اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
یک وکیل دادگستری مطرح کرد:
یک وکیل دادگستری با تاکید بر لزوم ضمانت کیفری و اجرایی اجباری شدن استفاده از ماسک، گفت: اگر اقدام بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی منجر به فوت و قتل غیرعمد شود، مجازات آن سه سال حبس تعیین شده و دیه هم باید پرداخت شود.

عبدالکاظم جباری اظهار کرد: مردم باید بدانند ویروس کرونا هنوز شناخته نشده و دارویی برای درمان آن وجود ندارد و نباید به امید درمان باشند. کادر درمانی نیز خسته‌ شده‌اند بنابراین هیچ راهی جز پیشگیری نداریم و باید ماسک به عنوان یک لباس تلقی شود و بدون آن از منزل خارج نشویم. فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و عدم شرکت یا برپایی تجمعات نیز باید رعایت شوند.

وی تصریح کرد: تا قبل از شیوع کرونا، رفتار اجتماعی ما عادی بود و در مراسم سوگواری حضور پیدا می‌کردیم اما اکنون همدردی با خانواده متوفی، عدم حضور در مراسم است.

این حقوقدان بیان کرد: اکنون فرهنگ یک اجتماع در این دیده می‌شود که چه میزان فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود در نتیجه برای حفظ حقوق خود و مردم، باید از برگزاری یا شرکت در مراسم خودداری شود زیرا اگر قوه قضائیه به جد وارد شود، در این زمینه خلاء قانونی نداریم.

جباری ادامه داد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، یک سال حبس مجازات دارد بنابراین هر کسی اقدام به این کار کند قابل تعقیب است. همچنین در ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی آمده است اگر اقدام بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی منجر به فوت و قتل غیرعمد شود، مجازات آن سه سال حبس تعیین شده و دیه هم باید پرداخت شود.

وی تصریح کرد: عدم رعایت توصیه‌های پیشگیری از شیوع کرونا، تهدیدی علیه بهداشت عمومی است و اگر منجر به صدمه یا فوت شود نیز قتل غیرعمد است.

این وکیل دادگستری بیان کرد: در امارات متحده عدم استفاده از ماسک ۳ هزار درهم معادل ۱۵ میلیون تومان جریمه دارد اما در ایران توصیه‌ها را ارائه دادیم و اجباری شدن ماسک را تصویب کردیم اما ضمانت کیفری و اجرایی این موضوع چیست؟ در حکومت‌داری نمی‌شود مماشات کرد.

جباری افزود: اگر دولت می‌خواهد به جد ورود پیدا کند یک ماده واحده سه فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا میزان جرایم و مجازات عدم حداقل این چهار دستورالعمل برای پیشگیری از شیوع کرونا تصویب شود.

وی گفت: در رابطه با تهدید علیه بهداشت عمومی، حتی کسی که مراسم برگزار می‌کند حداقل در این مسأله معاونت (همکاری) کرده است و در نظم اجتماعی و بهداشت عمومی اخلال کرده است.

این حقوقدان که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، بیان کرد: مردم باید بپذیرند این ویروس با ما وجود دارد و به این راحتی رفتنی نیست. همچنین باید با احساس مسئولیت این چهار پروتکل بهداشت جهانی را رعایت کنند؛ رعایت این پروتکل‌ها هیچ منافاتی با بازار، اقتصاد و مراجعه به ادارات وجود ندارد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار