اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به احتمال بازگشت خوزستان به وضعیت قرمز کرونا در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، استان قم مواجهه سنگینی با بیماری داشت، بنابراین اگر ایمنی جمعی کارایی داشته باشد نباید وضعیت دوباره قرمز می‌شد اما مجددا قرمز شد.
دکتر یوسف پریدار در خصوص نحوه رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا اظهار کرد: زمانی که گفته می‌شود وضعیت سفید است یعنی تعداد بیماران بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در یک روز کمتر از سه نفر باشد و با جابه‌جا شدن دو تا سه مورد بستری در یک روز، ممکن است این رنگ‌بندی تغییر کند.

وی افزود: روند بیماری اهمیت دارد و رنگ‌بندی، همه چیز را در خصوص نحوه انتقال، شدت و سرایت بیماری نشان نمی‌دهد.

پریدار ادامه داد: اعداد و آمار همان چیزی است که از قبل پیش‌بینی کرده بودیم. از اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی شده بود که با این سطح قرنطینه، احتمالا افزایش بیماری خواهیم داشت که این افزایش نیز در  استان خوزستان مشاهده شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: زمانی که مرگ و میرها افزایش یافت، مردم خطر این بیماری را جدی‌تر گرفتند؛ کاهش آمار بیماران کرونایی بستری در خوزستان به علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم بوده است که ماحصل آن کاهش بار بیماران بود. در حال حاضر بیماریابی کاهش یافته است.

وی افزود: باید توجه شود این کاهش بار بیماران، حدود یک‌سوم پیک است یعنی اگر قبلا روزانه ۳۰ بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول بستری می.شدند، اکنون متوسط بستری بیماران به روزانه ۱۰ تا ۱۲ بیمار رسیده است. چگالی تست ما نیز بالای ۳۰ درصد است یعنی از هر ۱۰۰ بیماری که تست می‌شوند، ۳۰ نفر مثبت هستند.

پریدار بیان کرد: شهرهای زیادی که قبلا پیک بیماری را گذراندند، مجددا به وضعیت قرمز برگشتند، بنابراین قدرت بازگشت بیماری در هر زمانی وجود دارد.

 وی با بیان اینکه تاکنون تست ابتلا به کرونای ۱۲ هزار بیمار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول مثبت بوده است، گفت: اگر به ازای هر یک بیمار با علائم متوسط تا شدید که شناسایی شده، شش نفر علائم نداشته و مراجعه نکرده باشند، در حوزه این دانشگاه باید حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر مواجهه با ویروس داشته باشیم بنابراین یعنی ۶۵۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه، هنوز با این ویروس مواجه نشده اند. این مساله نشان می‌دهد همچنان در معرض خطر هستیم و به محض کاهش رعایت، مجددا وارد وضعیت قرمز خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: وضعیت استان‌های کشور به صورت شفاف وضعیت بیماری کرونا را به ما نشان می‌دهد؛ در ابتدای شیوع ویروس کرونا، استان قم مواجهه سنگینی با بیماری داشت بنابراین اگر ایمنی جمعی کارایی داشته باشد نباید وضعیت این استان دوباره قرمز می‌شد اما مجددا قرمز شد، پس این پتانسیل دوباره قرمز شدن در خوزستان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه رفتار ویروس قابل پیش‌بینی است، گفت: تعداد بیماران و مرگ و میر در ویتنام و تاجیکستان بسیار پایین‌تر از جاهای دیگر است. این کشورها پروتکل خاصی که ما نداشته باشیم، تدوین نکرده‌اند یا از نظر زیرساخت‌های درمانی وضعیت بالاتری از ما ندارند؛ تنها تفاوت در میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

پریدار تصریح کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرهای شمال خوزستان کامل نبوده است. در برخی موارد نیروی انتظامی برای جلوگیری از برگزاری عروسی و عزا و فعالیت باغ ویلاها ورود کرده است. موارد شناسایی بیماری نیز نشان می‌دهد که ابتلا ناشی از همین عدم رعایت بوده است. مجموع این عوامل باعث آمار افزایش می‌شود.

وی افزود: بخش اقتصادی یک متغیر مهم است که دولت را مجبور به بازگشایی اصناف می‌کند. با وجود اینکه می‌دانیم تبعات بازگشایی‌ها گسترش بیماری خواهد بود اما تبعات تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی نیز کمتر از تبعات کرونا نیست، از طرفی نیز باید مدارس، دانشگاه‌ها و کنکور تعیین تکلیف شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه امکان ندارد بازگشایی انجام شود و آمار ابتلا افزایش نیابد، گفت: تلاش ما این است که تاثیر این بازگشایی‌ها به حداقل برسد و در این راستا باید موارد غیرضروری حذف شوند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا، ادامه داد: ماسک یکی از قوی‌ترین ابزارهایی است که مجامع بین‌المللی بر استفاده از آن تاکید دارند. البته ماسک، یکی از پنج پروتکل بهداشتی است که باید رعایت شود. استفاده اشتباه از ماسک نیز خطراتی خواهد داشت. ماسک باید با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد اما مردم باید بدانند خودشان نیز به سادگی می‌توانند در منزل ماسک مورد نیاز خود را درست کنند.

پریدار در خصوص تامین داروی رمْدسیویر، گفت: در ابتدا این دارو برای درمان کرونا استفاده نمی‌شد اما مطالعات اولیه نشان داد که این دارو می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد میزان مرگ و میر کاهش دهد. رمدسیویر جدیدا به پروتکل درمان دارویی استاندارد اضافه شد. پس از اینکه سازمان جهانی بهداشت اثربخشی این دارو را تایید کرد، وزارت بهداشت ایران نیز استفاده از این دارو را اعلام و شرکت‌های داوریی شروع به تولید دارو کردند. داروهایی که از قبل وارد کرده بودیم مصرف شده بود و این خلاء و کمبود به دلیل این است که دارو به تازگی در حال تولید است و هنوز مقدار مورد نیاز در اختیار کل بیمارستان‌ها قرار نگرفته تا بتوانیم به وفور در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در خصوص بازگشایی مدارس، بیان کرد: هر تصمیمی در این خصوص توسط ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته می‌شود و سپس در ستاد استانی مدیریت کرونا، بررسی و با تغییرات جزئی احتمالی، اعلام خواهد شد. در خصوص مدارس هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و تنها تصمیم قطعی، بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور ماه خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص فعالیت سرویس مدارس نیز گفت: یکی از جاهایی که ویروس منتقل می‌شود، سرویس مدارس و اتوبوس‌ها است و تصمیم‌گیرندگان از این موضوع اطلاع دارند اما باید به توازنی برسیم و به گونه‌ای تصمیم بگیریم که آموزش و به حداقل رساندن انتقال را با هم داشته باشیم.

 وی در خصوص عزاداری محرم، گفت: هر جا که تجمع باشد، نمی‌توان به صورت صددرصد بیماری کووید - ۱۹ را کنترل کرد. اگر کسی ادعا کند می‌تواند تجمعات محرم را به گونه‌ای برگزار کند که شانس شیوع بیماری به صفر برسد، حرف غیرعلمی زده است. برگزاری این مراسم خواست عموم و تصمیم حاکمیتی است و ما باید راهکارها را ارائه دهیم اما اگر کسی ادعا کند پروتکلی تدوین کرده است که ریسک انتقال بیماری را به صفر می‌رساند، حرف غیرعلمی زده است.

پریدار ادامه داد: مقرر شده است تجمعات به حداقل برسد و عزاداری ها در فضای سربسته نباشد. در صورت برگزاری مراسم در فضای سربسته نیز سقف مکان برگزاری مراسم باید ارتفاع شش متری داشته باشد و تهویه خوبی داشته باشد.

وی افزود: نذورات نیز باید به صورت بسته‌بندی توزیع شوند و عزاداران حتما ماسک داشته باشند. فاصله بین افراد هم باید دو متر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه می‌توان نذر ماسک را به جای دیگر نذرها ادا کرد، بیان کرد: متولی برگزاری این مراسم سازمان تبلیغات اسلامی است و نظارت انجام خواهد شد و الزمات اجرایی دیده شده است اما جمعیت چند هزار نفری با هیچ ابزاری کنترل‌شدنی نیست، مگر اینکه خودشان رعایت کنند.

وی در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی توسط برخی نانوایان، عنوان کرد: تماس دست، یکی از راه‌های انتقال ویروس است. اگر فردی که نان را در دست می‌گیرد نکات بهداشتی را رعایت نکند، امکان انتقال ویروس وجود دارد اما اگر نان داغ باشد شانس از بین رفتن ویروس زیاد است. هر چند رعایت نکات بهداشتی توسط اصناف متفاوت است اما تقریبا ۷۰ درصد اصناف در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول، نکات بهداشتی را خوب رعایت کرده‌اند.

پریدار با بیان اینکه عوارض دارویی بر دستگاه گوارش بیشتر از عوارض کرونا است، بیان کرد: زمانی که بیماری افزایش می‌یابد طبیعتا علائم نادر آن نیز بیشتر خود را نشان می‌دهد. بیماری‌های ویروسی می‌توانند نقاط مختلف بدن را درگیر کنند؛ این ویروس نیز می‌تواند ۱۰ تا ۲۵ درصد با علائم گوارشی بروز پیدا کند اما برخی مشکلات گوارشی این بیماران، به دلیل عوارض دارویی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: در اوج بیماری در بیمارستان گنجویان دزفول ۱۰ بخش ویژه بیماران مبتلا به کرونا فعال شد که سه بخش از این تعداد بخش مراقبت حاد بودند. در حال حاضر بخش‌های مراقبت حاد به دو بخش کاهش یافته است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: در حال حاضر روزانه بین پنج تا ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند و در مجموع ۸۰ بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی دزفول بستری هستند که ۲۸ نفر از این تعداد، در بخش‌های مراقبت ویژه بستری‌اند. در این منطقه تاکنون حدود ۴۰۰ مورد مرگ و ۳ هزار و ۵۰۰ مورد بستری داشته‌ایم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار