اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
شوشان - جواد الهایی سحر :
براي آباداني ، ترميم و درمان زيست بوم خوزستان نياز به نهضت سبز زنان داريم هم چنان كه در پهنه جهاني زنان نقش کارشناسان محیط زیست، آموزش دهندگان، نوآوران و رهبران جنبش های محیط زیست را به عهده دارند. 
فعاليت هاي سبزي هم چون ؛

جنبش کمربند سبز در کنیا توسط زنده یاد وانگاری ماتای بنیاد نهاده شد ، وی در سال ٢٠٠۴ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

 آلبینا روییز، کارآفرین اجتماعی در پرو و سازمان او به نام شهر سالم، به جوامع محلی برای مدیریت بازیابی خاکروبه ها کمک می کند.

حبیبه سرابی، نخستین فرماندار زن در استان بامیان افغانستان، نخستین پارک ملی این کشور به نام بند امیر را بنیاد کرد.

فرانسیس بینکی آمریکایی به عنوان رییس شورای دفاع از منابع طبیعی در سیاستگذاری های جهانی نقش داشت.

یکی از نمونه‌های همکاری و اتحاد زنان جنبش چیپکو در هندوستان است که با گروه کوچکی از زنان آغاز شد. اعضای این گروه با همکاری یک‌دیگر از قطع درختان ناحیه محل زندگی‌شان جلوگیری کردند و با مقاومت جدی مخالفان روبه‌رو شدند، ولی بعدها قوانین و اصولی که به‌وسیله این گروه ارایه شد هزاران طرفدار ملی خودجوش برای محافظت از جنگل‌ها پیدا کرد.

چند ماه پیش نیز، شماری از زنان ولسوالی شهدای ولایت بدخشان برای جلوگیری از ادامه قطع جنگل‌های این ولسوالی با همکاری دفتر «افغان- اید» برنامه زغال‌سازی از برگ درختان را آغاز کردند. این حرکت در ذات خود بی‌نظیر بود و در جریان چند روز تا اندازه مردم این ولسوالی را واداشت تا برای حفظ محیط‌زیست، از قطع جنگل‌ها خودداری کنند

حال با توجه به اينكه نخستین تعلیم دهنده در یک جامعه و آماده کننده یک نسل آگاه و برخوردار از دانش برای ایجاد و فراهم نمودن بسترهای پیشرفت و توسعه در یک کشور و یک ملت زنان هستند

واز طرفي طبيعت سرشتي زنانه دارد و زن نسبت به مرد به طبيعت نزديكتر است بطوريكه اساساً زنان بيشتر ازمردان از لطمه ديدن و آلودگي محيط زيست صدمه مي‌بينند و همچنين زنان نسبت به رفتارهای محیط‌زیستی نگرش و نگاه همدلانه‌تری دارند. بدین معنا که در چند دهه گذشته زنان دغدغه‌های محیط زیستی بیشتری از خود نشان داده‌اند. 

ورود بانوان خوزستاني در زمينه حفاظت از محيط زيست و تعادل بوم شــناختي و ترويج پژوهش هــاي علمي در جهت  مســائل زيســت محيطي و سرسبز نمودن خوزستان شديدا مورد نياز و احساس مي شود 
در سطح ملي بانواني همچون الهه موسوي ، خديجه گلين مقدم ، شادي مدرس ... و در خوزستان خانم علي دشت كه يك كوه ٤٠ هكتاري را با همت خود آباد كرد و  بانوي سبز آباداني خانم دكتر سهرابي اقدامات عملي و تشکيلاتي سبزشان نمونه هايي از سبزينگي ، پايداري محيط زيست ، تنوع در كاشت انواع درختان زينتي در منطقه مديريتي خود ، يك باغ بهشتي در فرودگاه آبادان بوجود آورده است فقط امروز ٥٠٠ گل كاغذي كاشت تا حلقه سرسبزي و تنوع كاشت درختان بارده و زينتي در آبادان و استان به يك فرهنگ براي مديران خوزستاني تبديل شود .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار