروبی، و تاب آوری سلسله مراتب مسری بودن ویروس ها را از حیث شدت و ضعف تاثیرگذاری آنها، در دسته ی اول، دوم، سوم و ...... مبتلایان توضیح دهد.

مثلا، وی در توضیح نسبی تهدید و آسیب پذیری هر دسته از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، توانست وضعیت آن بیماری را در هر دسته ، به تناسب  شدت و ضعف آن ویروس شناسایی نماید.

با این توصیف، ابتلاء به کرونا بستگی تام به این موضوع دارد که شخص بیمار، این ویروس را از کدام طبقه از مبتلایان گرفته باشد و میزان شدت و ضعف آن چقدر می تواند باشد .!؟

برای مثال، بیماری که از دسته اول، دوم و یا سوم ویروس به او منتقل شده، وضعیتش اورژانسی محسوب شده که باید فوری قرنطینه ی بیمارستانی شود و چنانچه از سایر طبقه بندی های بعدی این بیماری به او سرایت کرده باشد، بهتر است تحت مراقبت های محدود زیر نظر پزشک قرار گیرد. 

بنا بر این تجویز علمی، قرنطینه فله ای شهرها امری اضافی و بی تاثیر خواهد بود و موجب زیان شدید اقتصادی و روانی بر جامعه می شود و صرفا، قرنطینه ی محدود بیمارستانی چهار گروه اولیه و مداوای گسترده گروه پنجم تا دهم امری ضروری است و از گروه ده به بالا پیشگیری و مراقبت  و قرنطینه ی خانگی محدود و زمانبندی شده کارساز خواهد بود تا پاورچین، پاورچین ویروس موذی به شکل تضعیف شده با لختی گشت و گذار همزمان با تغییر دمای فصلی از بین برود. 

البته، واعظی پیشگیری و مراقبت های ویژه بهداشتی را در کنار همه تدابیر پزشکی توصیه نمود و اصرار داشت که پنهانکاری و مخفی نگه داشتن حقایق و همچنین انتشار شایعات، جوسازی و بزرگنمایی های رسانه ای توامان به روند تقابل با ویروس کرونا 2019  لطمه می رساند.

مخلص کلام، توصیه های ایمونولوژیستی واعظی نشانگر آن بود که قرنطینه ی شهرها و حتی افراد در یک محدوده خاص علاج بحران نیست، بلکه در کنار تمام تدابیر پیشگیرانه و مراعات توصیه های موثر بهداشتی، اشتغال به کار روزانه، ورزش و هواخوری امری مفید و از جمله، شروط عقلی هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار