شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶

شوشان/ روزنامه شرق نوشت: اولیای‌دم پرونده محمد، جوان اهوازی که یک‌بار پای چوبه‌دار رفته و توانسته بود مهلتی دوباره برای زنده بودن بگیرد، 10روز دیگر به او مهلت دادند تا دیه درخواستی‌شان را تامین کند. به گزارش خبرنگار ما، محمد که در 18سالگی مرتکب جرم‌شده و جوانی را به قتل رسانده‌ است، دو هفته قبل برای اجرای حکم پای چوبه‌دار رفت اما حین اجرا پدر مقتول او را بخشید و یک‌هفته مهلت داد تا 380میلیون‌تومان دیه به او پرداخت شود.

در این مدت روزنامه «‌شرق» و عبدالصمد خرمشاهی، حسن آقاخانی و سارا نجیمی - سه وکیل متهم- با همکاری خاتمی‌فر و طوسی (دو وکیل فعال در حوزه حقوق کودک) برای جمع‌آوری دیه تلاش خود را آغاز کردند و مردم نیکوکار نیز نزدیک به صدمیلیون‌تومان از مبلغ دیه را به حساب اعلامی واریز کردند. سارا نجیمی و حسن ‌آقاخانی صبح‌دیروز برای پرداخت این پول به‌همراه برگه حاوی جزییات تراکنش‌های بانکی به شعبه اجرای احکام اهواز رفتند تا مبلغ را به حساب دادگستری واریز و رضایت اولیای‌دم را دریافت کنند.

این کار در شرایطی صورت گرفت که امروز (روز سه‌شنبه) آخرین مهلت داده شده از سوی اولیای‌دم به محمد بود و اگر پول پرداخت نمی‌شد این جوان پای چوبه‌دار می‌رفت. وقتی دو وکیل متهم به اجرای احکام رفتند، نماینده‌ای از سوی قبیله محمد نیز چندین‌سند ملکی همراه آورد و در شعبه اجرای احکام حاضر شد. به این ترتیب گفت‌وگو میان طرفین در خصوص اعلام رضایت آغاز شد اما اولیای‌دم گفتند در صورتی حاضر به دادن رضایت هستند که همه 380میلیون‌تومان آماده‌باشد و در غیر این صورت آنها حکم را اجرا می‌کنند البته نماینده قبیله محمد مدعی ‌بود اسناد املاکی که به دادسرا ارایه شده حداقل 200میلیون‌تومان ارزش دارد. با این حال اولیای‌دم این اسناد را قبول نکردند و گفتند فقط در صورتی که اسناد کارشناسی شود و کارشناس تایید کند آنها باارزش است حاضر هستند آنها را قبول کنند. سارا نجیمی، یکی از وکلای محمد به خبرنگار ما گفت: اولیای‌دم بعد از گفت‌وگوی مفصل و اصرار ما برای اعلام رضایت کتبی گفتند حاضر هستند 10روز مهلت دهند تا اسناد کارشناسی و به آنها منتقل شوند. در این جلسه پرینت حساب پول‌هایی که مردم واریز کرده‌اند به اولیای‌دم نشان داده ‌شد.

مردم مبالغ مختلفی از پنج‌هزارتومان به بالا به حساب واریز کرده ‌بودند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد و از تک‌تک هموطنانمان تشکر می‌کنیم. ما برای اولیای‌دم توضیح دادیم این پول‌ها با مهر مردمی که می‌خواهند یک جوان اعدام نشود و به دلیل فرهنگ بخششی که شما به آن پایبند بودید، پرداخت شده‌ و بهتر است همانطور که مردم قدر بخشش شما را دانستند ما هم قدر محبت مردم را بدانیم. او گفت: اولیای‌دم افراد بسیار محترمی هستند و قول دادند در این خصوص مذاکرات لازم را با بزرگان قبیله بکنند.

در مجموع ما به این روند خوشبین هستیم. نجیمی گفت: نماینده قبیله محمد یک چک امانی 380میلیون‌تومانی هم به دادسرا آورده ‌بود که در اختیار شورای حل اختلاف قرار گرفته و قرار است با اعلام نتیجه کارشناسی املاک و اسناد معرفی‌شده به دادسرا، اولیای‌دم طی 10روز آینده رضایت خود را اعلام کنند. البته باید توضیح‌ بدهم زمین‌های معرفی‌شده از سوی قبیله محمد زمین‌های آبا و اجدادی آنهاست و آنطور که خانواده محمد مدعی هستند ارزش مادی و معنوی بالایی دارد. او ادامه داد: من و همکارانم گزارش آنچه اتفاق می‌افتد را از طریق روزنامه‌ «شرق» به مردم خواهیم داد.

بنابر این گزارش محمد پنج‌سال قبل به قتل جوانی از قبیله صامری متهم و بعد از محاکمه در این قتل مجرم شناخته‌ شد. محمد خانواده فقیری دارد و پدرش نیز به جرم حمل موادمخدر به حبس ابد محکوم شده و سال‌هاست که در زندان به‌سر می‌برد و در این پنج‌سال اصرار مادر محمد برای نجات پسرش از اعدام به جایی نرسیده‌ بود تا اینکه یک شب قبل از اعدام این جوان بزرگان دو قبیله برای صلح‌وسازش دور هم جمع شدند. پدر مقتول که تا روز اعدام نیز پیراهن عزایش را عوض نکرده ‌بود گفت حاضر به گذشت نیست اما صبح روز اعدام بعد از اینکه طناب به دور گردن محمد افتاد و اهرم‌ها کشیده ‌شد، او اعلام کرد حکم را اجرا نمی‌کند و در قبال پرداخت دیه رضایت می‌دهد. بنابراین یک‌بار دیگر بزرگان قبیله جلسه‌ای تشکیل دادند و در نهایت بر سر مبلغ 380میلیون‌تومان به توافق رسیدند و اکنون با کمک‌های مردم و قبیله محمد این جوان از مرگ فاصله گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار