اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
عملیات اجرایی فاز دوم پروژه آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه اهواز آغاز شد.
غلامرضا شریعتی عصر روزشنبه در حاشیه آغاز عملیات اجرایی گام دوم پروژه آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه و افتتاح پروژه آبرسانی به دهستان مشرحات در جمع خبرنگاران بیان کرد: در گام نخست طرح آبرسانی به غیزانیه امکان انتقال حداقل ۱۷هزار مترمکعب آب به سمت ایستگاه نزهه فراهم شده است.

وی ادامه داد: پیش از این سه هزار مترمکعب آب در شبانه روز به ایشتگاه پمپاژ صفیره منتقل می‌شد اما اکنون امکان انتقال تمام ۱۷هزار مترمکعب وجود دارد.

شریعتی گفت: از ۳۰ روستای غیزانیه که به آب شرب دسترسی پیدا کرده‌اند،  تعداد ۱۲ روستا به صورت شبانه روز و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعت در روز آب خواهند داشت.

وی ادامه داد: در گام دوم این طرح نیز قرار است آب شرب روستاهای رامشیر که از چاه‌های کمتوله آب دریافت می‌کنند، از شرق اهواز جدا شده تا از تاسیسات کمتوله به روستاهای شرق اهواز آبرسانی شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: گام سوم این طرح نیز عملیات آبرسانی از ایستگاه صفیره به ایستگاه نزهه است. آبرسانی به هشت روستای دهستان مشرحات نیز در دستورکار قرار دارد.

وی ادامه داد: مقرر شد پیمانکار این پروژه از پنج جهت برای تکمیل این پروژه اقدام کند؛ به مردم این منطقه قول داده‌ایم که در مدت ۵۰ روز پروژه آبرسانی به غیزانیه تکمیل شود.

شریعتی درخصوص حل مشکل آب شرب حصیرآباد اهواز نیز بیان کرد: در منطقه حصیرآباد به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز آب شرب وجود نداشت که با رفع موانع قانونی در شورای تامین و حمایت‌ نماینده ولی فقیه در خوزستان پروژه آبرسانی به حصیرآباد انجام شد.

مطالبه مردم غیزانیه به حق بوده‌است

یکی از نمایندگان مردم خورستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این آیین گفت: امیدوارم مسوولان با همان سرعت اجرای گام نخست، گام های دوم و سوم آبرسانی به روستاهای غیزانیه را به اتمام برسانند.

آیت اله محسن حیدری افزود: روستاهای غیزانیه از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مشکل شبکه انتقال آب داشتند و به دلیل ابتدایی بودن ساختار شبکه و فرسودگی خطوط دچار مشکل بود.

وی بیان کرد:با همت مسوولان، پروژه آبرسانی به روستاهای غیزانیه به صورت اصولی انجام شد تا برای سال های آینده نیز مشکل آب شرب در این منطقه وجود نداشته باشد.

آیت اله حیدری درخصوص مطالبات و اعتراضات مردم غیزانیه برای تامین آب شرب گفت: اعتراضات و مطالبات مردم این منطقه به حق بوده و مسوولان به موقع پاسخ مثبت به این مطالبات دادند که این امر یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی نیز هست.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان نیز بیان کرد: ادغام شرکت های آب‌و فاضلاب روستایی و شهری در خوزستان مصادف با شروع بحران بی‌آبی در غیزانیه شد که همان زمان وعده حل مشکل بخشی از روستاها در مدت سه هفته داده شد که البته در ۲ هفته گام نخست این طرح به بهره برداری رسید.

صادق حقیقی پور افزود: با اجرای گام نخست این طرح،آب شرب ۳۰ روستای بخش غیزانیه تامین شد که البته ۱۲ روستا به صورت شبانه روز آب دارند و ۱۸ روستای بقیه حداقل ۱۰ ساعت از نعمت آب شرب برخوردارند.

وی درخصوص پایدار نبودن آب شرب این ۱۸ روستا توضیح داد: گلوگاه این پروژه بین ایستگاه صفیره تا ایستگاه نزهه است؛ خطوط انتقال آب قدیم نیز قطر کمی دارند وبه دلیل انشعابات نصب شده روی این خطوط عملکرد هیدرولیکی موردنظر ما را ندارند ضمن آنکه فاصله این ۱۸ روستا تا ایستگاه نزهه زیاد است.

حقیقی پور گفت: در گام دوم این طرح با اجرای یک خط ۶۰۰میلیمتر مستقل از صفیره به ایستگاه نزهه آب کافی به ایستگاه و مخازن می‌رسد؛ مخزن نزهه نقطه ثقل شبکه این روستاها است وهرچه آب بیشتری به این مخزن وارد شود ساعات بیشتری آب به روستاها می‌رسد.

وی ادامه داد: پیمانکار ملزم شده که روزانه در پنج جبهه عملیات اجرایی گام دوم را انجام دهد و روازنه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰متر لوله‌گذاری کند؛ پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا اوایل شهریور امسال تکمیل و وارد مدار شود.

مدیرعامل آبفای خوزستان توضیح داد: آبرسانی به دهستان روستای مشرحات از دیگر پروژه‌های موردنظر است. این روستاها فاقد هرگونه شبکه توزیع انقال آب بودند که با ۲۵ کیلومتر شبکه انتقال و ۱۸ کیلومتر شبکه توزیع توانستیم از طریق تاسیسات یادگار امام (ره) آب به این روستاها برسانیم.

وی ادامه داد: تاسیسات کمتوله از منابع آب زیرزمینی رامهرمز دیگر منبع تامین کننده آب این بخش است که به وسیله یک خط انتقال، به قسمت شرق غیزانیه و تعدادی از روستاهای رامشیر آبرسانی می‌شود؛ با تکمیل آبرسانی به روستاهای رامشیر از رودخانه جراحی و سد رامشیر می‌توانیم در آینده نزدیک بار برداشت آب را از این روستاها برداریم تا تمام آب برداشت شده را به روستاهای شرقی غیزانیه بدهیم.

حقیقی پور افزود:برای حل مشکل آب دام روستاییان این بخش نیز باید در ابتدا تعداد دام ها مشخص شود؛ اگر جهادکشاورزی به عنوان متولی اصلی آب مورد نیاز دام ها را تامین نکرد شرکت آبفا باید این مشکل را به طریقی مانند اشتراک دامداری و آبرسانی با تانکر حل کند تا بار آنها از شبکه آب شرب خانگی برداشته شود؛ راه حل دیگر آنست که نیاز این دام ها به آب در شبکه خانگی دیده شود.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات داده شده بخش غیزانیه با ۲۷هزار نفر جمعیت حدود ۲۰۰هزار راس دام دارد که هیچ شبکه آب شربی توانایی این تنش را نخواهد داشت.

مدیرعامل آبفای خوزستان افزود:در گام نخست ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای گام دوم نیز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است که البته برای اصلاح و تعمیر شبکه حدود ۲هزار میلیارد دیگر نیز اعتبار مورد نیاز است، پروژه‌های آبرسانی جزو پروژه‌های پر هزینه تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: قیمت درنظر گرفته شده برای فروش آب در شهرهای ایران حدود یک سوم تا یک چهارم قیمت تمام شده است این درحالیست که قیمت فروش آب در روستاها حتی به یک سوم قیمت آب در شهرها نیز می‌رسد بنابراین قیمت آب با هزینه تمام شده نابرابر است.

مردم بخش غیزانیه سوم خرداد جاری در اعتراض به مشکل آب آشامیدنی این بخش و نیز اجرا نشدن طرح آبرسانی به این منطقه پرجمعیت تجمع کردند.بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.
رییس جمهوری نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را به صورت مستمر پیگیری کند.

سال ۹۶پس از بازدید استاندار خوزستان از غیزانیه، به شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان دستور رسیدگی به وضعیت آب شرب این منطقه داده شد اما این پروژه توسط آبفار خوزستان به سرانجام نرسید. با تعلل شرکت آبفار خوزستان در اجرای طرح آبرسانی به این منطقه استاندار خوزستان در فروردین سال ۹۷ آبرسانی به قسمت غربی این بخش از اهواز را به سازمان آب و برق خوزستان سپرد تا به گفته وی بخشی از تعلل شرکت آبفار در اجرای طرح آبرسانی جبران شود.
پس از  ادغام شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آب و فاضلاب شهری خوزستان اجرای این پروژه در خرداد ۹۹ به آبفای خوزستان محول شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار