اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
آتش‌سوزی از صبح دوشنبه در منطقه تنگ تكاب خاييز در محدوده استان خوزستان و شهرستان بهبهان شروع شده و به محض اطلاع به منظور جلوگيری از سرايت آتش به سمت منطقه حفاظت شده خاييز كهگيلويه، بلافاصله دستورات و پيش‌بينی ‌های لازم انجام شده است.
در شرايطي اعلام شد که تنها منطقه سالم خاييز نيز دچار حريق شد که به باور بسياري، آتش در طبيعت را دست‌كم گرفته‌ايم و در شرايطي که همه ذهن‌شان به دنبال حريق‌هاي احتمالي در جنگل‌هاي شمال کشور بود، آتش بسياري از مناطق زاگرس را فرا گرفت.

در دو ماه گذشته و با افزايش دماي هوا آتش به جان مناطق مختلف کشور افتاده و اين آتش‌سوزي‌هاي جنگلي بيشتر در حوزه زاگرس رخ داده و با وجود تلاش‌هايي که صورت گرفته همچنان مناطق مهمي طعمه حريق شده‌اند.

دلايل فراواني براي اين مساله عنوان شده که مهمترين آن به‌طور قطع غفلت و عامل انساني به شمار مي‌رود.

اين در حالي است كه در روزهاي نخست داوطلبان و همياران محيط زيست در عمليات اطفاي حريق خاييز يا ديگر نقاط زاگرس مصدوم مي‌شدند ولي الان به‌طور مستمر خبر از جان باختن آنها مي‌شنويم و عملا براي نجات جنگل‌ها و دلسوزان جنگل‌ها كاري نمي‌توانيم بكنيم.

در همين حال ايسنا گزارش داده است كه آتش‌سوزي از صبح دوشنبه 16 تيرماه در منطقه تنگ تكاب خاييز در محدوده استان خوزستان و شهرستان بهبهان شروع شده و به محض اطلاع به منظور جلوگيري از سرايت آتش به سمت محدوده استان كهگيلويه و بويراحمد در منطقه حفاظت شده خاييز كهگيلويه، بلافاصله دستورات و پيش‌بيني‌هاي لازم براي جلوگيري از سرايت آتش به منطقه خاييز در شهرستان كهگيلويه انجام شده است.

اين توضيحات را حسين كلانتري، استاندار كهگيلويه و بويراحمد داده و اضافه كرده است با توجه به آتش‌سوزي در منطقه تنگ تكاب بهبهان، احتمال سرايت آتش به منطقه خاييز وجود دارد.

پيش از اين يك مورد آتش‌سوزي در روز پنجشنبه 8 خردادماه در منطقه حفاظت شده خاييز كهگيلويه به وقوع پيوست كه به گفته مسئولان استان بيش از 200 هكتار طعمه حريق شد و پس از تلاش‌هاي حدود 5 شبانه‌روز مهار و خاموش شد. لازم به ذكر است در اين منطقه حدود‌هزار و 600 راس كل و بز وجود دارد بنابراين اعزام و امدادرساني از طريق استان‌هاي خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد براي مهار آتش‌سوزي الزامي است.

آتش مجدد در جنگل‌هاي بلوط

همچنين روز گذشته مديريت‌ بحران استانداري چهارمحال و بختياري اعلام کرد که جنگل‌هاي منطقه کوهستاني و صعب‌العبور شهرستان‌ اردل دچار حريق شدند. مرتضي زمانپور با بيان اينکه علي‌رغم تلاش نيروهاي امدادي، منابع طبيعي و مردمي آتش هنوز مهار نشده است، افزود: حجم آتش گسترده است و منطقه وسيعي بين استان‌هاي چهارمحال و بختياري و خوزستان را در بر گرفته است‌.

با توجه به کوهستاني و صعب العبور ‌بودن منطقه مهار آتش دشوار است، با توجه به بافت متراکم جنگلي منطقه، سختي دسترسي و گستردگي منطقه حريق، صدها هکتار جنگل در حال نابودي است. سهل انگاري افراد ناشناس علت اين آتش‌سوزي است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار