اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
وقتی یک باران ساده در اهواز یک شهر را فلج می کند
شهرداری و آبفا از خواب بیدار شوند و بجای اتهام زنی به یکدیگر با برنامه ریزی از پیش تعیین شده و جبران کم کاری ها در گذشته مشکلات مردم را حل کنند.

شوشان - مصطفی حلالی:

 شب گذشته آخرین باران پاییزی در سال 1399 شروع به باریدن کرد و مانند سال های قبل پس از اندک بارشی همه معابر، خیابان ها و خانه های مردم به زیر آب رفت.

اتفاقی که همین چند هفته پیش رخ داد و زندگی مردم خوزستان خصوصا شهروندان اهوازی و بندرامام را به زیر آب برد.

طبق معمول سال های گذشته شهرداری اهواز و آبفای خوزستان در مصاحبه های خود با رسانه ها یکدیگر را متهم کردند و حاضر به قبول مسئولیت از جانب خود نشدند و عدم وجود شبکه جمع آوری آب های سطحی و عدم بازسازی سیستم فرسوده فاضلاب اهواز را بهانه اصلی این وضعیت فاجعه بار نامیدند.

وضعیت بحرانی زندگی مردم کار را تا جایی کشاند که صدای همه مسئولین کشور را در آورد و رئیس قوه قضائیه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور دستور داد شخصا به خوزستان سفر کند و مقصران احتمالی این وضعیت اسفناک را معرفی کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور پس از سفر به خوزستان ابتدا به بندر امام رفت و در اولین کار مدیر آبفای بندرامام و شهردار این شهر را برکنار کرد.

پس از سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارشی کامل از مقصران این آبگرفتگی و مشکلات پیش آمده برای مردم به رئیس دستگاه قضا حجت الاسلام رئیسی ارائه شد و ایشان دستوراتی را به مسئولان مربوطه ابلاغ کردند.

دو هفته از بارندگی گذشته در اهواز می گذشت و هنوز آب در برخی خیابان های اهواز جاری بود که شب گذشته بارانی دیگر شروع به باریدن کرد و یک شهر اینگونه گرفتار شد.


هنوز زخم مردمانی که تمام زندگی شان از بارش های گذشته به زیر آب رفته بود و وسایل برقی خانه از ورود آب به اتاق خوابشان سوخته بودند، التیام پیدا نکرده بود که بار دیگر در شامگاه 27 آذر 1399 باراش باران الهی در خوزستان شروع به باریدن کرد و سریال آبگرفتگی های اهواز و شهرهای خوزستان دوباره به خبر اول کشور تبدیل شد.

در چند ساعت بارندگی، خیابان های شهر در آب فرو رفت، بوی فاضلاب شهر را فرا گرفت. چندین خودرو در محلات مختلف در شب بارانی در چاله های پر نشده اهواز سقوط کردند و شهروندان سرگردان و زخم برداشته شده در زیر باران به دنبال سرپناهی می گردند.

ماشین ها از هجوم سیلاب آب، خاموش و مردم خیس شده در گوشه ای گرفتار شدند. عده ای با پاچه های بالازده، دل به آب زدند تا به ماشین های گرفتار شده در آب و خانواده هایشان کمک کنند.


کلیپ های زیادی در شب بارانی خوزستان منتشر شد که همگی آن یک پیام داشت، لعن و نفرین به مسئولینی که مقصر این مشکلات بودند، گاهی با زبان طنز گاهی تند و خشن. در یکی از کلیپ ها، زن و مردی با بغض و گریه فریاد می زنند که بدبخت شدیم و می گوید که دار و ندار زندگیم نابود شد.

اگر بارش ها فقط یک یا دو ساعت بیشتر ادامه می یافت، این شهر به چه مصیبتی گرفتار می شد!؟؟؟

این را میدانم چند میلیمتر بیشتر باران نیامد. شاید یک سوم بارش در شهرها و استان های دیگر، اما با همین چند ساعت بارش، شهرهای خوزستان فلج شد. خانه هایی ویران شد و فاضلاب یک شهر و مردمانش را اسیر خود کرد اما مسئولین شهرداری، آب و فاضلاب و‌… از این همه بحران در یک بارش، نه استعفاء دادند نه حاضر به قبول مسئولیت شدند، بلکه باز همدیگر را متهم کردند.

مسئولین آبفا و شهرداری طبق معمول شدت بارش ها را توجیهی برای استمرار آبگرفتگی و گرفتاری مردم دانستند و بی آنکه به کم کاری ها، عدم برنامه ریزی، نبود انسجام و وعده های بی سرانجام اشاره کنند، صرفا میزان بارش ها و فرسودگی شبکه فاضلاب و نبود شبکه جمع آوری آب های سطحی را مقصر اصلی این بحران قلمداد کردند.

شهرداری و آبفا از خواب بیدار شوند و بجای اتهام زنی به یکدیگر با برنامه ریزی از پیش تعیین شده و جبران کم کاری ها در گذشته مشکلات مردم را حل کنند. 

ما مشکلات انباشته شده از گذشته در شهرداری و آبفای خوزستان را می دانیم و اصرار به حل شدن آن در یک شب نداریم، اما عدم اولویت گذاری بر مشکلات شهری و عدم استفاده از نظرات کارشناسان امر در این حوزه مسبب این وضعیت بحرانی و اسفناک شده است.

البته عیب از شهردار اهواز نیست، تقصیر شورای شهری ست که تخصص و تجربه را فدای نگرش سیاسی و سهم خواهی های خود کردند و با این نگرش، مانع از انتخاب شهرداری در قواره اهواز و مشکلاتش شدند.

عیب از کسانی است که در انتخاب مدیران شهری دست رد بر سینه شایستگان زدند و امروز برای پاسخ به این اشتباه سکوت اختیار کردند.






نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار