اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
تعدادی از انجمن‌های زیست محیطی خوزستان در نامه‌ای خواستار ورود قوه قضاییه به سوءمدیریت در اطفای حریق جنگل‌های منطقه حفاظت شده شیمبار در شهرستان اندیکا شدند.

در نامه هشت انجمن زیست محیطی خوزستان به حجت الاسلام رییسی رییس قوه قضاییه، که نسخه‌ای از آن به ایرنا ارسال شده آمده است: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده شیمبار و کوه دلا با ۵۴ هزار هکتار پوشش گیاهی و جنگل‌های ارزشمند بلوط بیش از یک هفته در جریان است. به رغم حضور نیروهای یگان حفاظت محیط زیست ومنابع طبیعی به همراه نیروهای محیط بان، عوامل مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در عملیات اطفای حریق تاکنون مهار آتش سوزی موفقیت آمیز نبوده و همچنان در حال پیشروی است. با توجه به صعب العبور بودن و پوشش مرتعی گسترده منطقه و همچنین وقوع آتش سوزی‌های مشابه در ماه‌های اخیر که سال‌های گذشته نیز موجب نابودی بخشی از سرمایه‌های عظیم طبیعی و جنگل‌های بلوط منطقه شده، تاکنون اقدامات مطلوبی برای مدیریت و کنترل آتش سوزی‌ها از سوی اداره کل مدیریت بحران خوزستان صورت نگرفته است.

این نامه را انجمن دیده بان دوستداران محیط زیست مسجدسلیمان، انجمن دوستداران محیط زیست لالی، انجمن دوستداران آوای طبیعت کارون، انجمن حامیان آسمان آبی و زمین سبز، انجمن همیاران محیط زیست مسجدسلیمان، تشکل کهن یاران زاگرس، انجمن پاییز سبز اندیکا و انجمن همیاران طبیعت سبز اندیکا امضا کرده اند.

در ادامه این نامه آمده است: علاوه بر این نبود راهبرد و برنامه مدون استانی برای آمادگی و پاسخ به بحران آتش سوزی جنگل‌ها در راستای کاهش خسارات نارسایی در ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول و عدم تسریع خدمات رسانی در جریان حوادث عدم ارائه آمار و اطلاعات دقیق و مبتنی بر واقعیت در خصوص میزان خسارت وارده به منابع ملی از سوی اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان موجب عدم تحقق بند ج ماده ۳۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور در اجرای طرح جامع پیشیگیری و اطفای حریق در عرصه تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست شده است. لذا با عنایت به این موارد امضاکنندگان این نامه وفق ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری و قوانین موضوعه درخواست پیگیری و رسیدگی دارند.

پیش از این نیز ۱۸ انجمن زیست محیطی خوزستان در نامه‌ای به رییس جمهوری، رسیدگی فوری به بحران آتش سوزی در رویشگاه زاگرس و بازخواست مدیران قاصر برای عدم مدیریت صحیح و مهار آتش را خواستار شدند.

آتش‌سوزی در کوه دلا در منطقه حفاظت شده شیمبار در شهرستان اندیکا روز جمعه ۲۴ مرداد تا دوم شهریور به طول انجامید.

به گفته وی، این آتش سوزی که به دلیل اختلافات محلی رخ داده، براساس برآورد اولیه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این منطقه خسارت وارد کرده اما مردانی یکی از اعضای شورای بخش چلو از توابع اندیکا گفته است که سطح آتش سوزی ۸۰۰ هکتار بوده است.

همچنین در روزهای اخیر نیز ۲ آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های منطقه پاچه شاه عباس و منطقه مافه گه به وقوع پیوست.

منطقه حفاظت شده شیمبار با ۵۴ هزار هکتار وسعت، کوهستانی و پوشیده از جنگل‌های بلوط و مرتع است. اندیکا در شمال شرق خوزستان قرار دارد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار